• Linny

Tips på ett extremt gott vin! (forts. på extremt gott rödvin..)

Hej!

Jag såg att förra tråden hade stängt och hittade ingen ny. Gillade verkligen tråden då jag tycker att man fick massa tips om goda viner och vad som passar till dem (eller vad för vin som passar med rätten man tänkt äta, om man hellre vill tänka så)

Så; vi kan väl fortsätta här!

Ge mig tips på extremt goda viner! Gärna med tips på maträtter till

• Svar på tråden Tips på ett extremt gott vin! (forts. på extremt gott rödvin..)
  • Linny

Ok, tips tips!!!

jag brukar göra en kycklinggryta där jag har charlottenlök, vitt vin (Alsace Pinot Gris), grädde, hönsbuljong, vitpeppar, salt och superkoncentrerad tryffelolja (de där miiiiiniflaskorna på mindre än en halv deciliter för 150 spänn. Så det smakar ordentligt).
    Ovanpå det hyvlar man friskt med riktigt fin lagrad parmesan och så äter man det med vildrismix och smörslungad squash och morot i små bitar.

Vi brukar ha Alsace Pinot  Gris även till maten, men borde det inte funka med ett rött också? Isåfall vilket?

• Annse71

Ett jättegott vin för 91:- (alltså inte superbilligt men ok) är Brown brothers Shiraz (nr 6383)från Australien
    Något utav det godaste vin jag druckit faktiskt. Dessutom fick de 4 el 5 "fyrar" i GT's helgbilaga, toppbetyg alltså!
    Här är en länk till bolaget: www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=0&SokStrangar=R%u00d6DA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aFyllighet%3aStr%u00e4vhet%3aFruktsyra%3a
    Passar mycket bra till nötkött, vilt och lamm.

• Linny
    Annse71 skrev 2008-02-12 08:28:34 följande:
    Ett jättegott vin för 91:- (alltså inte superbilligt men ok) är Brown brothers Shiraz (nr 6383)från AustralienNågot utav det godaste vin jag druckit faktiskt. Dessutom fick de 4 el 5 "fyrar" i GT's helgbilaga, toppbetyg alltså!Här är en länk till bolaget: www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt mycket bra till nötkött, vilt och lamm.
    Ja Brown Brothers är rätt gott. Tyvärr är det något ojämnt. Vi har fått dåliga flaskor lika ofta som bra, vilket drar ner betyget rejält. Men smaken är god
  • k girl

Ska passa på att fråga vad ni skulle rekommendera för vin, både rött och vitt, till en buffé. Buffén kommer att ha norrbottens- och lapplandstema (typ älgtjälknöl, rökt renmousse, gravad lax, potatisgratäng, västerbottenspaj, skogssvampspaj mm). Det känns som om det skulle kunna behövas ett liiite kraftigare rött som ändå känns allround? Vad tror ni? Vitt vin är jag skitdålig på så där tar jag tacksamt emot förslag.

• Linny
    k girl skrev 2008-02-12 11:10:41 följande:
    Ska passa på att fråga vad ni skulle rekommendera för vin, både rött och vitt, till en buffé. Buffén kommer att ha norrbottens- och lapplandstema (typ älgtjälknöl, rökt renmousse, gravad lax, potatisgratäng, västerbottenspaj, skogssvampspaj mm). Det känns som om det skulle kunna behövas ett liiite kraftigare rött som ändå känns allround? Vad tror ni? Vitt vin är jag skitdålig på så där tar jag tacksamt emot förslag.
    Jag skulle gilla tex. Stellenzicht pinotage till Men den gillar jag till allt nu för tiden typ

Tar också tacksamt emot förslag på min rätt, ovanför *pekar uppåt*
  • mosterYster

Till en sån buffé kan jag tänka mig ett BiB. De är generellt lättdruckna viner som de flesta gillar. "Robertson" är hyfsat smakrikt och funkar fint till vilt (har provat).

Vita viner: Jag gillar Lindemans vita på BiB; bra smak och avrundning, vinet är torrt men har en avrundande sötma som gör att det går bra ihop med salta och rökta smaker.

Eftersom det gällde en buffé antog jag att du ville ha tips på BiB, vill du ha tips på flaskviner får du hojta till!

• k girl

Linny: Haha. Jag är rädd att den nästan blir lite fööör kraftig.

Jag har funderat på det men har svårt att komma på någonting. Om det är mycket syra i det vita vinet borde det passa med ett yngre vin som är lite stramare.

• k girl

mosterYster: Japp, det lär bli bag in box. Det beror lite på hur många gäster det blir, men det är redan ett tjugotal som har tackat ja (vi skickade ut inbjudningskorten för en vecka sedan, vi gifter oss i maj) så vi misstänker att de flesta kommer att tacka ja. Vilket innebär en cirka sjuttio gäster och betyyydligt enklare med Bib. Robertson, tänkte du på shirazen eller cab sauv? Det vita vinet låter bra till.

• Linny
    k girl skrev 2008-02-12 11:29:29 följande:
    Linny: Haha. Jag är rädd att den nästan blir lite fööör kraftig. Jag har funderat på det men har svårt att komma på någonting. Om det är mycket syra i det vita vinet borde det passa med ett yngre vin som är lite stramare.
    Det kan aldrig bli för kraftigt *överdriver* Skämt åsido. Mosteryster har bra förslag där!

Mosteryster: Snälla hjälp med min gryta!
Svar på tråden Tips på ett extremt gott vin! (forts. på extremt gott rödvin..)