Inlägg från: Stor mamma |Visa alla inlägg
  • Stor mamma

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Blev fylda rullar

lövbiff fylda med baconstuvning. Enkelt gott och populärt här hemma. Detta serveras med potatis, god sås och en fräsch grönsallad

• Stor mamma

Idag blev det smaskens mat

Detta passar eg. bäst en lördag då man kan ta ett gott glas vitt vin till.

Ugnsstekt potatis och laxröra

skala 8-10 medelstora potatisar, 2 stora morötter, 1 rödlök och en gul. Tärna potatisen och morötterna i lika stora tärningar. Hacka löken lite större. Häll över rikligt med olivolja, ½ dl torkad persilja (1 dl färsk hackad), 2 tsk citron, svartpeppar och salt. Rör ordentligt. In i ugnen 200 grader tills potatisen är mjuk och fått färg.

tärna tre styckfrysta laxbitar. Ca 1*1 cm. Fräs upp i en panna med olivolja och 2 msk skagens fiskkrydda. När laxen är genomrosa tillsätt 1-1½ dl kokbar creme fraiche. låt puttra 3-5 min.

Lägg upp potatisröran, toppa med laxröran. Lägg upp en grönsallad. Servera med nybakt vitlöksbröd och ett glas vin. Eller annat gott att dricka. Detta passar även barnen. Vår äldsta dotter älskar denna röra

• Stor mamma

Idag får det bli något enkelt.

Tänkte mig något så enkelt som dubbelstekt strömming eller kanske taco lasagne. Vet inte riktigt än.

• Stor mamma

Till lunch idag blir det gröt, ägg och smörgås.

Till kvällen blir det någon form av fisk, potatis, kokta grönsaker, äppelklyftor och en smörgås till. Mums

• Stor mamma
    Linny skrev 2008-03-19 20:54:47 följande:
    Mumu: Visst förstår jag att det finns lite olika anledningar. Var mest nyfiken som sagt, eftersom det skrivs rätt ofta här om olika Idag blev det skitäckligt!!!! Jodå, det blev det. Usch!Måste gå ner i vikt och försöker äta nyttigt. Vi gör oftast lite roligare mat även i veckorna, men imorse rafsade jag upp en falukorv ur frysen och så tänkte jag att vi väl fick ta korv stroganoff idag. Men så kom jag på att man kanske ska göra den lite nyttigare och ta mjölk istället för grädde, som jag sett att en del gör. Men ALDRIG igen!!
    Vi använder varken mjölk eller grädde eller creme fraiche. Den blir jättegod ändå tycker vi. Visst kan man feta upp den ibland med något men det gör vi nästan aldrig.
  • Stor mamma

Hmm tråkig mat här idag, dillkött, potatis o grönisar

• Stor mamma

Lunch: Soppa till mig och spagetti med köttfärssås till barnen

Mellis: Yoghurt och smörgås

Kvällen: Våfflor, grädde och hemkokt sylt

• Stor mamma

Idag blir det älgstek, grönpepparsås, potatis, kokta grönsaker och nybakt bröd. till kvällen.

Nu på lunch fixar jag nått lätt till barnen

• Stor mamma

Orkade inte göra nått kulinariskt.

Tog upp nedfrusen stek från förra veckan, kokade ris o lite bea sås till detta.

Det fick duga.

• Stor mamma

har jobbat natten som var, tagit hand om mina älsklingar nu på dagen så det får bli pizza

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16