• Alexiaa

Varför skaffa barn???

Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

• Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Alexiaa
    flowerLowa skrev 2008-01-06 13:32:29 följande:
    vad anser du är den "rätta och sunda" anledningen till att skaffa barn då? nyfiken.. eftersom min "anledning inte verkar "godkännas"...
    Jag godkänner din anledning, absolut men tror ändå man måste hitta fler sätt att vara lycklig.
    Det är som en person som säger jag är inte lycklig före jag har 100 miljoner kronor och oddsen är liten att han ska få 100 miljoner kronor! alltså måste han hitta något annat...förstår du?

Jag vet inte vad som är en sund anledning, jag som sagt fick min son som 21 åring och det kanske inte är bästa åldern för att få barn.
    Jag hade aldrig tänkt ens tanken en sekund på barn och hade aldrig upplevt längtan eller fantiserat om hur det skulle vara att ha barn.
    Nu är min son 5 år gammal och ett liv utan honom är otänkbart eftersom han finns och jag älskar honom ovillkorligt.
    Men jag tror inte jag hade varit mindre lycklig om jag inte haft honom och kanske hade jag eller om han nu inte blivit till av ett misstag aldrig skaffat barn!
    Utan kanske hade hittat något annat. Detta var bara en diskussion jag och min kusin hade om varför man skaffar barn! Jag tror det är en självisk sak oftast, för man är rädd för ensamhet eller man vill ha någon man kan ta om och få bekräftelse.
  • flowerLowa
    Alexiaa skrev 2008-01-06 13:42:07 följande:
    Exakt såhär skrev du: jag kan säga att jag tycker inte mitt liv innehåller nån mening nu!! - Men kanske tolkade dig fel och ber om ursäkt då.Men jag tycker ändå det låter som att om du aldrig får barn är du aldrig nöjd, därför tycker jag man måste hitta andra meningsfulla saker.Livet går inte ut på att skaffa barn egentligen, utan att leva sitt liv fullt ut.Sedan är människor olika, du säger "detta underbara svensson/ familjeliv) det är din dröm och jag hoppas du får det också.Men människor är som sagt olika, detta Svensson liv du talar om låter för mig fruktansvärt tråkigt och det är nästan min mardröm att leva på just det sättet.Sedan vill ju inte alla ha barn heller, utan man hittar något annat som gör ens liv lyckligt och rikt och meningsfullt.
    Ja precis.. alla har ju olika mål med sit liv.. och mitt är ett vanligt tryggt familjeliv.. sen om jag nånsin får det är en annan femma.. som sagt, anledningen att jag så gärna vil ha det ligger troligtvis i att jag inte fick det själv i min barndom utan hela tiden sörjde det och var avis på min akolkamrater som hela tiden gnällde på sin mamma som glömde badbyxer hit och skolböcker dit. Vet ej hur många gånger jag tänkte för mej själv att va glad att du har en mamma... så jag tror det bottnar i min saknad efter mamma... men förstår absolut att alla inte ser samma mening i livet som jag... sen om jag inte får barn (vilket inte är det lättaste har jag märkt) så får jag ju omprioritera då.. kanske starta en kennel vad vet jag... hehe... men än har jag inte gett upp, jag är så ung än, så det är inget att snacka om.. med dagens teknink får vi hoppas det går för de flesta!!
    Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • Alexiaa
    ElinaNikki skrev 2008-01-06 13:45:31 följande:
    Ja du....För mej blev Elina som att se ljuset i mörker, nu vet jag vad som är meningen med livet. Hon är det absolut bästa som hänt mej. Hoppas du kommer känna detsamma en vacker dag.
    Menar du mig?

Jag har en son, han är helt underbar och jag älskar honom så enormt mycket...inte för vi delar dna utan för att han är så underbar person och jag gör allt för honom.
    Men jag ser ju inte det som meningen med mitt liv, jag vill fortfarande förändra saker och upptäcka andra saker och hitta nya meningar!
    Så om du nu menade mig (vet inte) så förstår jag inte vad du menar med hoppas du kommer känna detsamma en vacker dag!
  • Lady Sylvana

jenny

Men det är ju meningen med livet för dig, inte för någon annan. Jag hoppas på att du någon gång känner en mening med livet för dig själv, och inte lever för någon annan.

• ElinaNikki

Varför skulle det på något sätt va själviskt att skaffa barn :( Menar du att hela vår jords fortplantning med djur och människor handlar om egoism. Jag tror inte du vet vad du svamlar om.

• Lady Sylvana

Det är egoistiskt att skaffa barn, man gör det enbart för sin egen skull. Varför skulle det vara fel att vara egoist?

• flowerLowa
    Alexiaa skrev 2008-01-06 13:45:31 följande:
    Detta var bara en diskussion jag och min kusin hade om varför man skaffar barn! Jag tror det är en självisk sak oftast, för man är rädd för ensamhet eller man vill ha någon man kan ta om och få bekräftelse.
    håller med dej om att det är en självisk längtan.. skulle vi göra det av osjälviska anledningar skulle vi ju inte skapa egna barn utan ta han d om de som finns, via adoption....
    Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • ElinaNikki

Hallå - kan man inte upptäcka nya saker när man har barn - jag fattar nada. Och man lever inte sitt liv genom sitt barn. Man delar sitt liv med sitt barn och det förgyller det ännu mera. Förstår ni inte skillnaden...

• Alexiaa
    flowerLowa skrev 2008-01-06 13:46:57 följande:
    Ja precis.. alla har ju olika mål med sit liv.. och mitt är ett vanligt tryggt familjeliv.. sen om jag nånsin får det är en annan femma.. som sagt, anledningen att jag så gärna vil ha det ligger troligtvis i att jag inte fick det själv i min barndom utan hela tiden sörjde det och var avis på min akolkamrater som hela tiden gnällde på sin mamma som glömde badbyxer hit och skolböcker dit. Vet ej hur många gånger jag tänkte för mej själv att va glad att du har en mamma... så jag tror det bottnar i min saknad efter mamma... men förstår absolut att alla inte ser samma mening i livet som jag... sen om jag inte får barn (vilket inte är det lättaste har jag märkt) så får jag ju omprioritera då.. kanske starta en kennel vad vet jag... hehe... men än har jag inte gett upp, jag är så ung än, så det är inget att snacka om.. med dagens teknink får vi hoppas det går för de flesta!!
    Finns adoption också!
    Men hoppas det går vägen och du får det liv du vill ha, sedan tycker jag det kan vara bra att vara lite äldre innan man får barn också.
    Men just människor som skriver att man saknar liv före man har barn och att man inte vet vad lycka är det är dem jag menar att de inte vet vad de talar om.
    För dem saknar livet kanske mening utan sina barn!!! Men alla vill inte ha barn, och alla vill inte leva det livet.
    Själv har jag en son med det svenssonlivet med 2 barn, villa, volvo och hem&skola förening som du typ talar om det är min mardröm.
    Det är ett liv jag inte vill leva, sedan får andra gärna vilja det! Men jag har andra saker som gör mig lycklig liksom...min son är en sak som gör mig lycklig men har även fler saker.
    Därför måste man acceptera att folk är olika, man kan uppleva en enorm lycka utan barn också.
Svar på tråden Varför skaffa barn???