• Pasadena

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Åh bra där Bast! Så kan jag få gnälla av mig
    Min dotter har börjat köra stenhårt på 20-minuterslurarna nu, så det blir en 2-3 st såna per dag. Jag fattar inte hur hon ORKAR JAG är helt slut trots att jag lägger mig i princip samtidigt som hon.
    Jag fortsätter att dra vagnen och visst, hon somnar om (OBS! ibland) men så FORT man slutar vagna så sätter hon igång. Less var ordet.

• Pasadena

Jag tycker ncss-boken är jättebra, massaa bra knep och många har ju blivit hjälpta men det känns också som att jag ibland är onormal som inte får nåt av detta att fungera Det känns som om vi är bortom all hjälp sm Pantley har att erbjuda.. Hon pratar om att lära barnet somna utan bröstet men om barnet inte ens somnar av bröstet då? Jag får spunk snart

TACK för att ni finns här ialla fall

• Pasadena

stjernan, förstår din tanke om nattmat men ge inte upp nu, då tror jag risken är att han tror att han kan få mat varje gång han vaknar, tror du inte? Satsa på att proppa i honom mat på dag/kvällen istället, hade jag gjort. Jag tror inte han får ont i magen av båda målen så tätt inpå!
    SJälv stoppar jag in tutten så fort hon piper i hopp om att hon ska somna om och oftast gör hon det men det finns gånger då hon bara vill vara vaken oavsett tutte eller buff. Så jag får helt ekelt skylla mig själv som vant henne vid att få bröstet för att kunna somna om på natten, när hon vaknar 678 ggr / natt.

Alicia,
    blä för förkylningar men jag känner också att det delvis är skönt att återgå till vardagen efter alla ledigheter. Inte för att jag nånsin orkar ta tag i rutiner och försöak få henne att sova, nää jag har gett upp.

MEN idag fick sambon henne att sova en HEL timme på eftermiddan !! Hon vaknade efter sina sedvanliga 20 min och jag var redo att ta upp henne men han fortsatte dra vagnen och stannade så fort hon hade somnat och gjorde så säkert en 5-6 ggr men till slut somnade hon ordentligt! Detta har inte ens jag lyckats med en enda gång tror jag.

• Pasadena

Gah blir tokig på att bli utkastad från fl så fort jag ska posta nåt..

Alicia, härligt med soff/tv-tittande, rena lyxen nuförtiden
    Klart det ska vända snart, det MÅSTE det ju!

återigen fick jag det bekräftat att min dotter vaknar oftare om hon somnar tidigare på kvällen, eller ja innan 19-tiden ialla fall. Varje gång, inklusive ikväll, hon läggs runt 18,30, vaknar hon 1 miljon ggr i timmen efter det. Ikväll har hon vaknat 4 ggr inom loppet på en och en halv timme. Somnar hon däremot vid 19 - 20 så vaknar hon MAX 1 gång, och då alltid efter 30 min och är relativt lättsövd. Nu är det som att hon inte förstår att det är kväll, utan tror att hon ska få komma upp efter sina 30 minuter.

• Pasadena

Usch jag har lite ångest över att vi inte har några bra rutiner för läggningen. Iofs gör vi typ samma saker varje kväll; välling i soffan, pyjamas- och blöjbyte + ad-droppar, sen in i sovrummet, släcker ner, lägger oss i sängen och ammar. Hon somnar ytterst sällan när hon ammar så när hon ätit klart buffar jag henne eller vaggar i famnen tills hon nästan-somnar.

Jag tyckte inte V blev mättare på gröten, inte på vällingen heller, däremot har jag märkt att hon inte vill äta lika ofta på natten längre (och bara för det så kommer hon vakna 1 miljon gånger i natt). Jag försöker nu se till så att hon ska äta ordentliga måltider på dagen så att hon inte behöver så mycket på natten och så hoppas vi att hon inte kommer vakna så ofta. Men det är väl bara en dröm..

• Pasadena

Ah ja, vi borde också köra lite mer noggrannare med att tvätta veck och sånt men det blir oftast så stressigt iom att hon är så trött på kvällen och rätt gnällig. Drar man ut på läggningen börjar hon gråta

Mjae, läggningarna ÄR skrikiga men jag har börjat vagga henne i famnen och då slutar hon skrika och somnar oftast in (eller iaf nästan). Vet inte om det är att hon känner sig otrygg i sängen (känns nästan så), jag vill inte att hon ska vänja sig vid att bara famnen duger att somna i, för då blir hon ju bara ledsen när hon vaknar och upptäcker att hon inte är hos mig.

• Pasadena

Jo det känns jättebra att det finns NÅT som lugnar henne snabbt. Tidigare var det vagnen men däri skrek hon ju också ett bra tag innan hon blev lugn och famnen funkade INTE då. Så, att hon slocknar vaggandes känns bra. Mysigt också för den delen, att hon liksom tycker det är OK och känner sig trygg i att somna hos mig. Du har så rätt, det är ju knäppt egentligen att man oroar sig för ditten o datten hela tiden och som du säger så tror jag också hon har ett större närhetsbehov för närvarande, det märks på dagarna också. Vi får köra såhär ett tag så får vi se hur det blir sen.
    Jag är bara lite nojig över att det ska bli som med vagnen i början när vi vande henne att somna rullandes (och då sa vi samma sak att vi gör det som funkar nu) och nu vaknar hon jättelätt när man slutar dra i den. Aja, nu slutar jag oroa mig för det och ska vara nöjd att vi har nåt som funkar

Jag vet inte om hon blir ledsen för att jag inte finns där, det känns så ibland men det kan lika gärna vara något annat. Hon vaknar ju ändå trettioelva ggr efter första läggningen och är ledsen, oavsett hur hon har somnat, i min famn eller i sängen.

• Pasadena

SNorpan
    än så länge har vi inte det problemet, hn somnar alltid efter att ha ammat. Visserligen har hon börjat vakna upp då o då och småsjunger lite, men jag lägger henne på mage och buffar och hon har *peppar peppar* alltid somnat om då.

Måste ni ge henne mat varje gång hon vaknar? Alltså jag förstår ju dilemmat att hon blir hungrig efter en stund men inte VARJE gång hon vaknar, eller?

• Pasadena

SNorpan
    kan ni inte bestämma vissa tider som ni kan ge vällingen? Tex kl 00, 04 osv? Och alla uppvak däremellan ska inte generera i mat? Nu bollar jag bara lite med dig, vet inte hur ni vill eller tänker men när min lillfis ska sluta amma och bara få välling tänker jag ha fasta tider som hon ska få äta (så tänker jag, vi får väl se hur det verkligen blir). Jag tänker ändå att välling borde mätta längre än ersättning/bröstmjölk och på natten kan man inte äta lika ofta som på dagtid utan kanske 1-2 ggr? Vad tror du?

Nu kan ju uppvaken ha en miljon andra anledningar och inte bara mat...kan vara en fas, tänder, what ever, men visst är det enklast att bara proppa in flaska/bröst och hoppas på att de somnar om...

• Pasadena

Snorpan
    ah insåg nu att jag inte gav nåt svar på din fråga Jag vet INTE hur man får de små rackarna att somna om är de vaknar utan anledning..Det är det ständiga dilemmat.
    Jag har dock märkt att jag kan få henne att somna om, om jag är tillräckligt snabb när hon vaknar, och ändra ställning. Tex om hon ligger på rygg när hon vaknar och jag lägger henne på mage kan hon ibland somna om.

Alicia,
    jo ibland somnar hon när jag lagt ner henne men inte alltid. Då vknar hn till och börjar gnälla liksom. Har märkt att hon somnar om snabbare ju längre jag vaggat henne i famnen. Kanske ska se till att hon somnar in i min famn och SEN lägga ner henne. Hon vaknar ju ialla fall när jag lägger henne i sängen..
    Vad SKÖNT att din dotter lärt sig somna själv när du lägger henne i sängen !

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova