Zone skrev 2008-01-04 18:47:47 följande:
En 2004 års modell, 2,4 liters motor, T modellen och automat helt enkelt. Är detta en bra bil? Varför? Varför inte?
Låt mig säga så här. Om du inte är beredd att direkt köpa bilen, åk inte o provkör den. Det är en av de roligaste volvobilarna.
Själv åker jag i en V70 2.5T med Geartronic automatlåda (2006). Och nu efter 8 månader jag haft den, så kommer jag hem med fånigt flin på läpparna när jag åkt själv i den.
Motorn är helt underbar. 2.4T ligger på 200Hk och ca 300-tal Nm. I och med att det är lättrycksturbo så kommer kraften rätt tidigt i varvregistret, så man behöver inte varva den så vansinnigt som t.ex. med T5 eller R-modellen.
En upplevelse jag hade var att efter att ha åkt min bil till Volvohandlare för att provköra en 300Hk S60 R var att när jag satte mig i S60 och åkte ifrån handlaren så funderade jag om bilen var trasig. För den var slöare än min.
Sen när man kom till landsväg och lät nålen åka över 5000 varv på den, så brakade helvetet loss, men det hör inte hit iofs :).
Grejen är att i kombination med automatlåda, bra däck, och den goa motorn, kan du få dina oförberedda passagerare rätt illamående när du gasar iväg från stillastående.
Dessutom släng in en liten chipp, så får du ut ca 250 Hk och drygt 400 Nm i vrid på den. Det är vansinnigt.
Det ENDA jag har o säga till om det är att jag gjorde mig av en uppsättning av framdäck inom loppet av 5 månader. Då menar jag från nya till helt slits.
Den där motorn sägs också vara jääävligt pålitlig också. Jag har inte haft min så länge för att kunna uttala mig om det, men enligt många är en av de bästa volvo byggt.
Det enda skillnaden mellan 2.4T och 2.5T är att den senaste är något större och har 10 hk mer och 320 Nm i vrid. Men "karaktären" är detsamma.
För övrigt om S60 så kan jag säga att det är "sedanversion" av V70, och om den är byggd med samma kvalite som V70 så är det en av marknadens bästa "svenssonbilar" du satsar på.
Går man ner till V50 eller S40 så börjar det kännas lite Skoda över det.
Så med andra ord, har du pengar i handen, och säljaren är pålitlig, och det är din första gång du åker 2.4T, så lär du inte gå därifrån utan bilen. :)