• lycra

Utträde ur svenska kyrkan... frågor!

Jag o sambon har nu gått ur svenska kyrkan.. men hur är det nu.. ska vi fr.o.m. nu betala mindre skatt eller är det fr.o.m. nästa år? Eller är det att vi ska betala samma skatt det här året men får tillbaka det på deklarationen nästa år? tycker det är så rörigt!

• Svar på tråden Utträde ur svenska kyrkan... frågor!
  • snysop

På nästa deklaration som du får så skall inte kyrkoskatten finnas med. Inga avdrag och det som står på deklarationen som du har fått NU måste du betala.

• MalinI

Du får betala fram till 1 november tror jag det är...
    För man ska gå ut dfär på hös/vinterkanten för att slippa betalla skatt året därpå. Det brukar alltid vara skriverier i tidningen just då det är dags att man ska gå ut för att slippa betala.

Vet inte hur det är om man får tillbaks på deklarationen

• lycra

så jag ska fortsätta betala kyrkoskatt tills november det här året?

men de pengarna får jag väl isåfall tillbaka på deklarationen?

• Marstös

Om man går ur sv kyrkan före 1 nov betalar man ingen kyrkoskatt fr o m 1 jan, går man ur efter 1 nov dröjer det tills nästa årskifte.

lycra: när är utträdet beslutat?

• lycra

Betalar jag då ingen kyrkoavgift fr.o.m. 1 januari detta året.. eller nästa år?

• Marstös

Du betalar krykoskatt hela detta året. Fr o m 1 jan 2006 slipper du denna skatt och då ska arbetsgivaren dra lägre skatt, men det brukar de kolla upp med SKV inför årsskiftet.

• lycra

Ah okej, så nästa års deklaration alltså den för 05.. får jag inte tillbaka då?

• Tripplis

min kompis o hennes killa har gått ur svenska kyrkan o får nu inte döpa sitt barn där.. inte heller gifta sej...

bra o tänka på...

• lycra

men man läser juh alltid i tidningarna då runt november att man ska skynda sig ut om man vill ha tillbaka på deklarationen.. vad menas med det?

Tripplis: nej det vet jag =)

• Marstös

Kan de hindra dem från att döpa sitt barn där? Att man inte får gifta sig där tycker jag är naturligt, om man inte betalar kyrkoskatt är det inte konstigt att man inte får utnyttja deras tjänster. Däremot trodde jag att man fick döpa barnen, men det är bara mina funderingar.

• Marstös

Lycra: Jag antar att de menar att om man missar detta datum får man betala kyrkoskatt hela nästa år.

• lycra

jo man får döpa sitt barn där fast föräldrarna inte är med

Svar på tråden Utträde ur svenska kyrkan... frågor!