• shelbynick

Svinont i halsen.. går inte att svälja!! snälla hjälp?

har sen en tid tillbaka varit förkyld och haft så ont i halsen så att de knappt gåtr att svälja, orkade heller inte att sova på nätterna.. gick till läkaren den gången och hade början till beläggning så jag fick pencillin som jag åt i 10dagar som man skulle, men kände att det aldrig blev helt bra , bättre blev det men hade fortfarande småont i halsen..

nu ha de gått ca 3 dagar sen jag slutade med pencillinen och jag har fått jätteont i halsen igen, precis som förra gången.

Undrar o någon har haft typ samma sak och vet va de kan va för något? tvivlar starkt på att de va streptocoker när det inte blev bra av pencillinet...

Går heller inte att lindra halsontet.. ha testat strepsils, bafucin, te... va F ska ja göra? e så less på detta nu...

Snabba svar tack..

• Svar på tråden Svinont i halsen.. går inte att svälja!! snälla hjälp?
  • LaFontaine

Gurgla whiskey långt bak i halsen. Det svider ordentligt, men bedövar kanon! Dessutom dödar det bakterier och är jäkligt gott

Sen söker du läkare så fort du får möjlighet, för att kolla upp om du fått tillbaka infektionen.

Krya på dig!

• sagström

Det kanske är körtelfeber. För mig var det som en halsfluss fast mycket värre och jag tror inte att penicillin biter på det, men jag minns inte riktigt hur det var med mediciner för det.

• shelbynick

okej.. =/ hatar wiskey så a vet inte ja... men tack för ditt svar ändå.. =)

• månälva

Gå tillbaka be dom göra en odling. Det verkar som pc inte hjälp dej.Du behöver kanske en annan sort eller starkare dos. Lycka till!

• Niki69

Hade trubbel med halsen när jag i 20-årsåldern. Åt 6 penicillinkurer under loppet av 3 månader. Ring läkaren igen och berätta-du kanske behöver en annan sorts antibiotika.

Lindra?Prova med honungsvatten. Man kan också i bakteriedödande syfte(har jag hört) gurgla med saltvatten.Smakar apsvett men för mig har det fungerat.

• shelbynick
    sagström skrev 2008-01-04 19:08:14 följande:
    Det kanske är körtelfeber. För mig var det som en halsfluss fast mycket värre och jag tror inte att penicillin biter på det, men jag minns inte riktigt hur det var med mediciner för det.
    jag har oxå tänkt på de.. ha haft körtelfeber förut, men då va de inte så här, men eftersom febern aldrig försvinner å allt sitter i så här länge så kan de ju va nå sånt.. kommer heller inte ihåg de me mediciner för det..
  • Meli

Jag tycker du ska gå till vårdcentralen igen och ta ett nytt prov för halsfluss. Har en kompis som fick det jätteofta under hösten, inte så tätt som du, men tätt ändå. Och det var halsfluss varje gång.

• Meli

Kom precis på att det finns något som heter halsinfektion som ska göra fruktansvärt ont, och sen finns det körtelfeber, jo, jag tror det var det. Min syster hade det, och hon kunde knappt ligga på en kudde för halsontet. Hoppas jag itne säger fel till dig nu, men jag tror det var körtelfeber.

Hur som helst ska du ju naturligtvis inte ha det så, utan åk till en jourläkarcentral NU.

Krya på dig!

• bubbli

be att dom tar en odling på dig...det är bara att ringa till jouren och förklara som det är, att infektionen inte försvunnit.
    Vet inte vilket penicillin du fick,men kanske du behöver en annan sort mot dina bakterier.olika bakterier kräver olika penicillin vettu...

Körtelfeber gör sjukt ont + att man har förstorade körtlar runt hals och nacke...lämna diagnosticeringen till läkaren istället och lyssna inte på oss "wannabe"-läkare som haft kompisar som åkt på olika infektioner. Det brukar vara bäst att lämna sånt till utbildade människor.

Det enda smarta rådet jag sett här är att gurgla halsen med saltvatten eller whiskey....

• shelbynick

Tack för alla gooa tip, råd och svar... =)
    blir nog läkaren nästa! =)

Svar på tråden Svinont i halsen.. går inte att svälja!! snälla hjälp?