Inlägg från: FruSascha |Visa alla inlägg
  • FruSascha

Varför skaffa barn???

Det är en intressant fråga. Förr i tiden så "blev" det ju barn utan att man kanske ville. Men idag så kan man ju välja, och även när det finns preventivmedel och liknande så väljer ju folk att skaffa barn, så det är väl så att de flesta trots allt vill själva, det är nog vanligare än att folk får barn som inte vill.

Egoistiskt vet jag inte om jag vill kalla det direkt eftersom jag anser att det är någon slags fortplantnings instinkt, och vi kan inte själva rå över våra instinkter, det sitter så djupt i oss att föra våra gener vidare. Inte tänkte jag då i alla fall på att det kunde vara kul att få besök på ålderdomshemmet sen

Inte tänkte jag heller på att det var bra för människosläktets fortlevnad, eller att jag bidrar till den framtida försörjningen av arbetskraft och liknande. Det var inte heller därför jag skaffade barn.

Nej för mig var det väl mest att man hade känt en slags tomhet och att det saknades något i livet om jag hade levt utan barn. Kanske egoistiskt, men jag tror att den tomhetskänslan är inbyggd i människan just för att vi ska vilja skaffa barn så att inte människan dör ut.

Svar på tråden Varför skaffa barn???