• Jolene

Husmorstips mot magkatarr, tack!

Vad är "snällt mot magen" att äta när man har magkatarr/orolig mage..?
    Jag känner mig hungrig och smått illamående mest hela tiden, men är inte sugen på något och blir fort mätt när jag äter något.
    Alla tips emottages tacksamt.

• Svar på tråden Husmorstips mot magkatarr, tack!
  • carola1977

Jag tycker att fil är bra. Drick mycket vatten. Undvik äpplen tex, det brukar svida i magen på mig bara jag tänker på äpple. Kokt mat som makaroner och fisk tex, kanske inte ihop .

• Jolene

carola1977
    Fil,, mja, yoghurt av alla de slag är i princip det enda jag tycker är "gott" de senaste veckorna. Men man blir lite knäsvag av att bara leva på det. Igår blev det potatismos och fiskpinnar också.

• NEN72

Någon mag-fil kanske som har snälla bakterier, minns ej vad de heter. En kopp varm välling är ju snällt mot magen.

• Jolene

NEN72
    Ja, Dofilus eller något sånt kanske? Ska kolla i affären.
    Men om jag vill ha något mer att bita i då? Tugga alltså. Förutom äpple vad är det varning på..?

• Twixie

Snäll mat är ffa mat som inte är stekt eller starkt kryddat (inte heller för nyttigt). Tänk onyttigt så tänker du i rätt banor Vitt bröd istället för grovt (helst inte rostat), fett i maten, äta lite men ofta så att du inte blir proppmätt men heller inte är hungrig.
    Bra mat: Gröt (alla de sorter), potatis, kokt mat, välling (vuxen), hälla i extra grädde i maten (fett skyddar hinnorna), Dofilus, Fruktsoppor (helst Proviva), steka t.ex fiskpinnarna i ugnen istället för stekpannan, laga mat i ugn eller koka.

Undvika: Stekt mat (stekt i stekpanna), starkt kryddad, hårdsmält mat (hårt bröd, grovt bröd), juicer.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Jolene

Twixie
    Tack för det!
    Men åhh, jag som älskar stekt mat och kryddor.. :P
    Ja, att äta lite och ofta har jag också märkt är det bästa. Känns som man inte gör annat än äter, fast man egentligen inte är sugen.. Bara magen som suger liksom.

• AMV

Mjölk är syraneutraliserande, har fått höra att även te ska vara bra. Själv tycker jag faktiskt att mineralvatten kan lindra.

• Twixie

Vet precis hur det är... Men det behöver ju inte vara mat mat hela tiden utan kan lika gärna vara en smörgås, banan (bra frukt för magen!), choklad (bra för magen ), dricka en kopp välling. Äter man för magen bra mat i ett par dagar så brukar jag iaf kunna äta lite mer vad jag vill senare... Äter jag däremot vad jag vill hela tiden så skriker magen ifrån ordentligt efter ett tag (när jag har magkatarr) och det blir till att gå på längre och tråkigare diet. Alla kryddor behöver inte undvikas utan det är mer starka som peppar (inte undvika men kanske inte så att det blir kryddstarkt), chili etc. Däremot "vanliga" kryddor är ingen fara med. Kanel och ingefära är bra magkryddor då de sägs ha läkande effekt för magen.

• Lindis41

proviva gör under verk finns i ica, konsum o willys butiker finns även i shottar mkt effetivt!!

• Twixie

Vikab - Ja, mineralvatten är bra, tar bort illamåendet vid katarr tycker jag.

Svar på tråden Husmorstips mot magkatarr, tack!