Inlägg från: miss Y |Visa alla inlägg
  • miss Y

Vad ska Ni äta idag? Part 16

lunch: lite påskmat (måste då jag jobbar i köket idag och det är det enda som bjuds på)

middag: bortbjudna *spännande* ska visst bli efterrätt oxå

• miss Y

det här blev vi bjudna på igår:

Fläskfilé i långpanna, 4 portioner:
    2 st fläskfileér, skivas och sedan marineras i 1 1/2 dl olivolja, 2 tsk sambal oelek, 2 msk (tror jag det va) kinesisk soya
    1,5 kg potatis i klyftor eller hur man nu vill ha dem
    1 röd & 1 gul paprika i strimlor
    1 gul lök i strimlor
    1 burk fetaost
    3 st tomater i skivor
    Lägg på potatis i en ugnsplåt och sedan fördela resten ovanpå.
    In i ugnen i 35 min i 220 grader.
    Salta

Vitlökssås:
    4 dl turkisk yoghurt
    4 msk majonäs
    2 tsk italiensk salladskrydda
    1 halv pressad lime
    2 klyftor pressad vitlök

Det var verkligen supergott!!

Idag blir det en överraskning oxå, skickade iväg sambon på matinköp och valfrihet. Jag är supertrött och orkar inte knappt lyfta ett finger idag.

• miss Y

lunch: vegetarisk pytt med ägg
    middag: raggmunk med stekt skinka

• miss Y

lunch: färsk ravioli på lax och ricotta. creme fraishe som patasås. ngn form av grönsak till

middag: linssoppa

• miss Y

henlin:
    låter smarrigt, men det verkar vara för rätt många portioner eller?? 1,25 kg köttfärs är ju rätt mkt...

• miss Y

lunch: färsk pasta med ricottaost och lax (åt halva förpackningen igår) med creme fraishe franska örter och ngn grönsak till

middag: chili con carne med fullkornsris

• miss Y

ändrade middagsplaner:
    det blir pepparbiff (1/2 priset), pommes (fettsnål variant) och coleslaw istället. chili con carne får bli imon istället

(sambon dissade min sill-middag imon så han fick allt fixa ngt annat å då bidde det så här)

• miss Y

cornelia74:
    Kenzies lasagne påminner om min veggie-lasagne å då funkar keson som den vita såsen. Tillsammans med spenaten blir det ganska så "flytande" och funkar alldeles utmärkt. Blir ju lite nyttigare så oxå.

• miss Y

chili con carne (kryddpåse och stora vita bönor i), fullkornsris och broccoli

• miss Y

lutar åt kikärtsbiff, bulgur med gröna linser och cole slaw (nyttigt så det förslår)

ev. någon kvällsmat, typ macka eller gröt

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16