Inlägg från: mooogn |Visa alla inlägg
  • mooogn

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Skulle lagat fisksoppa med lax men efs jag tinade köttfärs till middagen igår (och vi köpte hämtmat när vi kom hem...) så blir det gulaschsoppa med köttfärs och hembakade frallor istället

• mooogn

Maken och barnen ska äta en 70-talsklassiker: Ugnsgratinerad kassler och fullkornsris (själv är jag i skolan då och käkar något annat innan jag åker):

* Fullkornsris
    * Kassler (helst ekologisk )
    * Grädde av valfri sort
    * Chilisås
    * Och för att göra det riiiktigt retro: Ananasringar

• mooogn

Ikväll blir det dinkelpizza med tonfisk och räkor (vi äter alltid någon slags fisk på onsdagar och detta är ett sätt att få i barnen det *S*)

• mooogn

Lyckades hitta en falukorv med 65% kött. Jippi (man får vara glad för det lilla *S*). Ikväll lagar jag en gryta med korv, crème fraîche, lök, paprika och chilisås. Får se hur det smakar (hittade på det nyss). Till det pressad potatis och färska grönsaker.

• mooogn

Tog fram en fisksoppa/-gryta (minns inte vad det var ) med saffran från frysen. Har en bröddeg på jäsning och tänkte baka vitlöksbaguetter

• mooogn

Ikväll blir det kyckling i lergryta med vitlök, morötter, lök och broccoli. Vete 17 vad vi ska äta till det. Hembakat vitlöksbröd och en grönsallad, kanske

• mooogn

Till lunch blir det antagligen en "rest-gryta" med kyckling och grönsaker. Fullkornsris till det. Ikväll ska jag laga currydoftande linssoppa och vitlöksnaan (om jag hittar något recept )

Soppan (jag kommer mest att improvisera):

Lök
    Vitlök
    Currypulver
    Mald spiskummin
    Mald koriander
    Mald ingefära
    Chiliflagor
    Buljong av något slag
    Kanske potatis
    Ev. salt, svartpeppar

Jag kokar röda linser i en separat kastrull, häller av dem och sköljer dem i ett durkslag och sedan ner med dem i soppkastrullen

• mooogn

Till ikväll ska jag laga spansk potatistortilla. Serveras med bräckt skinka och tomater.

• mooogn

Om jag orkar rycka upp mig blir det paj med broccoli och paprika. Om inte... Hmm... Kanske mackor och mjölk

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16