• Guld lilja

Bulgarien eller Tunisien i maj???

Vi har funderat på att åka utomlands i slutet av maj och hittade så mysigt i Bulgarien med fritidsresor i Tsarevo. Men sen kom vi på att det kanske är kallt där i maj (?!) så vi började kolla på Tunisien, nån som har vart där eller kan rekomendera något annat ställe i maj? Där det är lämpligt varmt och inte för dyrt att åka, vi har en begränsad budget. Det ska vara lämpligt för barnen som är drygt ett och snart tre när vi åker, och vi har bara tänkt att sola, bada och "slappa". Behöver ett avbrott efter vinterns alla sjukdomar.

Snälla Hjälp!!!

• Svar på tråden Bulgarien eller Tunisien i maj???
  • LiMo

Det är väldigt osäkert om det är varmt i bulgarien i maj tänk på det! Det kan vara 25 grader och sol eller 10 grader och regn!! Jag har varit i bulgarien några ggr och alltid haft tur med vädret (min bästa väninna är därifrån) men det är väldigt osäkert med vädret. Tunisien vet jag inte så mycket om men där borde det vara varmt?!

• LiMo

turkiet är ett tips föresten!

• Mising

Jag har varit i Tunisen för 3 år sedan o skulle aldrig åka dit igen...Man vågade inte gå utanför hotellet för då blev vi antastade av olika killgäng som förföljde oss och en av gångerna så tar jag av mig min sko o drämmer till en av killarna o sen springer vi där ifrån till närmaste turist hotell!! Det va mycket obehagligt!  Min mamma va ensam på stranden en dag o blev tafsad av en kille mitt på ljusadagen..Hon va helt chokad och hade fått skrika på hjälp. Ridande poliser finns på stranden men så klart inte när något händer! Nästan alla butiker stänger kl 6 på kvällen..Maten är INTE god! Vi hade kanske otur, jag vet inte men jag skulle i alla fall inte åka dit om jag ens fick resan betald!
    Tacka vet jag bulgarien och turkiet!!

• LiMo

min man har ju föresten varit i tunisien fast för 20 år sedan, han vägrar att någonsin åka dit igen...... pga folket....

• Guld lilja

Tack för tipsen! Då kanske man ska titta efter något annat! Finns det fler där ute som vill dela med sig???

• resemamman

Jag var i Tunisien (Hammamet) i slutet av maj och det var varmt och skönt utan att vara stekhett. Badbart i pool och hav (men havet var inte jättevarmt...). Vi trivdes oerhört bra i Tunisien och skulle gärna åka dit igen! Maten var god, folket trevligt och stränderna vackra och rena. Visst finns det försäljare, men det gör det ju överallt på turistorter. De störde oss inte nämnvärt.

• Pyff

Skulle ALDRIG åka till Bulgarien efter all skit som hänt där under 2007! Särsklit inte med barn.............. Tunisien lockar inte heller mig. Skulle nog isåfall satsa på Turkiet eller Cypern - där är det störst chans till värme oxå i maj, om man vill hålla sig inom Europa alltså

Pyff på er!
  • MysMalin

Vi var i Tunisien i fjol i maj med melle och han var två år då. Vi åkte sista minuten och hamnade i Sousse fast inte mitt i smeten. Vi hade hört så mycket negativt innan vi åkte så vi förväntade oss ingeting. Det vi fick uppleva var i stället tvärtemot dert vi hört. Vi hade en underbar vecka, det var väldigt varmt, dock något svlat i havet men klart badtempratur när man är van Sverige =)- Människorna vi stötte på var väldigt trevliga och lugna, kanske berodde det ppå att Melle var med. Det var väldigt lungt med tursiter när vi var där och vi uppskattade det. Maten var god för det mesta, vi åt allt möjligt. De var dåliga på att ha barnmatsedel så melle åt en vuxen portion typ pasta på kvällana. Det gjorde inte så mycket pga att priserna cvar väldigt låga. en vecka med tre måltider per dag för oss tre, plus allt annat solstolar, kläder (tjafs) gick på 1000 kronor, vi åkte även tåg till Hammamet en tag och vcar där. Vi är helt klart supernöjda, vissa stränder hörde till hotellen och då var det lyugnar emed försäljrare också =). Vi rekommenderar det varmt, vi har börjat titta även för denna sommar om en resa dit. I augusti i höstas var vi i Side och det är också något vi rekommenderar. Lycka till med valet av resa. Förresten året innan var i Bulgarien i slutat av maj, och det var på en vecka en dag med moln men temperaturen var varje dag som en varm sommardag här hemma kanske 25 grader. Däremot var det rätt kallt på nätterna och vissa kvällar då behöver man lite mer kläder. Trots det som hände i sommras i Bulgarien tycker jag att när vi var där hade vi det bara bra och att det tyvbärr händer hemska saker runt om i värdeln på fler ställen.

• Guld lilja

Tack för alla fina tips och för att ni delade med er av era erfarenheter! Vi har bokat en resa med fritidsresor till Turkiet(vilket jag har varit lite skeptisk till men...) den 14 maj. Så nu när det väl är bokat och klart så ser vi alla fram emot att få se ett nytt land och och att få ha en riktigt skön semestervecka...

Tack tack igen!

• Mising

Hoppas ni får en härlig semster!!

• HOCHM

Det gör ni rätt i, Turkiet är härligt.
    Bulgarien gillade vi också men det är kallt på nätterna i maj. Dit vill min man åka igen. Egypten var vi till i somras, dit kommer vi aldrig att åka till igen pga försäljarna. Våran son fick panik och sprang rätt på en pelare och slog upp ansiktet.
    Vi sitter själva och funderar på en resa igen, så himla härligt.

Ps tycker Fritidsresor är väldigt bra..

Guld lilja skrev 2008-01-06 22:38:07 följande:

Tack för alla fina tips och för att ni delade med er av era erfarenheter! Vi har bokat en resa med fritidsresor till Turkiet(vilket jag har varit lite skeptisk till men...) den 14 maj. Så nu när det väl är bokat och klart så ser vi alla fram emot att få se ett nytt land och och att få ha en riktigt skön semestervecka...Tack tack igen!
Svar på tråden Bulgarien eller Tunisien i maj???