• en glad

Uttråkade barn eller uttråkade föräldrar?

Hör ofta att mitt barn blir så uttråkat i mitt sällskap, om han inte får vara på dagis, om han inte får titta framåt i vagnen osv.

Små barn behöver mest av allt sin mamma och pappa nära, att umgås med, att samspela med att lära sig allt om livet av. Så det är kravfyllt att vara förälder och visst kan man bli uttråkad av att ligga på golvet och umgås timme in och timme ut, men det är föräldrars uppdrag; att vara nära och samspela... hur kan man reducera sig själv som så oviktig att man gör barnet uttråkat?

• Svar på tråden Uttråkade barn eller uttråkade föräldrar?
  • sheeba

Varför säger de att det bli uttråkat? hur är barnet?
    jag är ingen som "lekar" helatiden med mina barn och de har inte tagit skada och de går inte alls på dagis och är 1½ och 3 år.
    Själv tycker jag det är bra om barnet kan leka själv lite också så det inte är beroende av andra i leken.

• mamma till Viktor och William

Tycker inte man kan generalisera så där. Vissa barn blir faktiskt uttråkade medan andra trivs bäst med att leka med mamma och pappa.

Jag åker hellre och hälsar på kompisar än att vara hemma med en gnällig och skrikande unge som formligen klättrar på väggarna. På så sätt får han ju vara med mamma och ha kul på samma gång.

Att jag sedan tycker att det är nyttigt att vara på dagis några timmar i veckan beror på fler anledningar än att han skulle ha tråkigt med mig...

• hjärtat82

Hur mycket lär sig barn om livet när de ligger på golvet och leker med en förälder?

lär inte sig barnen mer när de får se vuxna samspela (när man åker och fikar), När de får se och samspela med andra barn ( ÖF, andra hemmammor, dagis?)När man har dem i en sele när man städar?

Lätt att bli uttråkad som barn när man bara får leka med ens föräldrar hela tiden?

• en glad

"När de får se och samspela med andra barn"

Nej, det är just det - barn LÄR sig inget av andra barn! Däremot kan de träna allt de lärt sig av mamma och pappa tillsammans med andra barn!

"Hur mycket lär sig barn om livet när de ligger på golvet och leker med en förälder?"

Jättemycket - om känslor, om turtagning, om empati osv.

"lär inte sig barnen mer när de får se vuxna samspela"

Jodå, men det viktigaste samspelet är det de själva är involverade i!

• en glad

"Lätt att bli uttråkad som barn när man bara får leka med ens föräldrar hela tiden?"

Inte alls! Det är föräldrars uppdrag att vara med och samspela med sina barn och 11-åringar (som fö mår väldigt dåligt enligt den 11-årsundersökning som brukar göras) saknar mest av allt tid med sina föräldrar! Och min erfarenhet är att tonåringar väldigt ofta prioriterar aktiviteter med mamma/pappa/familjen framför kompisarna. MEN FÖRÄLDRAR TROR SIG INTE OM ATT VARA SÅ VIKTIGA! DE AVGÅR OCH LÅTER ANDRA STÅ FÖR DEN VIKTIGA SAMVARON!

www.abctidning.se/x0406f.html

• hjärtat82

vi är ju skapade för att leva i grupp, konstellationen en förälder ett barn är en produkt av industrisamhället. klart barnen blir uttråkade av att gå hemma med en förälder vi är ju skapade för att ingå i ett sammanhang.

det är min sanning.
    en glad skrev 2008-01-05 15:33:02 följande:

"När de får se och samspela med andra barn"Nej, det är just det - barn LÄR sig inget av andra barn! Däremot kan de träna allt de lärt sig av mamma och pappa tillsammans med andra barn!"Hur mycket lär sig barn om livet när de ligger på golvet och leker med en förälder?"Jättemycket - om känslor, om turtagning, om empati osv."lär inte sig barnen mer när de får se vuxna samspela"Jodå, men det viktigaste samspelet är det de själva är involverade i!
  • en glad

Fast att samspela och umgås med en förälder utesluter väl inte att barnet OCKSÅ kan ingå i ett sammanhang; familjen, släkten osv. Men min tes är att det VIKTIGASTE sammanhanget, alla kategorier, är med föräldern. Den tesen stöds av all spädbarnsforskning, men ibland känner jag mig orolig för att föräldrar inte förstår det!

• en glad

Barnet måste ha en trygg _liten_ värld innan man kan vidga den till det offentliga rummet! Säg det till alla moderna "latte-mammor" som befolkar stadens caféer!

• hjärtat82

klart att föräldern alltid ska vara där första tiden, men jag tror att barn blir uttråkade av att bara umgås med föräldrar och leka. de mår bra av att umgås med andra TILLSAMMANS med föräldern förstås. och ligga och leka på golvet i flera timmar? varför? lär de sig inte mera av att passivt/aktivt delta i hushållssysslor och sällskapsliv, det utesluter ju inte samspel med barnet?
    en glad skrev 2008-01-05 15:59:14 följande:

Fast att samspela och umgås med en förälder utesluter väl inte att barnet OCKSÅ kan ingå i ett sammanhang; familjen, släkten osv. Men min tes är att det VIKTIGASTE sammanhanget, alla kategorier, är med föräldern. Den tesen stöds av all spädbarnsforskning, men ibland känner jag mig orolig för att föräldrar inte förstår det!
  • en glad

Fast min grej är att det nog precis lika ofta är föräldern som blir uttråkad, men skyller på att barnet blir det - för att det låter bättre?

• vadskajaghetadå

det beror ju på hur ofta.
    jag har svårt att tro att ett äldre barn än 4 år tycker att det är roligt och givande att jämt vara med sina föräldrar.
    om du menar att komplettera med förskolan så är det en sak, men om abrnetn inte går på förskolan tils de börjar skolan utan bara ska vara med sina föräldrar konstant tror jag inte på!

• hjärtat82

det är klart att det kan vara så. men jag tror att i allmänhet blir barn uttråkade att vara hemma med en förälder eftersom föräldern har ryckts ur sitt sammanhang(jobb) för att ägna sig 100 % åt barnet.det finns inga andra varelser som kan göra så, jag tror det går emot våran natur.
    en glad skrev 2008-01-05 16:09:47 följande:

Fast min grej är att det nog precis lika ofta är föräldern som blir uttråkad, men skyller på att barnet blir det - för att det låter bättre?
  • vadskajaghetadå

TS du kan ju sitta och hoppas att föräldrar leker /umgås med barnen men precis som du säger blir många uttråkade eller annat, vilket är vanligast.

sen beror det ju på vad man gör, jag tor inte det är bra om barn blir underhållna jämt av sina föräldrar.

• Idapida

TS: jag håller helt med dig!
    Man hör ju ganska ofta att föräldrarna argumenterar för dagis just med det argumentet att barnet skulle få det så tråkigt hemma. Det tror jag inte ett dyft på, det är bara ett sätt för föräldrarna att rättfärdiga sitt beslut att prioritera sig själv före barnet(genom att jobba o få "vuxenstimulans" som det så vackert heter).
    Tycker det är viktigt att föra fram budskapet att det faktiskt går jättebra

• Idapida

ojdå...här kommer fortsättningen

går jättebra att vara hemma med barnen utan att de blir uttråkade, underutvecklade eller socialt missanpassade!

• vadskajaghetadå
    Idapida skrev 2008-01-05 16:53:36 följande:
    TS: jag håller helt med dig! Man hör ju ganska ofta att föräldrarna argumenterar för dagis just med det argumentet att barnet skulle få det så tråkigt hemma. Det tror jag inte ett dyft på, det är bara ett sätt för föräldrarna att rättfärdiga sitt beslut att prioritera sig själv före barnet(genom att jobba o få "vuxenstimulans" som det så vackert heter).Tycker det är viktigt att föra fram budskapet att det faktiskt går jättebra
    du behöver inte tro på det,men min son VILL vara på dagis, jag vill däremot inte jobba och jobbar inte så mycket heller, eller så så det passar mig.
    en har ofta sonen hemma om han vill eller det går sjukdomar på dagis, eller han själv.
    passar oss perfekt.
    jag är övertygad om att han faktist har det roligare där än hemma, OM det i blir för mkt, men det blir det inte heller.
    däremot tycker han nog att det är tryggare och lugnare hemma.
  • Eli06

Jag tror att både föräldrar och barn kan bli uttråkade av varandra. Här på FL verkar det vara förbjudet att bli uttråkad när man är med sitt barn!! Det är ju löjligt, man är väl inte mer än mänsklig! Klart som sjutton att alla någongång känt sig lite uttråkade när man är med sitt barn. Allt annat tror jag är bullshit! Däremot finns det ju de som blir uttråkade snabbare än andra föräldrar!

Barn kan absolut bli uttråkade av föräldrarna. Tror bara det är föräldrarnas önskan att barnen bara har behov av sina föräldrar första åren!

Vår son är 15 månader och nu har han varit hemma från dagis i 3 veckor och han är mycket grinigare än annars och han bara älskar dagis!! han vill inte gå hem och han blir så glad när han kommer dit!

Självklart är det olika för olika barn!

• en glad

"Här på FL verkar det vara förbjudet att bli uttråkad när man är med sitt barn!!"

Nej då, men det är schysstare att faktiskt stå för att man blir uttråkad hemma med sitt barn än att skylla på barnet; h*n blir uttråkad med mig!

"Tror bara det är föräldrarnas önskan att barnen bara har behov av sina föräldrar första åren!"

- Inte alls - det är ett axiom som spädbarnsforskare är väldigt överens om!

www.abctidning.se/x0406f.html

• Eli06

en glad skrev 2008-01-05 19:42:54 följande:
    [citat]
    "Här på FL verkar det vara förbjudet att bli uttråkad när man är med sitt barn!!"Nej då, men det är schysstare att faktiskt stå för att man blir uttråkad hemma med sitt barn än att skylla på barnet; h*n blir uttråkad med mig

Självklart ska man stå för det, men som jag skrev så kan faktiskt barn bli uttråkade av föräldrarna också! Hur mkt man än leker i bland så är ens barn inte nöjd, men bara det kommer någon och hälsar på så blir allt bra igen och h*n är hur nöjd som helst, har flera exempel både för egen del och vänners del. Så jag tycker faktiskt det är löjligt att säga att barn INTE kan bli uttråkade av sina föräldrar!!!

• mamma till Viktor och William

Det ju faktiskt bara i dagens moderna samhälle som barnen är ensamma med sina föräldrar. Förr bodde man tillsammans eller väldigt nära släkten + att alla barn var hemma och de behövde bara gå ut ur dörren så fanns det någon att leka med. Dessutom tycker jag det är skillnad på en liten bebis som är 6 månader och ett barn som är 1.5 år!

Självklart lär sig barn saker på dagis även om det inte alltid är bra saker. Om inte annat lär de sig att umgås och dela med andra barn. Det ultimata är väl att barnen bara är på dagis några timmar i veckan men vissa måste ju faktiskt jobba för att överleva...

Älskade unge!
Svar på tråden Uttråkade barn eller uttråkade föräldrar?