• Zone

Volvo s60 2,4T automat - tänker nog köpa en sån, bra?

En 2004 års modell, 2,4 liters motor, T modellen och automat helt enkelt. Är detta en bra bil? Varför? Varför inte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 22:04:06:
    det är en 2,5T såg jag nu. 15 000 mil. 128 000:- exklusive vinterdäck. Räknar med 140 000:- med vinterdäck.

• Svar på tråden Volvo s60 2,4T automat - tänker nog köpa en sån, bra?
  • Zone

puff, ska köra den imorgon vill ha tips

• buspappan
    Zone skrev 2008-01-04 18:47:47 följande:
    En 2004 års modell, 2,4 liters motor, T modellen och automat helt enkelt. Är detta en bra bil? Varför? Varför inte?
    Låt mig säga så här. Om du inte är beredd att direkt köpa bilen, åk inte o provkör den. Det är en av de roligaste volvobilarna.

Själv åker jag i en V70 2.5T med Geartronic automatlåda (2006). Och nu efter 8 månader jag haft den, så kommer jag hem med fånigt flin på läpparna när jag åkt själv i den.

Motorn är helt underbar. 2.4T ligger på 200Hk och ca 300-tal Nm. I och med att det är lättrycksturbo så kommer kraften rätt tidigt i varvregistret, så man behöver inte varva den så vansinnigt som t.ex. med T5 eller R-modellen.

En upplevelse jag hade var att efter att ha åkt min bil till Volvohandlare för att provköra en 300Hk S60 R var att när jag satte mig i S60 och åkte ifrån handlaren så funderade jag om bilen var trasig. För den var slöare än min.

Sen när man kom till landsväg och lät nålen åka över 5000 varv på den, så brakade helvetet loss, men det hör inte hit iofs :).

Grejen är att i kombination med automatlåda, bra däck, och den goa motorn, kan du få dina oförberedda passagerare rätt illamående när du gasar iväg från stillastående.

Dessutom släng in en liten chipp, så får du ut ca 250 Hk och drygt 400 Nm i vrid på den. Det är vansinnigt.

Det ENDA jag har o säga till om det är att jag gjorde mig av en uppsättning av framdäck inom loppet av 5 månader. Då menar jag från nya till helt slits.

Den där motorn sägs också vara jääävligt pålitlig också. Jag har inte haft min så länge för att kunna uttala mig om det, men enligt många är en av de bästa volvo byggt.

Det enda skillnaden mellan 2.4T och 2.5T är att den senaste är något större och har 10 hk mer och 320 Nm i vrid. Men "karaktären" är detsamma.

För övrigt om S60 så kan jag säga att det är "sedanversion" av V70, och om den är byggd med samma kvalite som V70 så är det en av marknadens bästa "svenssonbilar" du satsar på.

Går man ner till V50 eller S40 så börjar det kännas lite Skoda över det.

Så med andra ord, har du pengar i handen, och säljaren är pålitlig, och det är din första gång du åker 2.4T, så lär du inte gå därifrån utan bilen. :)
  • Zone
    buspappan skrev 2008-01-04 21:16:13 följande:
    Låt mig säga så här. Om du inte är beredd att direkt köpa bilen, åk inte o provkör den. Det är en av de roligaste volvobilarna.Själv åker jag i en V70 2.5T med Geartronic automatlåda (2006). Och nu efter 8 månader jag haft den, så kommer jag hem med fånigt flin på läpparna när jag åkt själv i den.Motorn är helt underbar. 2.4T ligger på 200Hk och ca 300-tal Nm. I och med att det är lättrycksturbo så kommer kraften rätt tidigt i varvregistret, så man behöver inte varva den så vansinnigt som t.ex. med T5 eller R-modellen.En upplevelse jag hade var att efter att ha åkt min bil till Volvohandlare för att provköra en 300Hk S60 R var att när jag satte mig i S60 och åkte ifrån handlaren så funderade jag om bilen var trasig. För den var slöare än min.Sen när man kom till landsväg och lät nålen åka över 5000 varv på den, så brakade helvetet loss, men det hör inte hit iofs :).Grejen är att i kombination med automatlåda, bra däck, och den goa motorn, kan du få dina oförberedda passagerare rätt illamående när du gasar iväg från stillastående.Dessutom släng in en liten chipp, så får du ut ca 250 Hk och drygt 400 Nm i vrid på den. Det är vansinnigt.Det ENDA jag har o säga till om det är att jag gjorde mig av en uppsättning av framdäck inom loppet av 5 månader. Då menar jag från nya till helt slits. Den där motorn sägs också vara jääävligt pålitlig också. Jag har inte haft min så länge för att kunna uttala mig om det, men enligt många är en av de bästa volvo byggt.Det enda skillnaden mellan 2.4T och 2.5T är att den senaste är något större och har 10 hk mer och 320 Nm i vrid. Men "karaktären" är detsamma.För övrigt om S60 så kan jag säga att det är "sedanversion" av V70, och om den är byggd med samma kvalite som V70 så är det en av marknadens bästa "svenssonbilar" du satsar på.Går man ner till V50 eller S40 så börjar det kännas lite Skoda över det. Så med andra ord, har du pengar i handen, och säljaren är pålitlig, och det är din första gång du åker 2.4T, så lär du inte gå därifrån utan bilen. :)
    Jag har pengar i näven imorgon och min man ska köpa (beställa) en V70 ojojoj tack för ditt inlägg nu känner jag mig ju skitnöjd redan innan !!
  • Zone

ojoj jag såg fel, det är en 2,5T!

• Zone

Jag testar en gång till innan bedtime, någon mer måste väl tycka om denna bil

• Zone

okej nu öppnar de 11 sista chansen nu ! Please, lite mer input

• buspappan
    Zone skrev 2008-01-05 10:13:44 följande:
    okej nu öppnar de 11 sista chansen nu ! Please, lite mer input
    Du behöver ingen mer input. Det är så som jag skrev. :)
  • Zone
    buspappan skrev 2008-01-05 12:43:48 följande:
    Du behöver ingen mer input. Det är så som jag skrev. :)
    My GOD!!! Vilken bil! Jag ska ha den, köpet sker på måndag då ska vi köpa ut V70:n med

HERREGUD vilken upplevelse! Men... jag får den först om en vecka priset med vinterdäck landar under 133 000:- iallafall. Det känns helt okej
    Tack för din input, och det är helt klart som du skrev!
  • buspappan
    Zone skrev 2008-01-05 16:27:56 följande:
    My GOD!!! Vilken bil! Jag ska ha den, köpet sker på måndag då ska vi köpa ut V70:n med HERREGUD vilken upplevelse! Men... jag får den först om en vecka priset med vinterdäck landar under 133 000:- iallafall. Det känns helt okej Tack för din input, och det är helt klart som du skrev!
    Jag sa ju till dig :), åk inte o provkör om du inte vet att du ska köpa. Men nu kan jag bara gratulera till köp av en av de bästa och roligaste "svenssonbilar" Volvo byggt. :)
  • Zone
    buspappan skrev 2008-01-05 17:51:55 följande:
    Jag sa ju till dig :), åk inte o provkör om du inte vet att du ska köpa. Men nu kan jag bara gratulera till köp av en av de bästa och roligaste "svenssonbilar" Volvo byggt. :)
    Tackartackar

Du verkar ju ha koll, gubben ska ju ha en v70, han ville ju egentligen ha en flexifuel, men efter lite räknande så blir en diesel billigare om man räknar med att köra 3000 mil per år. Tips och tankar runt valet där?
  • buspappan
    Zone skrev 2008-01-05 17:55:33 följande:
    Tackartackar Du verkar ju ha koll, gubben ska ju ha en v70, han ville ju egentligen ha en flexifuel, men efter lite räknande så blir en diesel billigare om man räknar med att köra 3000 mil per år. Tips och tankar runt valet där?
    Well, det beror lite på vad man ska göra med bilen. 3000 mil per år verkar ju vara ganska lite, så se gärna över att ni inte missat några skatter, eller miljöbilsrabatter i er kalkyl.

Jag antar att ni pratar om ny bil eftersom v70 inte fanns som flexifuel förr.

D5-an är klart mycker roligare än flexifuelen. Den dieselfemman är enormt stark (185 Hk) och kan chippas till runt 210. Då får man en bil som är nästan lika rolig som er S60.

Flexifuelen är en 145 Hk 2.0 liters motor i. Utan att ha provkört den så kan jag ändå säga att den kommer vara så tråkig att det blir bedrövligt. Speciellt när ni har den andra bilen.
    Jag tror personligen, att ni kommer tycka att det vansinnigt att spendera så mycket pengar på en ny bil och ändå känna att den är så slö.

D5-an är klart dyrare i inköp förstås. Det ska man också räkna med i er kalkyl. (Räkna hur lång tid ni tänkte äga bilen och hur mycket värde den kommer minska. Att bara räkna på soppaåtgången är inte tillräckligt).

Jag tror personligen att D5-an kommer ha bättre andrahandsvärde än flexifuel-bilen.

Jag är inte helt såld på flexifuel som framtidsbränsle ärligt talat. Även om självaste förbränningen i motorn emiterar bra mycket mindre CO2 än bensin, så genererar framställningen av sprit såpass mycket CO2 att det är fortfarande dåligt för miljön.

Enda stora fördelen är ju att man spar på fosila bränslen.

Sen finns det också 2.4D har jag för mig, och den har lite mindre hästar än D5, men även den tror jag är roligare att köra än flexifuel. Prova för att vara på den säkra sidan. Dessutom kan ni chippa 2.4D. Det sägs att det ska vara samma motor i de med annan mjukvara.
  • Apif
    buspappan skrev 2008-01-05 21:22:31 följande:
    Well, det beror lite på vad man ska göra med bilen. 3000 mil per år verkar ju vara ganska lite, så se gärna över att ni inte missat några skatter, eller miljöbilsrabatter i er kalkyl.Jag antar att ni pratar om ny bil eftersom v70 inte fanns som flexifuel förr. D5-an är klart mycker roligare än flexifuelen. Den dieselfemman är enormt stark (185 Hk) och kan chippas till runt 210. Då får man en bil som är nästan lika rolig som er S60.Flexifuelen är en 145 Hk 2.0 liters motor i. Utan att ha provkört den så kan jag ändå säga att den kommer vara så tråkig att det blir bedrövligt. Speciellt när ni har den andra bilen.Jag tror personligen, att ni kommer tycka att det vansinnigt att spendera så mycket pengar på en ny bil och ändå känna att den är så slö.D5-an är klart dyrare i inköp förstås. Det ska man också räkna med i er kalkyl. (Räkna hur lång tid ni tänkte äga bilen och hur mycket värde den kommer minska. Att bara räkna på soppaåtgången är inte tillräckligt).Jag tror personligen att D5-an kommer ha bättre andrahandsvärde än flexifuel-bilen.Jag är inte helt såld på flexifuel som framtidsbränsle ärligt talat. Även om självaste förbränningen i motorn emiterar bra mycket mindre CO2 än bensin, så genererar framställningen av sprit såpass mycket CO2 att det är fortfarande dåligt för miljön.Enda stora fördelen är ju att man spar på fosila bränslen.Sen finns det också 2.4D har jag för mig, och den har lite mindre hästar än D5, men även den tror jag är roligare att köra än flexifuel. Prova för att vara på den säkra sidan. Dessutom kan ni chippa 2.4D. Det sägs att det ska vara samma motor i de med annan mjukvara.
    i tisdags provkörde jag och maken 2.0 F och vi trodde den skulle vara slö! men tji fick vi, visst den var inte lika snabb som den (nya) s80 2.5T men inte lika seg som vi anade.
    nu kanske vi hade verkligen "slö" uppfattning om den så den överraskade oss. så, summan av det hela - så gick den finemang och den ska beställas så fort vi blivit av med våran nuvarande.
Svar på tråden Volvo s60 2,4T automat - tänker nog köpa en sån, bra?