• Anonym (Bröllop.)

Hur mycket kostar Präst och kyrka?

Kostar en präst eller kyrkan på bröllop?

• Svar på tråden Hur mycket kostar Präst och kyrka?
  • Familytime

Om du är medlem i svenska kyrkan är priset: 0 kr

• trollmammsis

det är väl gratis om man är medlem?? samma som för ett dop... dock ostar det väl om man ska ha församlingssalen eller så?? eller kanske det också är grati smen man betalar och ordnar fika själv

• Anonym (Bröllop.)

Så kyrkan kostar inget och inte prästen heller då?

• Maria V

Det kostar inte nå alls om du är med i kyrkan. Så det är bara allt efteråt som kostar..

• Anonym (Bröllop.)

Okej. Tack så mycket =)

• Maria V
    Anonym (Bröllop.) skrev 2008-01-04 12:26:13 följande:
    Så kyrkan kostar inget och inte prästen heller då?
    Allt är gratis..  Iallafall här. Det kan ju vara att dom vill ha en liten slant om man ska hålla till en nån lokal som här till.
  • Elinore

det beror lite på..ska du ha den kyrkan och prästen som tillhör ditt stift kostar det ingenting.... men, vi ville ha "min" präst från lande..och då kostade det..elelr, dvs, vi gav honom pengar..för, dels var det hans annars lediga lördag..å dels var det några timmar i bilen,,,

Lycka till!

• memlan

Det kan kosta om man inte gifter sig i den egna församlingens kyrka. Vet inte hur mycket, men vad jag förstått så handlar det inte om så mycket pengar.

• Marvinna

Gäller det även om man vill gifta sig i ett annat stift och man inte tar prästen som finns där?

Familytime skrev 2008-01-04 12:25:25 följande:
    Om du är medlem i svenska kyrkan är priset: 0 kr
  • Familytime
    Marvinna skrev 2008-01-04 12:29:01 följande:
    Gäller det även om man vill gifta sig i ett annat stift och man inte tar prästen som finns där?
    Inte en aning......
  • Elinore

nej..som jag skrev där över..så kostar det om man inte vill vara i "sin" kyrka..och ha "sin " präst..

• nortan

Om de inte har ändrat reglerna så är det gratis så länge någon av parterna tillhör svenska kyrkan. Väljer ni att gifta er i en annan församling så betalar er hemförsamling till den andra församlingen. Det ingår kyrka, präst, kyrkomusiker och vaktmästare. Dock får ni betala för kringarrangemangen om ni t ex vill ha en egen sångare, extra blomsterarrangemang etc.

• Fiffis

jag gifte mig på en annan ort än där jag bor, och det kostade inte ett smack!

Svar på tråden Hur mycket kostar Präst och kyrka?