• Signatur

Vilka är "de rika"?

I nästan alla diskussioner här på FL så rasar massan över att "de rika" får det bättre. Nu undrar jag vilka som är "de rika". På debatterna här verkar det vara alla som inte går på a-kassa eller socialbidrag.

Som bonus vill jag gärna veta vilka "de fattiga" är och om alla tillhör någon av dessa grupper eller om det kanske faktiskt är så att de allra flesta tillhör något mellanting.

Min gissning är att "de fattiga" generellt är de som är socialbidragstagare, folk som går på a-kassa och pensionärer.
    (Även om jag tror att det finns undantag från detta åt båda håll).

• Svar på tråden Vilka är "de rika"?
  • trollmammsis

jag tycker att dom fattiga är visserligen dom som får bidrag men även dom som jobbar , jobbar o jobbar men inte får så mycket för det iaf. alltså låginkomsttagare, där man har nätt o jämt till sina utgifter i månaden, har svårt med spontaninköp m.m.

dom rika är väl dom övriga då... dom som har så det räcker o blir över...erå men att dom inte behöver våndas över räkningarna som kommer varje månad...hoppas att hela familjen håller sig friksa denna månad med när både läkarbesök och medicin kostar...

MEN jag tror att även dom rika kan vara fattiga... alltså man lever ju efter sina tillgångar..eller??

• Anghammarad

Skall man döma av socialdemokraten Sven Erik Österbergs uttalanden så skall man vara långtidssjukskriven eller arbetslös för att klassas som "vanligt folk".

• trollmammsis
    Anghammarad skrev 2008-01-04 10:47:49 följande:
    Skall man döma av socialdemokraten Sven Erik Österbergs uttalanden så skall man vara långtidssjukskriven eller arbetslös för att klassas som "vanligt folk".
    vadå är man rik annars
  • FrökenL

Jag tycker att de rika är sådana som har överlägset mer betalt än en vanlig svensson.

Tex direktörer, VD:s, arvtagare, IT miljonärer. De som bor i dyra villor i havsnära områden.

• Wipperman

Enligt den konventionella sosse definitionen är "de rika" detsamma som dom andra, dvs alla andra grupper som av någon anledning har en högre inkomst.
    Hardcore sossarna i min omgivning pratar illa om dom där "RIKA" höginkomsttagarna med betoning på "TAGARNA".

• ThisIsMe
    FrökenL skrev 2008-01-04 10:52:09 följande:
    Jag tycker att de rika är sådana som har överlägset mer betalt än en vanlig svensson.Tex direktörer, VD:s, arvtagare, IT miljonärer. De som bor i dyra villor i havsnära områden.
    Ungefär så tänker jag också.
  • Signatur
    FrökenL skrev 2008-01-04 10:52:09 följande:
    Jag tycker att de rika är sådana som har överlägset mer betalt än en vanlig svensson.Tex direktörer, VD:s, arvtagare, IT miljonärer. De som bor i dyra villor i havsnära områden.
    [/citat]

Men då blir min följdfråga hur många sådana vi egentligen har i Sverige och hur det skulle kunna påverka resten av befolkningen så oerhört att dessa "får det bättre". (De betalar ju faktiskt ganska mycket mer än "de fattiga" i skatt också både i absoluta termer och procentuellt).
    Wipperman skrev 2008-01-04 10:55:48 följande:
    [citat]
    Enligt den konventionella sosse definitionen är "de rika" detsamma som dom andra, dvs alla andra grupper som av någon anledning har en högre inkomst.Hardcore sossarna i min omgivning pratar illa om dom där "RIKA" höginkomsttagarna med betoning på "TAGARNA".
    [/citat]

Och när är man då en höginkomsttagare?
    trollmammsis skrev 2008-01-04 10:15:39 följande:
    [citat]
    jag tycker att dom fattiga är visserligen dom som får bidrag men även dom som jobbar , jobbar o jobbar men inte får så mycket för det iaf. alltså låginkomsttagare, där man har nätt o jämt till sina utgifter i månaden, har svårt med spontaninköp m.m. dom rika är väl dom övriga då... dom som har så det räcker o blir över...erå men att dom inte behöver våndas över räkningarna som kommer varje månad...hoppas att hela familjen håller sig friksa denna månad med när både läkarbesök och medicin kostar...MEN jag tror att även dom rika kan vara fattiga... alltså man lever ju efter sina tillgångar..eller??
    Men i så fall finns det inget mellanting, eller?

Och jag håller med om att rika kan vara fattiga för att de lever över sina tillgångar, fast då får man nästan skylla sig själv, eller De hade ju inte haft det knapert om de prioriterat annorlunda.
  • Signatur

Så skumt det blev med citeringarna.

Men mina kommentarer finns därinne i det lila

• trollmammsis

jo visst finns det mellanting, men vad kallar man dom?? fattiga, halvfattiga/halvrika, rika    jo jag tycker inte ett dugg synd om rika som e fattiga   men det e svårt att säga vilka som e rika, det e enklare att "utpeka" fattiga... svårformulerat men det finns olika nivåer av fattiga och rika..
    jag och min sambo har fasta jobb båda två men vi tillhör ju mer fattiga sidan än rika sidan..fast vi inte har några bidrag...

• Lurvenpajsaren

Finns det någon magisk summa man ska tjäna för att räknas in i kategorin? Någon som vet?

Svar på tråden Vilka är "de rika"?