• Skruyy

Hantering & förvaring av bröstmjölk

Undrar hur jag ska hantera bröstmjölk som jag pumpar ur. Ska det förvaras i kylskåp eller frys? Kan man blanda redan utpumpad mjölk med nyutpumpad mjölk? Vad sparar man mjölken lättas i? Och hur mycket behöver jag använda när lillan ska matas med utpumpad mjölk? (Hon är 2mån)

• Svar på tråden Hantering & förvaring av bröstmjölk
  • Julianna

Ska du använda mjölken inom 24 timmar kan du ha den i kylskåp (men inte längre än så). Frysen klarar den i tre månader. Jag brukar frysa in hela flaskan och tinar sedan upp i vattenbad. Även kylskåpskall mjölk värmer jag i vattenbad. Jag vet inte om man kan blanda ny och gammal mjölk, jag gör det inte för säkerhets skull. Har flera flaskor i stället. Min son åt 110-120 ml vid 2 månader.

Kram

• norgesessan

det kommer an på när du skall använda mjölken...i kyl håller den sig et dygn(vissa påstår den håller sig i 3 dagar, det hadde aldrig jag gjort) i frysen håller den 3 månader, jag frös in i flaskor, och skrev datumet med svart penna(den gick lätt av igen efteråt) du kan blanda mjölken, men då mäste du följa tiderna for den första mjölken...ha den då i kylen, tills du har fått mängden du vill frysa in.... jag samlade bara under en dag.....jag vet inte vad han dricker, det är så olika....ta mer än du tror behövs, och ha extra i frysen/kylen, om nån skal passa honom, eller du ska dricka....så är det bara att ta mer om det behövs.....

• Magen

Ang. att blanda ny och gammal. Om du blandar fryst gammal och färsk ny i flaska i frysen t ex är det ju risk att det översta skiktet av den gamla börjar tina innan den nya fryst sig om du förstår vad jag menar. Men det är nog ingen större fara ändå.

Blanda i kylen är ju dumt för då får ju den nya ett sämre bäst före datum om den blandas med gammal. Men ska du använda allt samma dag spelar det ju förstås ingen roll.

Jag frös in i flaskor som Julianna, typ 100 - 125 ml i varje. det brukade räcka per matning fram tills han var 4 mån, då han ville ha lite mer.

• Magen

Norgesessan: - "...ta mer än du tror behövs, och ha extra i frysen/kylen, om nån skal passa honom, eller du ska dricka..."

Dricka alkohol menade du va? Inte att hon själv skulle dricka mjölken?! Det skulle nog kännas lite skumt.

• knaasen

Jag tyckte det var bra att blanda mjölken, då den är olika fet under dygnet. Tänk bara på att aldrig blanda varm och kall mjölk. När båda är nerkylda är det inget problem.

• Kicki1

Min kille på 9 veckor äter ca 200 ml... Men så är han en storglufsare oxå...

• norgesessan

ja, jag menade alkohol!!! men om hon vill ha lite modersmjölk oxo, så behövs det definitift mer jag menade inte at man skulle frysa in mjölken, sen tilsetta mer, jag skrev at man skulle ha den i kylen medan man samlade upp, och bara göra det under en dag, då varar den fortfarande tre månader i frysen......

• Skruyy

Tack för hjälpen! (Ska komma ihåg att spara mycket när jag ska till o dricka.. )

Svar på tråden Hantering & förvaring av bröstmjölk