• bebaca

Amma prematur barn

Hej, jag fick min dotter för 3 mån sedan hon föddes i v. 28 och vägde 650g och var ca 29cm lång, ja det var en chock. Nu har vi kommit hem från neo för 1 mån sedan och jag håller på och kämpar med ammning sedan 2 mån tillbaka men har inte lyckats än, hon ammar högst 5 min och ibland tramsar hon hälften av tiden, är det nån som har varit med om samma sak? Jag vill ju så gärna att hon ska amma, finns det nåthopp?

• Svar på tråden Amma prematur barn
  • Solskensmor

hopp finns det alltid, be amningsjouren om hjälp om du tycker det känns hopplöst.

• Borghild

Hej.Hmm för mig och vår lilla dotte som föddes 15v för tidigt så funkade amningen direkt aldrig.Vi tränade och tränade i 4mån men när hon tillslut drog ut sonden själv så gav vi flaska och sedan fortsatte vi med det då det gick bra.Men kämpa på så länge du och dottern orkar.Ingen tycker det är konstigt om ni skulle välja ersättniing i stället.En glad mamma ger ett glatt barn:)

• cloudberry79

Säger som Borghild, flaskan är inte ett nederlag, så länge bebisen mår bra och går upp i vikt som hon ska, så finns det inget att skämmas för. Jag vill också jättegärna helamma min son, född i 28+3, men tyvärr fungerar det inte, trots att jag tagit hjälp från alla håll och provat alla knep. Vidar äter lugnt i cirka 15 minuter, sedan är det skrik och sprattel. När han släpper så får han flaskan, det varierar jättemycket hur mycket han äter i flaskan, så vi tror att han ibland får i sig lite mjölk från mig också.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • cruz

Har du pratat med amningshjälpen, neo eller bvc om du kan få hjälp och råd därifrån? Mina tvillingar sondmatades och amningstränades i en månad innan de kunde ammas helt, men mina var inte alls lika prematura som din dotter. Hon kanske behöver ännu mer tid på sig. I alla fall fick jag hjälp både från neo och hemsjukvården när amningen strulade.

Eller så är hon bara snabbätare? Går hon upp som hon ska? När mina barn var 2-3 månader korrigerat började de äta på 5 min (tidigare tog det mycket längre tid). Eftersom de gick upp i vikt ändå så fick de tydligen i sig tillräckligt i alla fall, även om det inte kändes så.

Och det är OK med flaska med . Lycka till!

• Pearl

Har en son som är född v32+2. Lyckades aldrig helamma utan det blev amma fem min på varje bröst och sen NAN i flaska efteråt. Funkade så i ca tre mån sen ville han inte ta bröstet alls. Så här efteråt så känner jag att jag nog kunde kämpat lite till för att få igång amningen. Började med flaskan för att få komma hem från Neo.

• annananaa

jag ammar min lilla med hjälp av ammningnapp. funkar kanon! hon orkar dock inte få i sig en hel måltid utan får resten i sond.

• hästhov78

be om hjälp men säger sommånga nadra knäck dig inte.. mina kom i v 33 och vi försökte under hela neo tiden ca 1 månad det gick sådär men då vi introducera flaskan för att kunna ta bort sonderna så ratade de bröstet. inte direkt men mer och mer.. Jag grät mellan pumpningarna, amningen och allt annat. fick hjälp o råd av alla kändes det som på neo men det gick ej o jag kände mig så värdelös.. Vet bara när vi skulle köpa NAN i affären kände mig som en bov skulle vilja skrika att jag pumpar var 3 e timme och försöker.. men nu vill de ej alls 12 v gamla.. men vill din dotter lite och du orkar fortsätt Jag skulle så gärna vilja amma men har nu förlikat mig att de faktiskt klarade sig, växer och mår toppen!!!- ändå det viktigasre för våra små eller hur?!

LYCKA TILL

• camillarockstar

jag har också haft jobbigt med amningen å min lillkille kom ändå "bara" 5 veckor för tidigt.... Jag tror att det bästa är att kämpa på, men om det inte funkar så är ersättning bra. Det viktigaste är ju att barnet blir mätt å nöjd....

Lycka tilL!!!!

• Soffiloppi

Helammar. Bara bröstet duger sen nån månad tillbaka. Innan fick hon ersättning 1 gång/dygn som pappan gav så att jag skulle få sova lite mer än ett par timmar i sträck...men som sagt nu duger inte flaskan längre.

• sofian

Våran son föddes 13 veckor för tidigt och jag pumpade för fullt och försökte med amningen men han kom aldrig igång riktigt med det. Fick mat i sond i ca: 3 månader och sen pumpade jag ur och gav honom på flaska i tre månader men sen fick han tillägg. Hoppas det går bra!

• MoMaJo

Vi kämpade i drygt en månad för att få amningen att fungera. Sedan fick jag en amningsnapp och vips så gick det hur bra som helst. Ammade sedan med napp tills älskingen var 13 månader.

Så mitt råd, testa med en "medela" amningsnapp i storlek small. De på apoteket är ofta för stora enligt min uppfattning.

Lycka till!

• tinaw

Hannah är 7 månader nu och sen nån månad tillbaka funkar amningen ganska bra. Men det där med att de ligger kort tid vid bröstet säger inget, vissa gånger äter de snabbt helt enkelt. Min lillebrorsa var en snabbätare, fem minuter på ena bröstet så sov han som en stock sen. Mamma trodde han inte fick i sig nåt, men när de vägde hade han ätit rejält... Tiden säger inget i sig.

Amningshjälpen tänker jag på. Nån som kan titta och komma med tips. Det är lite svårt såhär i skrift bara.

Normalt för ett spädbarn är att äta väldigt ofta, ibland flera gånger i timmen. Då behöver man inte suga många minuter i taget för att få i sig massor i slutändan

• Soffiloppi
    Soffiloppi skrev 2008-02-06 22:41:59 följande:
    Helammar. Bara bröstet duger sen nån månad tillbaka. Innan fick hon ersättning 1 gång/dygn som pappan gav så att jag skulle få sova lite mer än ett par timmar i sträck...men som sagt nu duger inte flaskan längre.
    Glömde tillägga att min dotter är född v. 34+1
  • Little Ms Chatterbox

Om det går att ordna, försök att planera så du kan amma när du är på BVC, väg före och efter amning. Då får du veta hur mycket hon har ätit. Kom ihåg att inte göra något blöjbyte just då och notera om tex napp är med och eventuella filtar eller annat, annars blir det fel vikt.
    Det tar tid för barnet att lära sig att amma, sugreflexen utvecklas i v. 36 nångång, oftas. Sen ska dom lära sig att amma och om det har varit en lite tuffare start för barnet kan det ta längre tid. Nu räknar jag bara lite på en höft, så skulle din dotter vara född nu ug.?
    Om hon går upp och verkar vara nöjd så får hon nog i sig det hon ska. Om inte så kan du ju amma först som gos och sällskap och ge flaska sen. Då håller du amningen igång så kanske hon klarar av att öka sen. 

Z. är född i v. 30+4 och det dröjde länge tills han klarade av att amma ordentligt. I säkert 5 månader hade jag en vanlig flasknapp på bröstvårtan för att han inte fick ordentligt tag annars. Amningsnappen funkade inte. Jag har för stora bröstvårtor så den gick inte in i amningsnappen, gjorde bara ont. Men flasknapp från apoteket, 0,30 funkade jättebra. Det var lite kruxigt innan man kom på hur man skulle göra men sen gick det. En nackdel vara att man inte kunde sitta lite avslappnat och amma där det passade utan man fick vara på sin plats, alla kuddar rätt och så, annars kunde det hända att allt rann ut om man rörde sig innan vakumet hade sugit fast. Jag har haft flasknapp på bröstvårtan med alla 4 barnen, alla prematur, Milton har varit den som behövt det minst. Tvillingarna är födda i början av Augusti, första månaden pumpade jag bara sen började de amma några gånger om dagen. Vi slutade med amningen i början av December.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • twinstar

Har en prematur född vecka 34 och ammningen har funkat hyfsat i perioder.

Hon äter väldigt sakta och i kombination med en lite halvtaskig utdrivningsreflex gör hon av med massa energi samtidigt som hon äter. Hon kan dessutom inte äta utan ammningsnapp vilket gör att mina bröst inte stimuleras ordentligt och jag har oftast lite lite för lite mjölk. Från att ammningen kom igång efter två veckor har hon helammats i ungefär 8-9 veckor.

I perioder har hon gått upp dåligt i vikt och vi har fått ge tillägg och sen tre veckor tillbaka ger vi bara ersättning på flaska på kvällen. Min mjölk räcker inte nu när hon kräver mer mat. Hon har inte haft problem med att ta bröstet övriga tider på dygnet.

Enda gången jag tycker ammningen fungerar bra är på morgonen. Då är hon pigg och utvilad efter natten och mina bröst har hunnit fyllts på ordentligt.

Hon är strax fyra månader okorrigerad ålder.

Svar på tråden Amma prematur barn