Inlägg från: iii |Visa alla inlägg
  • iii

strypkoppel till 15 veckors valp

Jag hade aldrig använt ett helstryp till en valp. Jag hade inte använt det till en sån liten ras överhuvudtaget, även om det skulle varit vuxen.

Rekomenderar också ett halvstryp som de andra. Ett halvstryp ska inte ha stryp-effekt på hunden när den drar, utan när hunden drar ska halsbandet sluta sig så att det blir lika tight som ett vanligt läderhalsband skulle blivit. Fördelen med dessa halvstryp är att de är smidiga att sätta på och skonsamma för hunden

• iii

Fridolina 82 skrev 2008-01-04 19:19:35 följande:

Jag har halvstryp på min prazsky krysarik hane av den anledningen att det är enkelt att ta på och av... Men det är så pass stort att när det är som mest åtraget spänner det inte runt vovvens hals...Som sagt, jag har det enbart för att det är enkelt att ta på och av... På mina andra hundar har jag haft vanliga läderhalsband som suttit lite löst men min nuvarande tycker inte om när man hålelr på runt halsen på honom så därför är detta smidigt...
    Det är precis så det är menat att användas också, det är inget "stryp-verktyg" även om många tror det pga namnet. Det ska bli så pass tight när hunden drar att hunden inte kan backa ur det, men inte så mycket att den stryps.
  • iii
    ecco87 skrev 2008-01-05 14:33:02 följande:
    Vi hade strypkoppel på våran hund fårn 15 v ålder. Detta pga att hon tog sig ur ALLA andra grejor, allt ifrån sele till vanliga halsband och halvstryp. SÅ vi gav upp och köpte strypkoppel ( så fult ord). Men som en annan skrev det dras inte år så hårt att det går o strypa någon hund med det. Isf så ska man ha ne jäkla kraft för att lyckas med det.Våran hund var väldigt stark o iom att det va rätt halt förra vinter så for vi om kul på en gång, så när vio for omkull tog hon sig ut halsbandet/selen, så det enda vi har lyckats med är stryp. Dock var detta en stor blandis, ,landseer/border collie. Men satsa på antingen strypkoppel lr. halvstryp.
    Ett vanligt stryphalsband stryper visst hunden när den drar, det går ju att dra åt hur hårt som helst! Det är halvstryp som inte gör det, OM man köpt det i rätt storlek.
  • iii

ecco87 skrev 2008-01-05 16:30:43 följande:

Så lätt är det inte att dra åt halsbadet hur hårt som helst. Då får du nog ta och använda 2 händer. Men vem är så dum och gör det? Hunden kan inte (iaf väldig sällan, då måste det vara en väldigt stark människa som hållet imot) strypas av att den själv drar för det är inte ofta något orkar hålla imot så hårt att hunden kan strypas av att den drar. Jag har aldrig varit med om det och vi har haft 5 hundar 2 jakthundar som drog som satan ingen av dom har lyckats med att strypas iaf, 3 andra stora hundar.Men vilken normal människa låter det gå så långt att hunden stryps av halsbandet? Orkar inte disskutera detta, har gjort det förr. Ts gör som hon vill, jag gör som jag vill och ni gör som ni vill...
    Ja, har man inte lyckats klara av att lära någon av sina hundar att inte dra i kopplet så är det en skitbra idee att sätta stryp på dom redan som valpar *suck*
Svar på tråden strypkoppel till 15 veckors valp