• kariba

hanhundsfasoner

Jag skulle vilja ha lite tips om vår hanhund på drygt ett år. Han är blandis, schäfer och Roffis.

Jättetrevlig hund, mycket energi och bus. En granne han någon slags terrierhane som vår hund inte fick träffa från början pga att grannen sa att hennes hund inte tyckte om andra hanar. Ingen morrade från början eller så men nu har det liksom byggts upp en aggression mellan dem.
    Bill (vår hund) vill numera äta upp hunden när han ser den.
    Vad är bäst att göra?

(Vi är inte riktigt vana vid hanhundar, har bara haft tikar förut)

• Svar på tråden hanhundsfasoner
  • smurfen08

Om jag vore er skulle jag låta dem träffas på neutral mark (ej någons tomt), kan tex var en äng och låta dem vara lösa. Skulle det bli morr kan man avleda genom att gå åt motsatt håll som hundarna och inte gå fram för då förstärker man genom att husse/matte är där...

Kan tillägga att vår stora hund är på hunddagis och där är alla hundar lösa. Fungererar jättebra! men när man ska lämna så kommer man dit med honom i koppel och då är han vild mot andra hundarna som står och väntar att bli instläppta. Så med vår hund får vi acceptera att han inte går med andra hundar i koppel.

Kanske är bäst att de inte hälsar om det är aggresiva mot varandra

• Carisma95
    Idris skrev 2008-01-03 16:33:16 följande:
    usch nej.....det där beteendet är bara så ceasar milan. :(man ska uppmuntra de stunder då hunden gör rätt och ignorera de dåliga.
    Håller absolut med om att uppmuntran är det bästa!
    Men IGNORERA det felaktiga är ju inte alltid ett bra alterntiv. Då vet ju hunden inte heller att man är missnöjd med beteendet...
    A stumble may prevent a fall....
  • smurfen08

aha, såg ditt svar nu...så glöm mitt ovan... Håller med inlägg nr 8 men låt dem inte hälsa i koppel...det kommer att blir bråk...

kariba skrev 2008-01-03 16:33:07 följande:
    Jag vågar verkligen inte släppa honom, jag vet att det är bättre utan koppel, men vågar inte.Carisma: Jag har funderat på det, kanske stämma träff iallfall varje sag med hundarna och öva. Tack
  • Idris
    Carisma95 skrev 2008-01-03 16:38:41 följande:
    Håller absolut med om att uppmuntran är det bästa! Men IGNORERA det felaktiga är ju inte alltid ett bra alterntiv. Då vet ju hunden inte heller att man är missnöjd med beteendet...
    ja inte ska man skälla iaf då hunden kan ta det som att matte hejar på
    när hunden har tex slutat med skällandet och kollar tillbaka och undrar vad matte pysslar med berömmer man och ger belöning
  • Zimlis

Jag introducerade vår hane (unghund 10 mån) för vår vuxna mycket dominanta hane (som normalt inte gillade andra hanar för 5 öre) Vi drog ut vattenslangen och släppte dem lösa - det gick hur bra som helst, trots att mitt hjärta bultade som aldrig förr.

Hundar introduceras bäst UTAN koppel, koppel hindrar dem från att uttrycka sina naturliga signaler och dessutom skulle de ryka ihop så kan en fight med koppel sluta hemskt illa, iaf är det mina erfarenheter.

• Carisma95
    Idris skrev 2008-01-03 16:40:13 följande:
    ja inte ska man skälla iaf då hunden kan ta det som att matte hejar pånär hunden har tex slutat med skällandet och kollar tillbaka och undrar vad matte pysslar med berömmer man och ger belöning
    Nej, skälla funkar inte på hundar.
    Men personligen tycker jag inte att ignorans är rätt sätt heller.

Hur ofta ser man inte hundmamman tillrättavisa sina valpar..?
  • FoxxyFatAss

jag tycker det bästa vore att låta eran hund äta upp den andra.
    då kan ni bara glida runt utan problem! dessutom ligger ju knappast problemet hos din hund om grannhunden redan hade svårt med hanhundar! den känner sig säker värdelös o kränkt eftersom det är en liten skithund enligt mig!

• Idris
    Carisma95 skrev 2008-01-03 16:42:38 följande:
    Nej, skälla funkar inte på hundar.Men personligen tycker jag inte att ignorans är rätt sätt heller.Hur ofta ser man inte hundmamman tillrättavisa sina valpar..?
    jag ignorerar och berömmer. det är så jag har fått lära mig på instruktörsutbildningen och det funkar kanon
  • FruMansour
    Idris skrev 2008-01-03 16:47:06 följande:
    jag ignorerar och berömmer. det är så jag har fått lära mig på instruktörsutbildningen och det funkar kanon
    Och om hunden testar sin ägare genom att tex morra göra mindre utfall eller liknande. Inte helt ovanligt under trotsen. Ska man ignorera det?
  • FruMansour

Ok förresten...heja Ceasar.. han är verkligen super!

• Idris
    FruMansour skrev 2008-01-04 15:32:40 följande:
    Ok förresten...heja Ceasar.. han är verkligen super!
    ja jättebra använder stackel och elar djur som han inte kan få bukt med!!! trevlig människa det där

en bra hundtränare kan träna en hund utan att tvinga fram ett beteende
  • Carisma95
    Idris skrev 2008-01-04 17:22:09 följande:
    ja jättebra använder stackel och elar djur som han inte kan få bukt med!!! trevlig människa det dären bra hundtränare kan träna en hund utan att tvinga fram ett beteende
    Idiotfråga; vad är en stackel ?

Sen kan man väl skriva under på att alla sätt att korrigera ett djur är bra sätt. Men tycker som FruMansour, inte att man ska ignorera det (men det skrev jag ju tidigare)
  • Idris
    Carisma95 skrev 2008-01-04 17:39:35 följande:
    Idiotfråga; vad är en stackel ?Sen kan man väl skriva under på att alla sätt att korrigera ett djur är bra sätt. Men tycker som FruMansour, inte att man ska ignorera det (men det skrev jag ju tidigare)
    stackel är ett halsband i metall med piggar, också dessa i metall som trycks inmot halsen när man drar i kopplet.
  • mirakelasta

Varför ska han överhuvudtaget ha ngt att göra med den andra hunden oavsett kön? Är ni vänner?

Mina hundar får aldrig hälsa eller leka med andra som inte är vår flock. Däremot kan jag ha dem lösa med andra hundar utan att de ens går fram och nosar. Annars kan man inte arbeta med dem. Jag struntar i andra hundar och det gör mina hundar också. Någon gång har jag väl i samtalston sagt ett nej och fortsatt gå dit jag ska. Hundar leker ju inte i samma bemärkelse som barn, utan det är ju en jaktträning för dem precis som katter som leker eller rovdjur. Umgås, vistas omkring andra hundar, möta etc det är ju ngt helt annat och det får man öva på men utan att de nosar på varandra. Annars blir det jobbigt att bo i stan, ta med den på jobbet eller semestern

• kariba
    mirakelasta skrev 2008-01-05 12:09:19 följande:
    Varför ska han överhuvudtaget ha ngt att göra med den andra hunden oavsett kön? Är ni vänner?Mina hundar får aldrig hälsa eller leka med andra som inte är vår flock. Däremot kan jag ha dem lösa med andra hundar utan att de ens går fram och nosar. Annars kan man inte arbeta med dem. Jag struntar i andra hundar och det gör mina hundar också. Någon gång har jag väl i samtalston sagt ett nej och fortsatt gå dit jag ska. Hundar leker ju inte i samma bemärkelse som barn, utan det är ju en jaktträning för dem precis som katter som leker eller rovdjur. Umgås, vistas omkring andra hundar, möta etc det är ju ngt helt annat och det får man öva på men utan att de nosar på varandra. Annars blir det jobbigt att bo i stan, ta med den på jobbet eller semestern
    Jag låter inte heller min hund hälsa på alla. Nu är det så att vi bor så nära varandra att det har blivit jobbigt när min hund har blivit så ilsk på denna hund.
  • FruMansour
    Idris skrev 2008-01-04 17:22:09 följande:
    ja jättebra använder stackel och elar djur som han inte kan få bukt med!!! trevlig människa det dären bra hundtränare kan träna en hund utan att tvinga fram ett beteende
    Har ju funnits ganska många trådar där Ceasar diskuterats och där har det även föklarats varför han gjort det. INTE för att han behövt det pga brist på kontroll över hunden utan helt andra orsaker.
    Men det behöver ju inte diskuteras här..så förlåt TS!
  • FruMansour
    Idris skrev 2008-01-03 16:47:06 följande:
    Det måste med andra ord betyda att du aldrig använder ordet NEJ i hundsammanhang?
  • FoxxyFatAss

jag har hört att så fort hunden får ett "utbrott" så ska man vända om o gå tillbaka, ända tills han klarar att gå förbi den andra hunden. jag antar att det även gäller grannhunden. prata med ägaren så ni får träna ihop dom.

våran hund har blivit lite sådär på senare år, jag brukar stanna o prata med honom bara. ibland får han för sig att skälla o försöka kasta sig över andra hundar. men det går ofta bra bara han står still när hunden går förbi, sen berömma honom!

Svar på tråden hanhundsfasoner