• AasaC

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Idag åt vi korvstroganoff med ris. Det blir inte så ofta nu för tiden, eftersom maken tröttnade på det så det var länge sen vi åt det nu.
    Barnen och jag tycker ju om det i alla fall. Glad

• AasaC

Idag åt vi stekt kycklingfilé med färsk pasta och rödvinsås.

• AasaC

Idag gjorde min man en supergod köttgryta, som vi hade ris till. Det var nog den godaste grytan han någonsin gjort. Köttet var alldeles mört och smaken var helt perfekt. Glad

• AasaC

Idag ville maken att vi köper hem pizza.
    Annars är jag hemskt sugen på nåt mexikanskt ... det där nacho de luxe lät ju bara gott! Fast vi har ätit tacos (eller rättare sagt, tortillas) två lördagar i rad nu, så nu ville mannen ha nåt annat.

• AasaC

Vi ska äta potatisgratäng med köttfärs. Står i ugnen nu, så den blir väl klar om en stund.

När ska jag börja grina?
  • AasaC

Vi åt det här idag: Glad

Skinkgratäng med smetana och senap

Rökt skinka (i bit)
    2 tomater
    Svarta oliver
    (Soltorkad tomat)
    (Röd paprika)
    Smetana (går säkert att använda creme fraiche också)
    Matlagningsgrädde (2,5 dl)
    Senap
    Tacosås
    Ketchup
    Salt
    Svartpeppar
    Riven ost

Gör så här:

Skär den rökta skinkan i skivor och lägg i en ugnsform. Skär tomaterna i skivor och lägg dem på skinkskivorna. Ha på urkärnade, svarta oliver. Man kan även ha på hackad soltorkad tomat och/eller paprikabitar/paprikastrimlor.

Blanda ihop smetana/creme fraiche med matlagningsgrädden, så att det blir en jämn sås. Tillsätt senap (nån matsked), lite tacosås, lite ketchup, salt och svartpeppar. Smaka av och se om det behövs mer av någon ingrediens.

Häll såsen över skinkan, så att den täcker allt i formen. Ha på riven ost och sätt in formen i ugnen. Ugnen ska vara på 225 grader och den ska vara inne i ca 30 minuter.
    Servera till ris.

Är det inte det ena, så är det det andra
  • AasaC

Vi ska äta tacopaj idag. Det var jätte länge sen.

• AasaC

Jag och dottern ska äta fiskpinnar med pommes frites och bernaissås. Maken och sonen ska inte äta alls, för de är magsjuka.

• AasaC

Vi åt stekt korv och stuvad pasta.

• AasaC

Jag ska göra risgrynsgröt ikväll. Kan ju säga att vi brukar inte äta det på fredagar. Då brukar vi annars äta lite festligare för det mesta. Men vi har ju så himla mycket mjölk som går ut och måste användas, så då får det bli det. Räcka ut tungan

• AasaC
    maria lintott skrev 2008-02-26 15:15:55 följande:
    Är det ingen som känner som jag. Att jag ORKAR inte laga mat?Jag tror det blir kanske lite goda smörgåsar och varm choklad ikväll för oss. För min annars rätt så glada matlagning känns mest som en börda idag =(
    Så känner jag ofta ... särskilt den senaste tiden har jag känt så. Därför har vi köpt hem en hel del hel- eller halvfabrikat, typ färdig köttfärssås, färdig tomatsås eller ärtsoppa. Så räcker det att koka pasta (till såserna) eller ta fram bröd och ost (till ärtsoppan).
    Idag är det bara jag och barnen som ska äta, så det blir nog nåt snabbt. Har inte bestämt vad än.
  • AasaC
    miss Y skrev 2008-02-27 15:17:46 följande:
    kroppkakor med bechamelsås & rårivna morötter (ska bli supergott, sällan jag kan unna mig att äta det)(ska även laga till en korvstroganoff och frysa in för framtida behov innan falukorven och matlagningsgrädden går ut å går på egen hand...)
    Åh, kroppkakor! Gud, vad gott. Glad Det har jag inte ätit sedan mamma dog. Det var alltid hon som lagade dem och själv har jag inte vågat mig på det än. Räcka ut tungan
  • AasaC
    miss Y skrev 2008-02-27 15:22:52 följande:
    AasaC:men jag köper färdiga ölandskroppkakor, de kostar 15-16:- för 3 st och är riktigt goda. testa!
    Jag vet inte om det finns sådana här där jag bor (bor på Åland). Dessutom skulle vi nog behöva köpa så många om det ska räcka till hela familjen. Det blir ju fler om man gör själv. Fast jag vet att pappa brukade köpa sådana färdiga när jag var yngre och de var nog rätt goda ... var dock inte lika mycket fyllning som i mammas. Räcka ut tungan
    Fast jag har nog tänkt att testa på att göra själv nån gång.
  • AasaC

Jag ska nu göra potatis och korvsås till lunch. Hade egentligen tänkt göra det till middag igår, men då blev det istället akutfärd till sjukhuset med sonen, så det blev ingen middag alls igår.
    Till middag, vet jag inte vad det blir ännu. Hela familjen är ju sjuk på olika sätt, så det blir lite si så där med matlagningen just nu.

• AasaC
    TezzyBump skrev 2008-03-12 11:29:28 följande:
    vad är korvsås?tråkigt med sjuka barn, hoppas det gick bra på akuten!har själv en dotter med förkylningsastma så vi är också där titt som tätt!
    Man kan väl ha nästan vad som helst i korvsåsen. Den här gången hade jag korv (jag hade ugnslänk, men det går säkert lika bra med falukorv eller hotdog), hackad lök och hackad paprika. Så stekte jag allt och hade på curry och tomatpuré. Hade på lite mjöl och sen creme fraiche, matlagningsgrädde och mjölk, ketchup, soja, lite tacosås och salt. Det var väl typ allt. Fast man kan nog ta lite vad man känner för. Glad

Det gick nog bra på akuten. Proverna var bra så han fick komma med hem. Vi blev ju rätt oroliga när han började spy blod och nästan svimmade. Men nu verkar det bättre.
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16