• Goliz

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Ikväll blev det lax i ugn, romsås o potatis.

• Goliz

Världens godaste tomat o basilikasoppa.

• Goliz

Ikväll blir det kyckling på spenat i ugnen med cremefraiche o fetablandning ovanpå, och klyftpotatis till...mums!

• Goliz
    Ela skrev 2008-01-11 11:06:56 följande:
    Igår blev det sötpotatisgryta med räkor.Idag står det fortfarande skrivet i stjärnorna vad det blir.
    Vad gott o ovanligt det lät. Har du något recept

Här blir det lasagne ikväll.
  • Goliz

Tänkte prova det här receptet ikväll och hoppas att det är jättegott.
    Gratinerade pastarullar

Ingredienser
    Portioner: 4-6
    ca 300 g zucchini
    2 paket färska lasagneplattor (à 200 g)
    2 askar ricottaost (à 250 g)
    1 burk färdig tomatsås (500 ml)
    200 g skivad serranoskinka
    salt
    peppar
    1 kruka basilika
    1/2 dl färskriven parmesan

Tillagningstid: Över 20 min
    Svårighetsgrad: Avancerat

Gör så här
    1. Sätt ugnen på 200°C. Skölj zucchinin. Skär av ändarna. Skär tunna skivor av zucchinin på längden med en osthyvel.
    2. Rulla ut lasagneplattorna. Bre på ett tunt lager ricottaost. Täck med zucchiniskivor och bre på ytterligare ett lager ost. Täck med skinkskivor och avsluta med att försiktigt bre över resterande ost. Salta och peppra.
    3. Skär lasagbeplattorna i två lika stora bitar. Rulla ihop från kortsidorna till rullar. Skär varje rulle i 4 bitar.
    4. Häll hälften av tomatsåsen i en ugnssäker form. Lägg i pastarullarna, snittsidan uppåt, och häll över resterande sås. Tillaga mitt i ugnen 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna några minuter. Riv över basilikablad och strö över parmesanost. Servera gärna med en generös grönsallad.

FÖR ALLA? Innehåller ägg.Gör glutenfri: använd glutenfria lasagneplattor som förkokas några minuter så att de går att rulla. Kontrollera innehållet i såsen. Välj glutenfritt bröd. Gör mjölkfri: använd tofu i stället för ricotta och mjölkfritt ostalterativ i stället för parmesan. Kontrollera innehållet i tomatsåsen och välj mjölkfritt bröd.
    Tips!
    Festligt att servera pastarullarna på höjden. Alternativ till skinkan är salami eller tunna skivor rökt lax. Utan skinka blir det också en trevlig vegetarisk rätt.

• Goliz

Till lunch -rester (stuvade mackaroner o falukorv)
    Till middag blir det potatisgratäng och fläskfile med cremebonjour. (inte allt för nyttigt, men det är ju ändå fredag )

• Goliz

Idag ska vi äta Pölsa, potatis o rödbetor.

• Goliz

Ikväll till middag blir det fullkornspasta med tonfisksås.

Ingredienser
    4 port
    ca 300 g spagetti
    2 röda paprikor
    1 purjolök
    1 burk tonfisk i olja, ca 185 g
    smör
    2 dl lätt crème fraiche
    salt och svartpeppar
    1/2 dl kapris

Gör så här
    Koka pastan. Kärna ur och tärna paprikan. Strimla purjolöken grovt. Låt tonfisken rinna av. Fräs paprikan och purjolöken i smör i en stekpanna. Rör ner crème fraiche och låt det koka ihop någon minut. Lägg i tonfisken och smaksätt med salt och peppar. Blanda såsen med den kokta pastan. Strö över kapris. Servera direkt.

• Goliz

Till middag idag blir det kycklingwook (men ingen semla för min del -det äckligaste jag vet)

• Goliz

Till lunch -pastasallad med kyckling

Till middag -fiskgratäng

• Goliz

Färgglad couscous med korv och grönsaker. Serveras helst med en god sås! Korvcouscous Ingredienser 4 port 4 dl couscous
    4 dl vatten
    1 hönsbuljongtärning
    3 frukost- eller chorizokorvar
    1 gul lök
    2 paprikor
    smör

Sås
    2 dl lätt crème fraiche
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 tsk fransk senap
    1/2 – 1 tsk sambal oelek

Koka upp buljongen och rör i couscous. Lägg på locket och ställ grytan åt sidan ca 6 min. Skär korven i skivor. Skala och hacka löken. Kärna ur och skär paprikorna i bitar. Stek korv, lök och paprika i smör i en stor stekpanna. Blanda med couscousen. Rör ihop ingredienserna till såsen och servera den till.
    Tips Servera färdig sås till korvcouscousen istället, t ex en kall sås, sweet chili.
  • Goliz

Tänkte göra något med laxfilé, men jag vill inte göra samma gamla vanliga -lax i ugn med klyftpotatis och romsås, det känns lite uttjatat, även om det är jättegott.

Finns det någon som har något smarrigt recept till mig

• Goliz
    Ziitoo skrev 2008-02-22 09:41:27 följande:
    Ät baconlindad lax med ris och tsatsiki + bea-sås, det är hur gott som helst
    Lät som en lite ovanlig kombination, men jag får ta utan bea i såfall, för min kille gillar inte det. Kanske ska prova det ikväll....tack!
  • Goliz

Pastasallad med rökt lax och spenat, samt till det ska vi mumsa på chiliräkspett.

• Goliz
    Ziitoo skrev 2008-02-23 13:19:24 följande:
    Provade du det jag skrev?
    Nej, får prova det en annan gång!
    Sonen blev helt plöttsligt jättemagsjuk, och allt blev jätterörigt, visste inte om vi skulle åka in till akuten med han, så det blev bara två knäckebröd med ost till middag....

Ikväll blir det nachotallrik, men jag ska prova den där laxen någon dag...lite nyfiken på hur det smakar
  • Goliz
    Ellan 76 skrev 2008-02-29 10:44:57 följande:
    Till lunch blir det köttbullar och makaroner, från igårkväll. Och ikväll blir det smörgåstårta och sedan vanlig tårta, jag fyller år idag:)
    GRATTIS
  • Goliz
    Ziitoo skrev 2008-03-03 07:15:30 följande:
    Idag blir det baconlindad lax med potatisgratäng och bea-sås + tsatsiki med någon god sallad.
    Jag ska ta o prova det där med idag
  • Goliz

Vitlöksfisk i foliepaket i ugn...smarrigt!

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16