Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??
Håller med om iPadens förträfflighet. Men eftersom den är ganska dyr så vill jag tipsa om iPod touch som ju är dom en iPhone utan telefon. Dessa är mycket billigare och men ger givetvis inte samma upplevelse eftersom skärmen är mycket mindre än en iPad. Men det är ändå många appar som funkar jättebra. Om man har ett barn som gillar bokstäver så finns det en app, skolstil, där en röst upprepar det som barnet skriver. Dels bokstav för bokstav och sedan hela ordet eller meningen när man trycker enter. Är väl gjort för barn med läs/skrivavårigheter men funkar ju även för barn som skriver bättre än de pratar.. Söker man i app-store på autism så kommer det upp en massa gratis eller billiga appar. Jag kan även rekommendera de bilderboksappar som finns eftersom de klara det vi föräldrar i regel inte klarar, nämligen att upprepa samma ord 100 gånger efter varandra utan att försöka variera oss. Vår son har lärt sig många ord den vägen och lärde sig även läsa själv via dessa bilderboksappar när han var 3,5 något vi aldrig hade klarat av att förklara eller lära ut eftersom han hade väldigt få ord i sitt ordförråd. Med apparnas hjälp har han lärt sig skriva orden snabbare än han lärt sig uttala dem och absolut snabbare än han förstår vissa av dem. Det finns även kluriga pussel, memoryspel och andra mer kluriga appar. En som sonen är förtjust i nu som finns i en gratisversion är en Persson och findusapp där man får hjälpa Pettson med hans uppfinningar. På det analoga planet så har magnetbokstäver och en skrivtavla på ben varit bra presenter till vår son. På tavlan kan man även rita med whiteboardpennor eller med tavelkritor. Ett lekfält att gå in i när omgivningen blir för mycket eller när man vill busa och gömma sig. Vår son blev väldigt förtjust i en docka som sitter i en liten sittvagn och som säger mamma, pappa, skrattar och gråter allt när man trycker på magen. Tågbana i trä, finns fler sorter och de flesta går att kombinera med varandra. Just nu är det min pilatesboll med något för lite luft i som är av stort intresse. Hoppas något av tipsen passar