Inlägg från: Petit Coeur |Visa alla inlägg
  • Petit Coeur

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Idag blir det fläskkotletter med brunsås, potatis och kokt morot.

• Petit Coeur

Lasagne och wokade grönsaker. Den tiden på månaden då det börjar bli dags att ta till vara på det som finns i gömmorna istället för att springa till affären. Kan bli en del intressanta kombinationer, hrm...

• Petit Coeur

Kycklingrecept- så gott så man nästan dör...
    Fajitaskyckling i ugn:
    1 kg kycklingfilé tärnas
    2 gula lökar finhackas och steks ihop med kycklingen

2 röda paprikor hackas
    1 liten burk majs
    pressa i vitlök
    1 fajitas kryddpåse och 2 chili/ paprika creme fraiche och 2 vanliga creme fraiche

tortillabröd och riven ost

Smörj en långpanna, lägg i lite kyckling och varva med "klet" och bröd och ost (eller blanda i kycklingen i kletet direkt). Börja med bröd.

220 grader i ca 40 minuter. Funkar ju utmärkt att ta mindre av allt och göra i mindre ugnsfast form. Blir ganska starkt men GOTT!!!

• Petit Coeur

Idag bidde det panerad schnitzel, rotfrukter/lök i ugn och brunsås.

• Petit Coeur

Blir sushi istället eftersom underbara mannen hade med sig det hem!

• Petit Coeur

Panerad spätta, potatis, ärtor och remouladsås.

• Petit Coeur

Har köpt grytbitar så jag tänkte försöka ge mig på nån slags köttgryta. Några tips? Kokar ni köttet i buljong eller försteker ni eller vad? Vill ju att det ska bli mört och gott... har lite färska champinjoner, morötter och lök så det åker väl med.

• Petit Coeur

Honung: Det låter gott! Sambon ringde precis så en flaska rött är på väg hem! Blir inte maten god så får vi döva det med ett gott vin... :)

Fjolltuss: Mm, sommarkorven är ju supergod! Har lagat den massor av gånger!

• Petit Coeur

Nu har jag brynt köttet och det puttrar nu i en gryta med buljong tillsammans med gul lök och rödvin. Kan jag reda av såsen sen eller blir det konstigt med vinet? Kan jag ha i grädde och idealmjöl? Hjälp!

• Petit Coeur

Tack! Jo, jag har ett svagt minne av en mörklila "stuvning" jag och en kompis åstakom för några år sen... :)

• Petit Coeur

Idag blir det pasta och pastasås på chili créme fraiche/ vanlig créme fraiche/ färska champinjoner/rödlök/paprika och bacon.

Köttgrytan blev SUPERGOD igår! (ännu godare efter några glas vin!). Brynte köttet först och kokade det sen ihop med lök, kött/vinbuljong, rödvin, peppar och lite soja. Redde av med grädde och idealmjöl. Blev faktiskt inte lila (tacka vet jag Colorit!). Tack för tipsen!

• Petit Coeur

Till lunch blir det plättar med syl och grädde. En kompis och henns 2.5 åring kommer på lunch så det ska väl falla den lilla i smaken. Till middag har jag ingen aning. Lets Dancefinal som sagt och då behövs ju lite mys!

• Petit Coeur

Stekt fläsk med potatis och löksås.

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16