• fenomena83

Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??

Vad gillar era autistiska barn att leka med? Som intresserar dom och sysselsätter dom länge och samtidigt är bra för koncentrationen och utvecklingen och inlärningen??
    Nu vet jag inte ännu om min son är autism men något liknande är det i allafall, och vi tycker att det är så svårt att hitta något meningsfullt för honom att leka med eller sysselsätta honom med.
    Det som han kan sitta med i timmar utan att tröttna är att rita, och ibland titta i böcker. Sen är det inte mycket annat. Han sitter på sin gunghäst eller så hoppar han i sängen eller lyssnar på musik i soffan övrig tid.
    Men vi skulle så gärna vilja hitta nån "leksak" som är bra för inlärningen och utvecklingen som han kan tycka är roligt. Vanliga fantasilekar fattar han ju inte alls, så bilar och leksaksdjur och annat sånt som vi har hemma leker han inte med längre. Innan gillade han pussel jättemycket, men helt plötsligt har han tappat intresset för det också. Vi funderar på om dom kanske är för lätta för honom så vi köpte några nya pussel som var lite svårare, men han verkar inte alls intresserad Synd för pussel är ju en sån grej som är himla bra.

Vill gärna höra vad era barn sysselsätter sig med som är bra för intellektet och utvecklingen?
    Även om vår son kanske tycker att det allra roligaste som finns är att gunga på sin gunghäst så är det ju inte så stimulerande Fundersam

Tänkte ta upp det här med barnhabiliteringen också men vi ska inte dit igen förrän 1a februari och så länge vill jag inte vänta.... så är mycket tacksam för lite svar!

• Svar på tråden Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??
  • Skrutten00

Men det finns ju de här små barn datorerna som finns på BR med bokstäver o siffror. Vet vi hade en kille där jag jobbade som lärde sig mkt om bokstäver genom att använda en sån liten dator. Han kommunicerar idag med hjälp av whiteboardtavla.

• Eldo

Röda
    Tittade på både ilka och varsam, men de hade inte det memoryspelet vi har lånat.
    På ilka har de något liknande.
    Det vi har är stort, kvadratiskt, av fint ljust trä och plopparna är stora gröna cirklar. Det har många pedagogiskt utbytbara "plattor" där bilderna är på.
    Tack för tipset! Ilka kände jag inte till och där fanns många trevliga saker!

• Ingiz

Vi har en 1.5 åring med  diagnosen autism. Det bästa vi köpt än så länge var en iPad där du akn lägga in appar och spel som nämns ovan. IPad är otroligt intuitivt och nu efter en månad med den så har han börjat kunna använda YouTube. Vilket gör att vi måste lära oss det så vi kan begränsa.

Hittade tokigt coolt leksam när vi var på audiologen: www.edu-play.co.uk/prod-detail.asp   dyr som attan men man kan göra end el av sakerna själv om man är lite händig.

• Kilsbergen

Min son är tre och har autism. Han har jättesvårt för att leka med leksaker men saker som har funkat är play-dogh, verktygslådor för barn (t ex Ikeas), leksaker med ljud och ljus, iPaden, kylskåpsmagneter med bokstäver. Sen kör vi intensivträning nu och där ingår lekträning och sortera och matchaövningar. Ett tips är att leka mycket imitationsövningar så att din son lättare ska kunna ta efter andra barns lek.

• haberg

har två högfungerane autistiska pojkar. Vet inte om det är bra men här hemma är det enda dom vill göra utom att titta på film:

spela på Ipad
    spela på dator
    spela Wii
    spela nintendo DS.....

Mamma till barn födda -06 och -09
  • haberg

kanske ska tillägga att treåringen pratar väldigt lite och han har lärt sig massa ord på engelska och svenska av att lägga olika pussel på paddan där ordet läses upp när pusselt är lagt!

Mamma till barn födda -06 och -09
  • kaffemamma

Hej!
    Min pojke med autism  fyller 8 om någon vecka och som vanligt är det jättesvårt att komma på någon rolig present som han verkligen blir glad för. Jag tänker bla slå in en gasballong, det tror jag han kommer gilla.

Hur som helst: vad det gäller rena leksaker har det varit magert med det genom åren: inte ont om leksaker, men såna han faktiskt lekt med och tyckt om. Han hade en period han gillade plastdjur, och en period han gillade pussel. Nu sitter han väldigt mycket med Ipad och det finns otroligt mycket utvecklande och bra grejer att hitta till den.
    Annars har vi satsat på fysiska saker i hans rum: hans säng är en resårbotten utan ben;  som en madrass på golvet. Ovanför den har vi satt upp ordentliga krokar, där har vi olika saker vi hänger upp: en trapets, ringar, repstege osv. Vi har även en ribbstol på väggen. En stor pilatesboll leker han också mycket med och studsar runt på.

I den här urgamla tråden på samma tema  finns en hel del tips har jag för mig:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50535053.html

I slutet är det mycket om dator, men innan dess lite mer leksaker.

• cruz

Kaffemamma: Leker er son spontant med dessa grejer eller måste ni sätta igång honom? Eller måste ni aktivera honom hela tiden? Vår son tenderar att alltid hamna framför datorn och youtube alternativt något självstimbeteende när vi inte har tid att sysselsätta honom. Vi kan få in honom i andra aktiviteter om vi anstränger oss, men ofta så har han ingen längre uthållighet för dessa.

• kaffemamma

Cruz, det är samma sak för oss: om vi inte engagerar oss så blir det självstim eller Ipad, och gärna med en film på samtidigt... . Dock kan de fysiska grejerna funka som egen sysselsättning spontant i kortare stunder. Studsmattan på landet går han spontant till och hoppar en stund. Hemma har han studsat runt mycket på pilatesbollen. Ringarna behöver han oss för att komma igång med, trapetsen och repstegen och en hängstol kan han sitta i själv stundvis och gunga, snurra osv. Att ge honem en disktrasa och ställa honom i badkaret med lite rinnande vatten håller också honom sysselsatt och glad en stund, men egentligen är den "leken" rent stim.

Svar på tråden Tips på bra "leksaker" eller undehållning för autistiska barn??