• SofieK

Jordnötter och mögelgift - farligt för fostret?

Hur är det med jordnötter - är det farligt att äta när man är gravid?
    Vi har ingen allergier i familjen så jag tror inte att det finns en allergirisk för bebben, men va med risken för mögelgifter (aflatoxin) - är det farligt för fostret?
    Någen som vet?

• Svar på tråden Jordnötter och mögelgift - farligt för fostret?
  • Gumsegos

Ät jordnötter, du känner på smaken om de är dåliga och förhoppningsvis spottar du ut. inte farligt med andra ord.

• Linda1976

jordnötter är ingen fara - mögelfrågan vågar jag inte svara på.... Kanske kan du hitta mer info på slv.se en utmärkt sida!!

• sweetaly

man ska undvika jordnotter nar man ar gravid!
    de okar risken for att barnet ska vara allergiskt mot det senare...

sjalv sa at jag dem (bara lite ngn gang)under graviditeten
    vid ett ars alder visade det sig att min dotter ar starkt allergisk mot jordnotter...

• Era

I englan rekomenderar de att man inte ater jordnotter eller jordnottsmor, just for allergi risken som wawoom sa.

• Linda1976

enl slv.se så är det ingen fara, speciellt inte om inte allergi inte finns i släkten.

• Linda1976

På slv finns en massa bra tips, och de säger INGET om att jordnötter skulle va nån fara, men man gör ju som man vill... Under hela grav. så har jag endast följt deras råd, annars skulle man ju bli knäpp av alla råd som haglar över en från höger och vänster.

• SofieK

Hej Linda1976,
    Det är sant - om man söker tillräckligt länge kan man nog hitta nånting farligt med det meste....

• Kaya

I USA räknas jordnötter och jordnötssmör som rena "hälsokosten" (om det är den osötade och gärna ekologiska varianten)! Ett vanligt mellanmålstips som jag läste i gravidtidningar där var t ex jordnötssmör på selleristjälkar... visst finns det barn med jordnötsallergi där också, men inte tillräckligt många för att man skulle kunna dra likhetstecken mellan att mamma äter jordnötter under graviditeten och barnet utvecklar allergi!

Svar på tråden Jordnötter och mögelgift - farligt för fostret?