• Judy

Katthona eller katthane? Behöver dessutom lite råd med andra saker!

Ja nu har vi bestämt oss för att skaffa katt, vi undrar dock lite saker! Ska man ha en hona eller hane, vilket är det mest jobb med? Tänker på om man måste kastrera en hane tex..Katten ska vara en innekatt.

Sedan behöver vi lite tips om vad vi måste köpa in till katten, bra saker som ni kan rekomendera?

• Svar på tråden Katthona eller katthane? Behöver dessutom lite råd med andra saker!
  • trollmammsis

har aldrig haft en honkatt men dom ska väl steriliseras och greja dom med..sen löper väl dom också o grejer... svärmors katt var också innekatt, smet ut och kom hem med 3 missar i magen   kattlåda, halsband IFALL, nån mysig grej att sova på och nån leksak

• mamma till Viktor och William

Jag tycker överlag att hankatter är lugnare och honkatter bättre råttjägare så för er del skulle jag nog ha valt en hankatt... En kattlåda och kattmat är allt man behöver tycker jag!

• ischa

Vill du inte avla på katten bör du kastrera oavsett om det är en hona eller hane. Kolla upp försäkring. Det är tryggare att ha en vet.vårdsförsäkring om olyckan skulle vara framme. De brukar kosta några hundra/år.
    Annars ärt det låda,leksaker kaqnske en kam eller borste om det är en långhårig katt. Lycka till! Är själv kattägare igen efter att ha varit utan i ett par år.

• Judy

Haha, ja det kan ju inte ha varit så roligt. Jo troligen måste man sterilisera honan och kastrera hanen vilket fall! Tror inte katten kan smita, vi bor högst upp på tredje våningen, våra fönster går inte att öppna mer än en decimeter upptill och smiter den ut genom dörren har den ju en till dörr att ta sig igenom!

Tack för råden, allt ska införskaffas!

• Fru U

Jag har alltid tyckt att hankatter verkar jobbiga (för att de kan kissa överallt när de blir könsmogna) men sen fick jag en liten hankisse också och det gick bra

Alla katter bör så klart kastreras.

Du behöver en ordentligen försäkring förutom det självklara som kattlåda, matskålar, lite leksaker (fast du behöver nog inte köpa så mycket, kattungar brukar gilla tomrullar o liknande)

Ett klösträd är att rekommendera

Live and let live
  • Dixie

både honor och hanar bör kastreras (om man inte ska ha dem till avel)
    jag har bara haft honor, så jag vet inte om det är någon större skillnad, det beror ju också på vilken ras och kattens personlighet.

Kattlåda, transportbur, matskålar - ja, mer än så behövs nog inte i början

• Dixie

Ja, en försäkring behövs ju naturligtvis! Min ena katt fick stenar i urinen och med operation och behandling blev det dyrt.... försäkringsbolaget betalade 13000kr!

• MinaHjältar

En hona är ju dyrare att kastrera än en hane, annars är de väl ingen större skillnad. Vi har haft massa katter, både honor och hanar, även honorna måste kastreras även om de ska vara innekatt för dom kan börja pinka överallt och markera revir dom me när dom blir könsmogna. Bägge våra honor som har varit enbart innekatter började pinka i sängarna och i soffan m.m när dom började löpa första gången så de va bara att åka till veterinären och kastrera på en gång de.

Mina små troll
  • Judy

Det verkar ändå inte vara nån större skillnad på hona eller hane så det lutar nog åt en hane endast pga att det är billigare att kastrera!

Tack för era svar!

• Sani

Du bör kastrera/sterlisera oavsett kön så ingen skillnad där. Av de katter jag har levt med genom åren så tycker jag att hanar (kastrerade) i allmänhet är lite lugnare och slöare, medans honor är lite mer alerta och kanske tills viss mån något mer opålitliga. Jag föredrar dock honor, vet inte riktigt varför faktiskt..

Kattlåda och något att klösa på är ett måste. Matskålar kan vara bra och ett vettigt foder typ Royal Canin.  (Min nuvarande katt kan bara äta mat i skål med rak hög kant annars hamnar all mat på golvet direkt)

Lycka till med kissen!  

Svar på tråden Katthona eller katthane? Behöver dessutom lite råd med andra saker!