• Eliin

varför pratar alla negativt om pitbull??

jag undrar bara varför alla drar värsta skräckhistorierna och pitbull/amstaffhundar? självklart vet jag att de i grund och botten har avlats till att bli kamphundar och att i fel händer så KAN dom bli farliga, men vilken hund kan inte det????

Jag har läst och hört så mycket negativt om pitbull och rös verkligen när jag såg en och va livrädd.. tänkte ärligt talat att mina barn eller jag aldrig skulle klappa en sån.

Tills jag fick träffa en.. världens goaste vovve. Min dotter fullkomligt älskar denna hund. Han är väldigt väluppfostrad och lyder på minsta lilla vink. Min lilla jack russel är han livrädd för.. en pitbull som är rädd för en jack russel.. hahah det är ganska kul faktiskt. Men min jack russel tror han är större och mäktigare än en pitbull. De går bra i hop att leka också och denna hund är väldigt barnkär.

Jag menar bara att man tyvärr drar alla pitbulls och amstaff över samma kant. Det är lite synd för de är urgoa hundar med rätt ägare och i rätt händer.

Jag tycker man ska ta alla rykten med en nypa salt och skaffa sig en egen uppfattning och träffa en "riktig" pitbull/amstaff som uppfostrats i rätt händer innan man utesluter hunden. För jag hade i stort sett uteslutit att öht. hälsa på rasen efter alla skräckhistorier och alla som pratat illa om denna ras, tills jag träffade denna urgoa vovve som är min väninnas.

• Svar på tråden varför pratar alla negativt om pitbull??
  • Yayo

Det är ALDRIG pitbullens fel utan det är ägaren som inte kan hantera denna ras rätt. Pitbull kräver en hundkunnig ägare! Det är ägaren som skapar sitt husdjur. jag tycker pitbull ska vara som alla andra hundraser och finnas i skk men de som köper pitbull ska ha extra kontroll över sig om de passar! pitbull är en underbar hund och vilken hund som hälst! den älskar dig lika mycket som vilken annan hund som hellst! så är det, punkt slut!

• Im Fabulous

Nu är det ju faktiskt såhär att pitbullterriern framavlades huvudsakligen för råttjakt och inte för kamp...

• Vurre

Anledningen till att Pitbullen inte stambokförs av SKK har helt enkelt med byråkrati att göra. SKK samarbeter med FCI, och FCI samarbetar bara med en kennelklubb per land. I USA, som är Pitbullens ursprungsland samarbetar FCI med AKC - där Amstaffen finns registrerad. Svårare än så är det inte.

En Pitbull är inte en blandras, utan en ras som stambokförs av flera kennelklubbar i USA - ADBA, BFKC och UKC. Det finns ingenting som heter renrasig Pitbull - en Pitbull är renrasig, och är det ingen renrasig hund man har (med stamtavla, registrerad i någon av de här kennelklubbarna -ja, hela baletten), ja, då har man helt enkelt en blandras. Samma sak gäller alla raser, och är inte konstigare eller på något annat vis för Pitbulls.
    Pitbulls är inte ett samlingsnamn på diverse blandningar som ser ut på ett visst sätt, eller beter sig på ett visst sätt, utan stambokförs och registreras precis som alla andra godkända raser.

Att Pitbullen sen inte är stambokförd eller godkänd som ras inom SKK-sammanhang är ingenting som gör att Pitbulls inte blir godkända i Sverige, eller gör dem till blandraser.

Media använder ofta namnet Pitbull som ett samlingsnamn för aggressiva hundar, eller hundar som har bitit människor och ser ut på ett visst sätt. Tyvärr. I väldigt få av de fall som har skapat rubrik i Sverige, om att Pitbull har gjort det här eller det där, är faktiskt väldigt få faktiskt Pitbulls - merparten av dessa hundar har varit blandraser av något slag.

Fridens.

• strawberri

Märkligt!

enligt statistiken (2006) står faktiskt GOLDEN RETRIEVER högst på listan om hundar som gjort utfall mot andra hundar och människor.
    att det rä så mycket prat i media om pitbull och amstaff är pga det är fina rubriker som säljer.

alla hundar kan bli kamphundar. alla hundar kan bli agressiva, alla hundar kan göra utfall och alla hundar kan bita och det är HundensÄGARES FEL. det är inte hundens fel utan dennes ägare som inte har uppfostrat /dresserat och kört lydnad, hantering av problem moment.

jag har ingen amstaff eller pitbull men tycker att dom är mkt fina hundar med stor personlighet och inlärningsförmåga.

• stjärnströssel
    strawberri skrev 2008-01-04 18:55:51 följande:
    Märkligt!enligt statistiken (2006) står faktiskt GOLDEN RETRIEVER högst på listan om hundar som gjort utfall mot andra hundar och människor.att det rä så mycket prat i media om pitbull och amstaff är pga det är fina rubriker som säljer.alla hundar kan bli kamphundar. alla hundar kan bli agressiva, alla hundar kan göra utfall och alla hundar kan bita och det är HundensÄGARES FEL. det är inte hundens fel utan dennes ägare som inte har uppfostrat /dresserat och kört lydnad, hantering av problem moment.jag har ingen amstaff eller pitbull men tycker att dom är mkt fina hundar med stor personlighet och inlärningsförmåga.
    fram med fakta...vart står det att golden biter mäst?
    vore mycket intresant!hoppas oxå att man jämför antalet hundar som finns oxå!

Sen! en hund blir inte alltid vad man gör den till!!!blir så d*jvla trött på det!!
    hunden har vissa saker medfödda!!det kalas avelsarbete sedan lång tid tillbaka!
    Dvs!du kan omöjligt få en pudel lika tålig i skinnet o att ha samma vilja till att inte sluta bråka som en pitbull tex! det finns i generna!sen är det självklart olika indevider!

men köper man en bordercollie så får man en hund som vallar oftast!hur du en handskas med den!den vallar andra saker o får utlopp för sitt långa avelsarbete på andra sätt!
    lika så golden..dvs apporterande fågelhund..den älskar att bära saker!

jackrusseln...jaktinstinkten är stor!

Vissa saker kan vi itne göra så mycket åt..visst formar vi hunden men inte kan du foram om en vinthund till en tuff tålig "nanny dog" som pitbullen kan vara!
    o inte kan du få pitbullen lika lätt apportera fågel el stöta fågel som en stående fågelhund!

pitbullen är avlad på den aggresiva linjen..amstaffen på den snällare linjen.
    därav uppdelningen.

förstår då nte varför man väljer den aggresiva linjen?
    det är en ära att ha barn!
  • BunnyBrown
    Joppis skrev 2008-01-04 13:01:12 följande:
    Amadeus och Maria skrev 2008-01-04 12:55:12 följande:
    Ja, vi får ju hoppas på det! Å andra sidan borde ett förbud mot oseriös avel oxå finnas... fast då ryker ju all balndrasavel *duckar*
    Oj... och en massa rena raser tas bort (som redan strider mot djurskyddslagen).
  • SoulChild

lätt triggande till slagsmål? ööh nopp...
    Det kallas TERRIER och är lätt triggade till allt nästan, men kan då inte säga att dom är lätt triggande till slagsmål.
    Min hund e på och biter osv på min kompis pittis och han tar allt detta som en rolig lek och inget annat..

"Dock, så är faktiskt pitbull en farligare hund eftersom den vägrar släppa när den väl satt tänderna i en annan hund, eller människa."

Det stämmer inte heller, har hört jättemånga myter om att en pitbull aldrig släpper osv osv..
    Saken är den att dom har sånna muskler, andra raser har bara vanliga käk muskler, medans pitbullen och amstaff och dessa raser har käkmuskler ända upp till huvudet, därav att dom har stora breda skallar, dom har alltså flera hundra kilos muskler i deras käftar, därav också att dom klarar av att hålla tag!

Birgitta2 skrev 2008-01-04 12:04:53 följande:
    Problemet är att pitbullhundarna är lätt-triggade till slagsmål. Om en annan hund triggar den, så ligger den väldigt risigt till. Och som du själv säger så är den ett farligt vapen i fel händer. Och VÄLDIGT många som skaffar pitbull gör den till en farlig hund. Men visst har även jag träffat mycket trevliga pitbullhundar. Men man vet ju aldrig från början vilka som är trevliga. Å andra sidan gäller ju detta alla hundar. Dock, så är faktiskt pitbull en farligare hund eftersom den vägrar släppa när den väl satt tänderna i en annan hund, eller människa.
    ღ Lillgroda på väg, 6 veckor kvar ღ
  • Athema
    Eliin skrev 2008-01-04 12:01:29 följande:
    bara att man tyvärr drar alla pitbulls och amstaff över samma kant. Det är lite synd för de är urgoa hundar med rätt ägare och i rätt händer.Jag tycker man ska ta alla rykten med en nypa salt och skaffa sig en egen uppfattning och träffa en "riktig" pitbull/amstaff som uppfostrats i rätt händer innan man utesluter hunden. För jag hade i stort sett uteslutit att öht. hälsa på rasen efter alla skräckhistorier och alla som pratat illa om denna ras, tills jag träffade denna urgoa vovve som är min väninnas.
    Amstaff har avlats enbart för att få bort kamplusten det är därför dom inte är samma ras. visst är dom lika i utseendet men har inte alls samma bakgrund som en pitbull, har avlat i flera flera år för att få bort kamplusten och det har lyckats väldigt bra. Dessvärre så är det många pitbulls som fortfarande har kvar kamplusten p.g.a avel på dom hundar som har dåligt psyke.
  • marysoul

avlar man på hundar med aggressivt betende är det ju fortfarande människans fel att det då kan bli dåligt resultat på valparna!

Om det inte var för oss människor skulle det ju antagligen inte finnas kamphundar. Så det är ju faktiskt aldrig hundens fel.

Och sen är det ju väldigt lätt att bli rädd för en hund med breda käkar och högt skall, men när en aggresiv liten chiuaua flyger upp och ner och skäller och försöker bita tag i allt som kommer i dess väg (har på senare tid träffat chockartat många aggresiva småhundar) så tycker folk att det är gulligt. Dom är ändå små och kan inte göra så stor skadam, så då är det inte ett problem. Samtidigt som en hund med rejäla käkar kan busa, och råka bita hål i studens hetta...

Visst, alla raser har sina specialiteér, men jag håller ändå på att människan är grunden till det.

• Jan H

För några år sedan mötte jag ofta en pappa och hans barn. De klappade ofta min hund och var jättetrevliga, ända tills pappan en dag fick för sig att fråga vad det var för ras (jag trodde han visste), rottweiler....

Han tog sitt barn och försvann som en vind, och gick en riktig omväg om han såg oss. Då jäklar har man fördommar...

Svar på tråden varför pratar alla negativt om pitbull??