Om det går att ordna, försök att planera så du kan amma när du är på BVC, väg före och efter amning. Då får du veta hur mycket hon har ätit. Kom ihåg att inte göra något blöjbyte just då och notera om tex napp är med och eventuella filtar eller annat, annars blir det fel vikt.
Det tar tid för barnet att lära sig att amma, sugreflexen utvecklas i v. 36 nångång, oftas. Sen ska dom lära sig att amma och om det har varit en lite tuffare start för barnet kan det ta längre tid. Nu räknar jag bara lite på en höft, så skulle din dotter vara född nu ug.?
Om hon går upp och verkar vara nöjd så får hon nog i sig det hon ska. Om inte så kan du ju amma först som gos och sällskap och ge flaska sen. Då håller du amningen igång så kanske hon klarar av att öka sen.
Z. är född i v. 30+4 och det dröjde länge tills han klarade av att amma ordentligt. I säkert 5 månader hade jag en vanlig flasknapp på bröstvårtan för att han inte fick ordentligt tag annars. Amningsnappen funkade inte. Jag har för stora bröstvårtor så den gick inte in i amningsnappen, gjorde bara ont. Men flasknapp från apoteket, 0,30 funkade jättebra. Det var lite kruxigt innan man kom på hur man skulle göra men sen gick det. En nackdel vara att man inte kunde sitta lite avslappnat och amma där det passade utan man fick vara på sin plats, alla kuddar rätt och så, annars kunde det hända att allt rann ut om man rörde sig innan vakumet hade sugit fast. Jag har haft flasknapp på bröstvårtan med alla 4 barnen, alla prematur, Milton har varit den som behövt det minst. Tvillingarna är födda i början av Augusti, första månaden pumpade jag bara sen började de amma några gånger om dagen. Vi slutade med amningen i början av December.