• Blåvinge

Får man lägre a-kasseavgift då man är föräldraledig?

Är bara med i a-kassan (fd HTF, numera Unionen)
    Jag undarar om man får lägre avgift då man är föräldraledig.
    Har för mig att man får lägre avgift om man tex är arbetslös?

Någon som vet?

• Svar på tråden Får man lägre a-kasseavgift då man är föräldraledig?
  • Solskensmor

Den har då inte ändrats för mig, nu när jag är föräldraledig.

• KEL08

Är med i Metall, när jag jobbade betalade jag 665kr. Och nu som arbetslös 446kr. Vet inte om den sänks nå mer när jag blir mammaledig.. Kan ju hoppas...

~Längtar till 2008~
  • Tiiina

Ja man får mindre, ska bara anmäla vad man får betalt per dag + hur många dagar /månad man beräknar att ta ut.

• MeNoLike

jag betalar lika mkt nu när jag är mammaledig som när jag jobbade...

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Nenne 71

Jag fick det inte vid föräldraledighet men däremot vid arbetslöshet. Är med i kommunal.

• kotten75

Det stämmer - att man får reducerad a-kasseavgift när man är arbetslös, men däremot inte när du är mammaledig om du normalt sett har ett jobb.

• Tiiina

Jag har handels, har ringt och frågat och där får man betala mindre när man e mammaledig ivf. Man ringer bara och anmäler vad man får i mammapeng/dag + hur många dagar man ska ta ut/månad

• listo

A-kasseavgiften minskar inte, däremot har de flesta fackförbund så att fackavgiften reduceras när man är föräldraledig.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • miagräddnos

Ja, fackavgiften minskar när man blir mammaledig. Jag betalar till handels, kombinerad avgift för fack och a-kassa och avgiften gick ner heeeeeeela 65 kronor per månad. Detta trots att min inkomst har minskat nästan 6000:-/mån nu när jag har HP/FP.

• miagräddnos

Ja, fackavgiften minskar när man blir mammaledig. Jag betalar till handels, kombinerad avgift för fack och a-kassa och avgiften gick ner heeeeeeela 65 kronor per månad. Detta trots att min inkomst har minskat nästan 6000:-/mån nu när jag har HP/FP.

Svar på tråden Får man lägre a-kasseavgift då man är föräldraledig?