Vad ska Ni äta idag? Part 16
Idag blir det fläskkotletter med brunsås, potatis och kokt morot.
Idag blir det fläskkotletter med brunsås, potatis och kokt morot.
Lasagne och wokade grönsaker. Den tiden på månaden då det börjar bli dags att ta till vara på det som finns i gömmorna istället för att springa till affären. Kan bli en del intressanta kombinationer, hrm...
Kycklingrecept- så gott så man nästan dör...
Fajitaskyckling i ugn:
1 kg kycklingfilé tärnas
2 gula lökar finhackas och steks ihop med kycklingen
2 röda paprikor hackas
1 liten burk majs
pressa i vitlök
1 fajitas kryddpåse och 2 chili/ paprika creme fraiche och 2 vanliga creme fraiche
tortillabröd och riven ost
Smörj en långpanna, lägg i lite kyckling och varva med "klet" och bröd och ost (eller blanda i kycklingen i kletet direkt). Börja med bröd.
220 grader i ca 40 minuter. Funkar ju utmärkt att ta mindre av allt och göra i mindre ugnsfast form. Blir ganska starkt men GOTT!!!
Idag bidde det panerad schnitzel, rotfrukter/lök i ugn och brunsås.
Spaghetti och köttfärssås.
Blir sushi istället eftersom underbara mannen hade med sig det hem!
Panerad spätta, potatis, ärtor och remouladsås.
Har köpt grytbitar så jag tänkte försöka ge mig på nån slags köttgryta. Några tips? Kokar ni köttet i buljong eller försteker ni eller vad? Vill ju att det ska bli mört och gott... har lite färska champinjoner, morötter och lök så det åker väl med.
Honung: Det låter gott! Sambon ringde precis så en flaska rött är på väg hem! Blir inte maten god så får vi döva det med ett gott vin... :)
Fjolltuss: Mm, sommarkorven är ju supergod! Har lagat den massor av gånger!
Nu har jag brynt köttet och det puttrar nu i en gryta med buljong tillsammans med gul lök och rödvin. Kan jag reda av såsen sen eller blir det konstigt med vinet? Kan jag ha i grädde och idealmjöl? Hjälp!
Tack! Jo, jag har ett svagt minne av en mörklila "stuvning" jag och en kompis åstakom för några år sen... :)
Idag blir det pasta och pastasås på chili créme fraiche/ vanlig créme fraiche/ färska champinjoner/rödlök/paprika och bacon.
Köttgrytan blev SUPERGOD igår! (ännu godare efter några glas vin!). Brynte köttet först och kokade det sen ihop med lök, kött/vinbuljong, rödvin, peppar och lite soja. Redde av med grädde och idealmjöl. Blev faktiskt inte lila (tacka vet jag Colorit!). Tack för tipsen!
Till lunch blir det plättar med syl och grädde. En kompis och henns 2.5 åring kommer på lunch så det ska väl falla den lilla i smaken. Till middag har jag ingen aning. Lets Dancefinal som sagt och då behövs ju lite mys!
Stekt fläsk med potatis och löksås.