Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??
På Datateken har de jättemånga och pedagogiska dataspel. Hör med her habilitering om det.
Här där vi bor ringer vi Datateket sen får man komma dit och testa vilka spel som kan passa. Dessa får man sen låna hem för en mindre slant. Klarar barnet inte av mus så kan man få pekskärm som hjälpmedel. Det fick vår son och han var nog i din sons ålder när han fick den.
Ett program som min pojke tycker är roligt är Pino (VÄLDIGT enkelt) och så är där några andra som han gillar.
Här finns även Lekotek där man kan fixa till leksaker så att de blir intressanta.
Vi har fått låna ett "memoryspel" av hab. Det är stort och i en stor träram. I träramen skjuter man in ett stort "kort" med bilder. Sen att i stället för att vända på vanliga memorykort så lyfter man på stora gröna pluppar.
Detta gillar min son. Tyvärr vet jag inte var man kan få tag på detta då jag själv efterlyser det.
Men, vanliga memory kanske kan vara något annars? Fast med kanske bara 8, 10 kort.
Vår son gillar Playmobil. Han har svårt att leka med det själv (leker näst intill inget själv utan behöver vuxenhjälp i lek), men playmobil kan man leka vardagliga saker. Sånt som han själv har upplevt och inte måste fantisera ihop själv. Vår pojke leker sen samma lek om och om och om igen.
Annars är tipsen som du redan fått med sortering kanske något. Just detaljer brukar ju autistiska gilla/ha lätt för. Så för att träna inför framtiden så kanske färger, bokstäver och siffror?
Siffror och bokstäver som man kan sätta på kylskåpet?