• Fillay

Förskollärare eller lärare i grundskolan åk 1-3?

Vad tänker ni andra lärarstudenter om det? Vad har ni valt och varför? Jag är väldig osäker vad jag vill, men jag har iofs god tid att ta valet.

• Svar på tråden Förskollärare eller lärare i grundskolan åk 1-3?
  • Kajee

Jag kan säga så här att i min kommun så går det mot att man vill anställa bara klasslärare - och inte förskolelärare - även i F-klasserna. I förskolan vill man ha bara förskollärare och inga barnskötare. Jag vet inte om det är en trend som kommer att sprida sig, men det är kanske något att tänka på.
    Själv är jag 1-7lärare.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • vaniljvisp

Jag började läsa till lärare mot tidigare åren. Fast efter 1a terminen insåg jag att det inte var helt rätt. Så jag gick dit o fråga om det gick bra att byta inriktning mot senare/gymnasie och det var inte några större problem...

Det jag vill säga är, att om du vill bli lärare men inte bestämt dig för inriktning så är det inte världens grej i början=)

Det är verkar vara ett riktigt roligt yrke iaf, och jag är verkligen glad för att jag sökte in till just lärare=)

Lycka till

• Fillay

Jag ska börja på inriktningen "Pedagogisk arbete med yngre barn", som passer både om man vill jobba på förskolan eller åk 1-3 på grundskolan. Jag tänkte i utgångspunktet att bli förskollärare, men har blivit så osäker.

• vaniljvisp

Jag tror att om du söker mot tidigareåren så har du lättare att få jobb i förskoleklass. Än om du söker mot förskoleklass och vill jobba mot tidigareåren. Så är det iaf för mina kompisar som söker jobb nu.. Även om de e utbildade mot tidigare åren för de jobben i förskoleklass...

• Rosdraken

jag är precis klar tidigarelärare (eller 1-7) och jag fick INNAN utbildningen var klar jag slutade i december innan jul och i november hade jag fått FYRA arbeten på olika förskolor att välja på och då har jag ingen erfarenhet av skolan mer än praktiken (VFU) från skolan.

Så att vara tidigarelärare rekomenderar jag i alla fall för då har du lättare att gå mellan stadierna både arbete i skola och förskolan nu kommer jag arbeta i stockholmkommun (men pluggat i gävle). Så bara man är berädd att flytta dit jobben finns så går det. Men min inrikting var speciel och lite het på arbetsmarknaden just nu läste special pedagogik. Så alla läs det om ni kan det underlättar när ni söker jobb jag har varit på 7 jobbintervjuer totalt och tackat nej till 5 jobb (fick två andra innan jag fick alla förskolärartjänsterna på en gång, men de var två tjänster jag tyvärr inte kunde ta)

• HopeFaith

inlägg 3 (lärare, pedagogisk arbete med inrikting mot yngre barn)
    vilken stad skall du gå i?
    Vet du om man kan se ngn boklista och ngt ev schema någonstans?
    i förväg el ngn annan med erfarenhet från föregående klass..

• Fillay

HopeFaith: Jag ska gå i Stockholm, börjar i vecka fyra tror jag. Men jag vet ingenting alls om varken studiene¨eller första skoldagen.
    Jag hörde faktisk at man bara får schema för två och två veckor av gången. Det låter ju egentligen ganska sjukt. Med två barn vill man gärna kunna planlegge lite..

• HopeFaith

Fillay
    Skall också gå i stockholm tycker också det låter lite
    dumt med plan för 2/2 v i stöten!
    Känner mig plötsligt lite "dubbel" är lite äldre och har gått
    den långa vägen men plötsligt är jag osäker på om det kanske
    är bättre för mig att gå socionomutbildningen...pga dålig rygg.mm.
    Men jag vill hellre jobba från den andra sidan.
    Har också barn.

• Fillay

HopeFaith: Socionom har jag också vurdert. Det blev dock förskollärare, men jag är inte säker på om det är rätt val..

Svar på tråden Förskollärare eller lärare i grundskolan åk 1-3?