• Anonym

Xanor,Sobril,Oxascand,stesolid!!!?

Någon som tar/har tagit dom här tabletterna mot ångest & depression??
    Tog med dom här läkemedlen eftersom dom är intressanta för mig & min depression, vill ha ngt ångest dämpande & lugnande.

Kan man få välja hos en läkare vad man vill ha?
    vill gärna höra era erfaenheter kring detta.

• Svar på tråden Xanor,Sobril,Oxascand,stesolid!!!?
  • Anonym (varsam)

Jag tycker du ska tala om för din läkare precis det du skrev här..... att du inte orkar mer osv. Jag tycker absolut att du ska ha en anti depp..... vet en som heter Efexor som man inte ska gå upp i vikt av utan snarare tvärt om.

Sen är det ju en "trygghet" att ha någon form av lugnande i handväskan utifall att. Och ha som regel kanske max två gånger i veckan som man får ta medicinen.

• Anonym

Okej, så man kan alltså inte ta dessa jag nämde regelbundet..?
    Jag får helt enkelt prata med en läkare.. men ni som tar anti depp, vad tar ni för ngt..? & vilka biverkningar får ni?
    känne rni ngn skillnad på mående?

• Anonym (inlägg4)

Man bör inte äta varken lugnande eller typ sömntabletter regelbundet, men ett par ggr i veckan funkar fint, även mer om det är "krisigt" just då men inte alltid. Man bör ju även (om man mår som du beskriver) ta någon form av antidepp regelbundet för att "plana ut".

Hur man reagerar på olika preparat är jätteindividuellt, själv gick jag ner från 53 till 47 kg av citalopram, men däremot upp igen till 57 av remeronen när jag började ta även den (det var inte bra för mig att gå ner), för mig är zoloft den antideppmedicin som funkat bäst. Men det funkar olika för alla, man får helt enkelt prova sig fram. Att man får biverkningar i början av mediciner är mer regel än undantag, oavsett om medicinen funkar bra sen eller inte. Som t.ex. trötthet, myrkrypningar, mer deppighet (men det går över), lite synrubbningar, vissa kan även uppleva minskad sexlust och så. Men vad man får, hur länge, hur mycket, det är helt olika. Jag hade ca 2 veckor av det jag beskrev ovan, sedan planade mitt mående ut och jag mådde mycket bättre. Läkarkontakten och doseringen är viktig!

"jag skulle kunna tänka mig att gå på anti depressiva tabletter & ha tex sobril i nödfall (när jag får mina attacker tex) osv.. är det ngn här som gjort så? får man göra så?"

Det är alltså det som är själva tanken.

Viktigt är ju också att förstå att bara tabletter inte hjälper, du behöver förmodligen en samtalskontakt också för att få kontroll över och lära dig hantera dina känslor och ångestattacker. Det hjälper faktiskt väldigt mycket.

• Anonym (Elin)

Jag har stesolid vid behov. Har själv satt upp ett använande av dem MAX 2 ggr i veckan för att inte utveckla ett beoende. Äter även antidepressiva (fluoxetin) ångestdämpande (atarax 3 ggr om dagen) och propavan till natten.

Det var inte lätt att få stesolid utskrivet, det är inget som läkarna skriver ut i första hand eftersom man lätt blir beroende av dem.

• Anonym

Men ni som äter anti depressiva, hur har det funkat på er..? blir ångesten mindre? blir ni gladare & mindre irriterad på allt..?
    Jag _måste_ ha ngt lugnande + ångest dämpande, det är DET jag lider av. jag orkar inte leva med denna ångest jag har.
    Har haft väldigt stark & djup ångest i 3 år snart..vill kunna må bra..
    jag ska börja prata med en psykolog i samband med att jag tar tabletter men enbart att prata med ngn har inte hjälp mig så jag hoppas det kommer gå bättre om jag gör båda sakerna.

• Anonym (inlägg4)
    TS: Ja, hela humöret planas ut och blir jämnare och hanterbart, man hinner stanna upp i en situation och tänka, för mig är det mindre svackor, "tänder till" mindre på allting, lättare att tränga bort jobbiga tankar, lättare att gå upp på morgonen och ta tag i saker, än att bara sjunka djupt in i mig själv och ångest/nedstämdhet.

Numera tar jag inte antidepp längre, tog i 3 år, kände att jag var "färdig" med det, fortsatte ta lugnande vid behov under några månader och nu har jag slutat helt med tabletter (graviditet), däremot går jag kvar i terapi 2 ggr/vecka, men mår på det hela taget så himla mycket bättre psykiskt.

Viktigt är ju också att man hittar en bra terapeut/psykolog man har förtroende för och kan prata med. (Tänk på att man KAN BYTA om personen i fråga inte stämmer överens med en i personkemin)
  • Anonym (Xanor)

Jag tar xanor... 2 ggr om dagen... mot min ångest.... hjälper lite... läkarn har satt in nåt nytt... som jag inte nu inte minns namnet på..... å så tar jag även insomningstablett för att överhuvud taget kunna sova..... har nu ätit Xanor i drygt 2 år...

• Anonym

Anonym (Xanor) skrev 2008-01-05 13:42:52 följande:

Jag tar xanor... 2 ggr om dagen... mot min ångest.... hjälper lite... läkarn har satt in nåt nytt... som jag inte nu inte minns namnet på..... å så tar jag även insomningstablett för att överhuvud taget kunna sova..... har nu ätit Xanor i drygt 2 år...
    kan man jobba när man tar Xanor, & köra bil & sånt..?? hur känner man sig av dom?
  • Anonym

Äter 3 x 10 mg stesolid varje dag. Men utan dem så skulle jag troligen inte leva.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-05 18:11:55 följande:
    Äter 3 x 10 mg stesolid varje dag. Men utan dem så skulle jag troligen inte leva.
    men du har fått dom utskrivna ifrån läkare för din ångest alltså..? kan du sköta allt som vanligt när du tar dom? tex jobb,barn köra bil osv osv..??
Svar på tråden Xanor,Sobril,Oxascand,stesolid!!!?