Man bör inte äta varken lugnande eller typ sömntabletter regelbundet, men ett par ggr i veckan funkar fint, även mer om det är "krisigt" just då men inte alltid. Man bör ju även (om man mår som du beskriver) ta någon form av antidepp regelbundet för att "plana ut".
Hur man reagerar på olika preparat är jätteindividuellt, själv gick jag ner från 53 till 47 kg av citalopram, men däremot upp igen till 57 av remeronen när jag började ta även den (det var inte bra för mig att gå ner), för mig är zoloft den antideppmedicin som funkat bäst. Men det funkar olika för alla, man får helt enkelt prova sig fram. Att man får biverkningar i början av mediciner är mer regel än undantag, oavsett om medicinen funkar bra sen eller inte. Som t.ex. trötthet, myrkrypningar, mer deppighet (men det går över), lite synrubbningar, vissa kan även uppleva minskad sexlust och så. Men vad man får, hur länge, hur mycket, det är helt olika. Jag hade ca 2 veckor av det jag beskrev ovan, sedan planade mitt mående ut och jag mådde mycket bättre. Läkarkontakten och doseringen är viktig!
"jag skulle kunna tänka mig att gå på anti depressiva tabletter & ha tex sobril i nödfall (när jag får mina attacker tex) osv.. är det ngn här som gjort så? får man göra så?"
Det är alltså det som är själva tanken.
Viktigt är ju också att förstå att bara tabletter inte hjälper, du behöver förmodligen en samtalskontakt också för att få kontroll över och lära dig hantera dina känslor och ångestattacker. Det hjälper faktiskt väldigt mycket.