• AlexandraLuleå

Går det att studera till cnc operatör på distans?

Försökte hitta på internet men alla sidor som jag gick in på visade error (?)

Går det att studera på distans, och vad är för/nackdelar med det?
    Är det en lång utbildning och vad behöver jag ha i grunden?

Bor i Luleå och här finns ingen sådan utbildning på högskolan, och jag vill inte behöva åka iväg från familjen enbart för utbildningens skull.

• Svar på tråden Går det att studera till cnc operatör på distans?
  • Karisma

Det som inte går är ju den praktiska delen. Var mkt sånt på min utbildning. Man ska lära sig sköta maskinerna. Testa och tillverka grejer.

Men visst den teoretiska delen borde fungera på distans.

Vet inte om det finns på distans.

Jag gick en 15v kurs, var inriktad speciellt till ett företag som jag vile jobba på. (fick jobb där åxå.) Åkte ca15mil (t o r)varje dag.

Annars är den 40v genom ams. såg nu att det var en kvinna som gick en 1år lång utbildning.

kram K.

• AlexandraLuleå
    Karisma skrev 2008-01-04 11:19:58 följande:
    Det som inte går är ju den praktiska delen. Var mkt sånt på min utbildning. Man ska lära sig sköta maskinerna. Testa och tillverka grejer.Men visst den teoretiska delen borde fungera på distans.Vet inte om det finns på distans.Jag gick en 15v kurs, var inriktad speciellt till ett företag som jag vile jobba på. (fick jobb där åxå.) Åkte ca15mil (t o r)varje dag.Annars är den 40v genom ams. såg nu att det var en kvinna som gick en 1år lång utbildning. kram K.
    ja det var just på ams som jag försökte gå in och kolla, men det var ju bara error tyvär.

40v säger du, och då är det säkert en del kurser som jag redan har läst sedan tidigare, men jag får försöka lite senare idag och titta in på ams.
  • Karisma

Om jag minns rätt så var det 40v, jag gick den fast valde bort cad då jag inte behöver det på företaget där jag jobbar. Känner ändå att praktiken och det praktiska var det som lärde mig mest.

Ser inga problem alls med att göra det teoretiska hemma. Man sitter ju ändå bara vid datorn. En del i utbildningen var på distans, massa övningar som skickades till lundsuniversitet.

Vissa företag har egna utbildningar åxå. De i min kommun har det, ordnar egna för att det är svårt att få tag i personal.

Kram K.

• Runguska

Min man har precis ansökt om att få gå en sådan utbildning och det verkar som att den ligger på 47 veckor men att det är mycket möjligt att göra klart den snabbare.

• AlexandraLuleå
    Karisma skrev 2008-01-04 11:32:03 följande:
    Om jag minns rätt så var det 40v, jag gick den fast valde bort cad då jag inte behöver det på företaget där jag jobbar. Känner ändå att praktiken och det praktiska var det som lärde mig mest.Ser inga problem alls med att göra det teoretiska hemma. Man sitter ju ändå bara vid datorn. En del i utbildningen var på distans, massa övningar som skickades till lundsuniversitet.Vissa företag har egna utbildningar åxå. De i min kommun har det, ordnar egna för att det är svårt att få tag i personal.Kram K.
    nu kom jag in verkar som att ams har en cnc utbildning bara 7,5 mil från mig fast frågan är ju hur stor lust arbetsförmedlingen har att skicka mig dit *hmm*
  • MiniMie

har nyligen avslutat en ams utbildning till verkstadsmekaniker/cnc operatör. Utbildningen herat väl egentligen verkstadsteknisk, inte bara cnc. Utan massa innom hela området men främst cnc..
    den är 47v.. jag fick tjata läääääänge innan ajg fick utbildningen. Egentligen har ajg 7v praktik kvar att göra men, fick papper på att jag var klar allafall när jag slutade i april pga att jag fick sommar vikariat på SSAB. fick sedan förlängt men har nu precis blivit arbetslös igen. Tydligen ska Cnc-operatör/verkstadsmekaniker vara de 4:e största bristyrket i sverige.. så har man chans och "tillgång" till att flytta vart som.. så ska man nog få jobb innom 4v sa dom på ams.

Själv kan jag inte flytta hur som, har sombo med fast jobb, och banret går ju på dagis. men, innom pendlingsavstånd kan man ju jobba.

• Runguska
    AlexandraLuleå skrev 2008-01-04 11:36:57 följande:
    nu kom jag in verkar som att ams har en cnc utbildning bara 7,5 mil från mig fast frågan är ju hur stor lust arbetsförmedlingen har att skicka mig dit *hmm*
    Min man har 4 mil till utbildningen och de betalar bussresorna för honom (utom 300 som han får betala själv). Den dyra biten för dem är inte reskostnaderna utan kostnaden för utbildningen så säger de nej till kursen så är det nog inte pga. resekostnaderna.
  • AlexandraLuleå
    MiniMie skrev 2008-01-04 11:40:22 följande:
    har nyligen avslutat en ams utbildning till verkstadsmekaniker/cnc operatör. Utbildningen herat väl egentligen verkstadsteknisk, inte bara cnc. Utan massa innom hela området men främst cnc..den är 47v.. jag fick tjata läääääänge innan ajg fick utbildningen. Egentligen har ajg 7v praktik kvar att göra men, fick papper på att jag var klar allafall när jag slutade i april pga att jag fick sommar vikariat på SSAB. fick sedan förlängt men har nu precis blivit arbetslös igen. Tydligen ska Cnc-operatör/verkstadsmekaniker vara de 4:e största bristyrket i sverige.. så har man chans och "tillgång" till att flytta vart som.. så ska man nog få jobb innom 4v sa dom på ams.Själv kan jag inte flytta hur som, har sombo med fast jobb, och banret går ju på dagis. men, innom pendlingsavstånd kan man ju jobba.
    du har inga papper på vilka kurser som du läst? tänkte se om jag hade läst några utav dom redan!

nej flytta vägrar jag, vi har 3 barn i åldrarna 3,5mån up till 5 år så den risken är obefintlig, men det finns ju plannja,ssab,gesamp osv där det finns många som närmar sig pensionsåldern
  • AlexandraLuleå
    Runguska skrev 2008-01-04 11:40:35 följande:
    Min man har 4 mil till utbildningen och de betalar bussresorna för honom (utom 300 som han får betala själv). Den dyra biten för dem är inte reskostnaderna utan kostnaden för utbildningen så säger de nej till kursen så är det nog inte pga. resekostnaderna.
    resekostnaderna bryr jag mig inte om, mer det att jag vet hur idiotiska dom på ams kan vara... som ett ex så fick  jag höra att jag skulle bekosta en svetsutbildning för egna pengar för det var ju så lång kö annars....

det är ju precis det som man vill ha när man är arbetslös, mer lån Fundersam, som tur va så var jag bara arbetslös 2 veckor...
  • Runguska
    AlexandraLuleå skrev 2008-01-04 11:47:55 följande:
    resekostnaderna bryr jag mig inte om, mer det att jag vet hur idiotiska dom på ams kan vara... som ett ex så fick  jag höra att jag skulle bekosta en svetsutbildning för egna pengar för det var ju så lång kö annars....det är ju precis det som man vill ha när man är arbetslös, mer lån , som tur va så var jag bara arbetslös 2 veckor...
    Jo, det kan vara svårt att få gå utbildningerna. Min man har varit arbetslös i ett år helt utan ersättning, 0:- i månaden alltså och levt på mig. Nu äntligen har han fått börjat gå på Lernia och därigenom blivit tipsad om dessa utbildningar som han nu ansökt om att få gå. Arbetsförmedlingen ville inte låta honom g¨å någon förrän han hade körkort dock och det är ju inte lätt när man lever på 5500:- i månaden (som jag får ut) + bostadsbidrag.

Nu är det dock fixat och förhoppningsvis får han läsa det han vill. Jag kan tillägga att han även har läst 5 år på universitet så lätt att få jobb är det tyvärr inte även om man söker allt från jobb på Lild till annat.
  • MiniMie

jo, lite papper har jag väl.. sedan får man ju "diplom"...på allt man gjort.

Jag fick inte heller gå svets. tjatade om den utbildningen i 1½år!! sedan fick jag en annan utbildning.. någon form av söka jobb/lära känna sej själv kurs..de var där igenom jag kom in på v-mek iställe för svets. Hade inte dom hjälpt mej hade jag fortf sått o tjatat tror jag. Och man får inte gå utbildning om man itne skriver papper på att man är beredd att flytta..Men då är de TUR att man har barn under 18... så man har lite andra regler.

• AlexandraLuleå
    Runguska skrev 2008-01-04 11:51:41 följande:
    Jo, det kan vara svårt att få gå utbildningerna. Min man har varit arbetslös i ett år helt utan ersättning, 0:- i månaden alltså och levt på mig. Nu äntligen har han fått börjat gå på Lernia och därigenom blivit tipsad om dessa utbildningar som han nu ansökt om att få gå. Arbetsförmedlingen ville inte låta honom g¨å någon förrän han hade körkort dock och det är ju inte lätt när man lever på 5500:- i månaden (som jag får ut) + bostadsbidrag. Nu är det dock fixat och förhoppningsvis får han läsa det han vill. Jag kan tillägga att han även har läst 5 år på universitet så lätt att få jobb är det tyvärr inte även om man söker allt från jobb på Lild till annat.
    nej antingen så är man överkvalificerad eller underkvalificerad oftast.

jag har alltid haft tur, men jag vet många andra som sökt och sökt och aldrig ens kommit på intervju, kan ju ta knäcken på den bästa.

ska nog ta och åka ner til ams och prata med dom om någon vecka
  • AlexandraLuleå
    MiniMie skrev 2008-01-04 11:52:49 följande:
    jo, lite papper har jag väl.. sedan får man ju "diplom"...på allt man gjort.Jag fick inte heller gå svets. tjatade om den utbildningen i 1½år!! sedan fick jag en annan utbildning.. någon form av söka jobb/lära känna sej själv kurs..de var där igenom jag kom in på v-mek iställe för svets. Hade inte dom hjälpt mej hade jag fortf sått o tjatat tror jag. Och man får inte gå utbildning om man itne skriver papper på att man är beredd att flytta..Men då är de TUR att man har barn under 18... så man har lite andra regler.
    tänkte på om du kanske hade kursbeteckningar?

jag har tex sedan innan läst:

ARL1201
    ELKU1201
    ELKU1203
    ELL1201
    ELL1202
    ENK1203
    ENK1205
    PRT1550, 1551, 1558
    STR1209
    VER1208

Är det något du känner igen?
  • Karisma

Jag hade inte svårt att få utbildningen. Hade fast jobb redan inom vården, men hade flyttat till ny kommu så jag ville byta jobb.

De sa bara åt mig att säga upp mig så skulle de sätta mig på kö till utb. Jag gick en 2v lång praktik innan utb för att jag aldrig hade jobbat inom verkstad tidigare.

Sa upp mig i Maj, började ut i nov tror jag det var.

jag fick aktivitetsstöd (80% av förra lönen) och reseersättning (11kr/mil, 16:-/mil om en person åkte med mig, mer om vi var fler.)

Kram K.

• MiniMie
    AlexandraLuleå skrev 2008-01-04 12:00:31 följande:
    tänkte på om du kanske hade kursbeteckningar?jag har tex sedan innan läst:ARL1201ELKU1201ELKU1203ELL1201ELL1202ENK1203ENK1205PRT1550, 1551, 1558STR1209VER1208Är det något du känner igen?
    Nej, så detaljerat var de inte..
  • MiniMie
    Karisma skrev 2008-01-04 12:50:39 följande:
    Jag hade inte svårt att få utbildningen. Hade fast jobb redan inom vården, men hade flyttat till ny kommu så jag ville byta jobb. De sa bara åt mig att säga upp mig så skulle de sätta mig på kö till utb. Jag gick en 2v lång praktik innan utb för att jag aldrig hade jobbat inom verkstad tidigare.Sa upp mig i Maj, började ut i nov tror jag det var.jag fick aktivitetsstöd (80% av förra lönen) och reseersättning (11kr/mil, 16:-/mil om en person åkte med mig, mer om vi var fler.)Kram K.
    Då hade du ju tur allafall.. så var de inte i den här kommunen. Efter jag kommit in (var 6 som började samtidigt men bara 1 till som slutförde kursen ilag mej med) så hade dom en rajd på förtur för tjejer.. så då kom de väl en 4-5 till tjer. några fort några sluta efter två veckors prov-tid. Ett tag kom de ingen ny, för de fanns inte mera pengar så ingen fick börja. Så.. de har vari väldi krångel med de där här.. vem o hur o så man får börja..
Svar på tråden Går det att studera till cnc operatör på distans?