• kariba

hanhundsfasoner

Jag skulle vilja ha lite tips om vår hanhund på drygt ett år. Han är blandis, schäfer och Roffis.

Jättetrevlig hund, mycket energi och bus. En granne han någon slags terrierhane som vår hund inte fick träffa från början pga att grannen sa att hennes hund inte tyckte om andra hanar. Ingen morrade från början eller så men nu har det liksom byggts upp en aggression mellan dem.
    Bill (vår hund) vill numera äta upp hunden när han ser den.
    Vad är bäst att göra?

(Vi är inte riktigt vana vid hanhundar, har bara haft tikar förut)

• Svar på tråden hanhundsfasoner
  • Lurvenpajsaren

Ge honom mat och se till att han är riktigt mätt när de träffas så minimerar du risken! Nä, skämt åsido..ursäkta. Hoppas någon har erfarenhet av detta och ger dig bra tips. Lycka till i alla fall!

• salene

Vet inte riktigt... Vi hade d så med vår granne å våra hanhundar, men vi lät dom hälsa på varandra små stunder å till slut gick det bra att släppa ihop dom. Dom gjorde upp själva, den äldsta (våran) tog kommandot. Senare har vi kastrerat dom, för dom mådde så dåligt när tikarna runtomkring löpte, å det har oxå gjort att dom blivit mkt lugnare. Önskar dig lycka till å hoppas att det löser sig!!

• Carisma95

Går grannen med på det (vilket jag betvivlar, eftersom de inte ville det från början) så kan ni ju försöka låta dem hälsa på varandra men i KOPPEL och lite på "avstånd"!

Annars är väl det bästa bara att bestämt gå förbi med er hund och strunta i den lilla hunden.
    Vad menar du med "vill äta upp" förresten? Är er hund aggressiv? Eller den andra hunden, eller båda?

A stumble may prevent a fall....
  • kariba
    Carisma95 skrev 2008-01-03 16:14:40 följande:
    Går grannen med på det (vilket jag betvivlar, eftersom de inte ville det från början) så kan ni ju försöka låta dem hälsa på varandra men i KOPPEL och lite på "avstånd"! Annars är väl det bästa bara att bestämt gå förbi med er hund och strunta i den lilla hunden.Vad menar du med "vill äta upp" förresten? Är er hund aggressiv? Eller den andra hunden, eller båda?
    Vår hund har börjat svara på den andrea "svordomar", reser ragg och morrar djupt + att han gör utfall.
    Jag blir arg på honom när han gör så och visar det, men ska jag göra på något annat sätt?
    Grejen är att vi träffade en annan hund av samma ras och Bill morrade åt den också.
    Han har ju kommit i slyngelåldern raringen.
  • Carisma95
    kariba skrev 2008-01-03 16:17:11 följande:
    Vår hund har börjat svara på den andrea "svordomar", reser ragg och morrar djupt + att han gör utfall.Jag blir arg på honom när han gör så och visar det, men ska jag göra på något annat sätt?Grejen är att vi träffade en annan hund av samma ras och Bill morrade åt den också.Han har ju kommit i slyngelåldern raringen.
    Visar det, hur då ?
  • kariba
    Carisma95 skrev 2008-01-03 16:23:53 följande:
    Visar det, hur då ?
    Jag ryter dovt åt honom NEJ, och tar tar i honom. Ibland tar jag tag ordentligt och håller honom mot marken. Grejen är att jag inte vet om jag gör rätt
  • smurfen08

Låt aldrig hundarna hälsa i koppel! Det slutar nästan alltid med bråk. Vi har 2st hundar. En blandras och en terrier. Den stora (blandrasen) går inte med andra hundar - i koppel... han gör utfall och är riktigt arg. Lös däremot funkar det bra. Vi gick privata kurser med den stora och där fick vi träna möte med andra hundar. Handlar om att rycka till i kopplet när man märker att hunden börjar "göra sig stor" och säga nej...och samtidigt ignorera den andra hunden...

• Carisma95
    kariba skrev 2008-01-03 16:26:38 följande:
    Jag ryter dovt åt honom NEJ, och tar tar i honom. Ibland tar jag tag ordentligt och håller honom mot marken. Grejen är att jag inte vet om jag gör rätt
    Det bästa är att agera INNAN han blir agressiv, (börjar resa ragg och morra). Kräv att han t.ex. går fot eller sitter när du ser den andra hunden och att han koncentrerar sig på DIG! Gör han rätt, ha med en godis som belönar det beteende du vill ha. 
  • kariba
    smurfen08 skrev 2008-01-03 16:31:08 följande:
    Låt aldrig hundarna hälsa i koppel! Det slutar nästan alltid med bråk. Vi har 2st hundar. En blandras och en terrier. Den stora (blandrasen) går inte med andra hundar - i koppel... han gör utfall och är riktigt arg. Lös däremot funkar det bra. Vi gick privata kurser med den stora och där fick vi träna möte med andra hundar. Handlar om att rycka till i kopplet när man märker att hunden börjar "göra sig stor" och säga nej...och samtidigt ignorera den andra hunden...
    Jag vågar verkligen inte släppa honom, jag vet att det är bättre utan koppel, men vågar inte.

Carisma: Jag har funderat på det, kanske stämma träff iallfall varje sag med hundarna och öva. Tack
  • Idris
    kariba skrev 2008-01-03 16:26:38 följande:
    usch nej.....
    det där beteendet är bara så ceasar milan. :(
    man ska uppmuntra de stunder då hunden gör rätt och ignorera de dåliga.
Svar på tråden hanhundsfasoner