Orolig för min 11-åriga tjej!
Hoppas på hjälp!
Min stora tjej är 11, och hon verkar deprimerad. Hennes humör pendlar upp och ner i en rasande fart. Har försökt prata med henne men hon säger bara att hon trivs inte hemma. Allt är fel, hennes rum är bland annat för litet i hennes mening. Hon tycker bara att vi skäller på henne och att vi bara säger nej. Vist säger vi nej, till svarta väggar och hon får inte färga sitt långa hår svart. Men jag tror inte att vi säger nej mer än andra föräldrar. Och skäller det gör vi inte heller specielt mycket, man säger till när hon är snutig eller när det är något annat. Hon tar sig aldrig för något, städar inte sitt rum, lägger inte tvätten i tvättkorgen, eller tar undan efter sig när hon har ätit ex, vis mellis. Och detta kan man tjata på henne varj dag, men ingenting händer.
Hon är populär i skolan, gör sina läxor, och är trevlig och social när hon är borta. Men det är just hemma. Vi orkar inte mycket mer för hela familjen blir helt slutkörd av hennes humör. Vi vet inte hur vi ska kunna stötta henne igenom detta. Det har varit så här i nästan ett år.
Funderar på att ta kontakt med skolan för att se om där finns någon utomstående som hon kan prata med.
Alla tips är välkomna!