Inlägg från: Angel in sight |Visa alla inlägg
  • Angel in sight

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Hej, har inte denna bok men kanske borde köpa. Låter som en vettig metod. Min dotter är hursomhelst 7 mån och sover inte så bra på nätterna. Hon har samsovit med oss från födseln och för ca 2-3 mån sen började vi prova med spjälsängen. Den funkar på dagen och första passet på natten men sen vaknar hon och vägrar somna om inte jag vaggar henne på sidan brevid mig. Hon äter också 2 ggr på natten (ammar).

På dagen sover hon ungefär kl 12, 15 och 18 ca 30 min åt gången (en av gångerna kan bli 1 timme när vi går promenad). Hon somnar för natten allt mellan 21 och 00. Vaknar ca 9-10. Vi vill försöka få det till 8-20 eller nåt sånt.
    Mina frågor är; är det dåligt för henne att jag nån gång varje dag sätter henne vaken i spjälsängen för att t.ex gå på toa? Sängen är enda stället där hon inte kan skada sig för babysitter gillar hon inte och inte så mkt gåstol. Hon kryper och ställer sig mot möbler så att lämna henne själv på golvet går inte.
    På dagarna sover hon jättebra den stunden hon sover, det är som att på natten vill hon inte sova för hon missar något spännande. Det står att man ska skilja dag och nattvilan. Men det görs väl genom att man sätter på pyjamas och har en sådan rutin, eller menas något annat?

Borde vi försöka få henne att somna redan vid 19 eller funkar 20 också?

• Angel in sight

stjernan: Hon somnar aldrig själv utan det är att man tar upp henne och vaggar när hon verkar trött. Dagtid om vi är hemma sover hon 30 min och sen är det fullt ös igen. I vagnen på promenad sover hon ca 1-1,5 timme beroende på hur länge jag är ute. Vi försöker att gå ut varje dag. Hon är väldigt aktiv men har inga problem med att vara vaken 3-4 timmar åt gången på dagarna, på kvällen blir det längre. Hon avgudar sin pappa och i veckorna jobbar ju han så det känns som att hon kämpar på kvällen för att få vara mer med honom.

Man märker när hon är trött och då vaggas hon så hon somnar. Hon verkar själv styra när hon ska sova och hur länge. Så det är svårt att få henne att sova mer.

Hur mycket ska de sova på dagen då?

bast: Jag tänkte på om hon bara ska associera sängen med sömn och inte lek för på dagarna om jag ska på toa så sitter hon ju där med några gossedjur och någon leksak. Hon gillar att ställa sig upp och "skaka galler". På natten när hon vaknar ställer hon sig upp och sedan skriker hon till. Sen får man inte lägga tillbaka henne där.

På dagarna är det inga problem med sovandet och hon verkar sova det hon behöver för stunden, det är nätterna som inte är bra. Hur ska man göra när hon vaknar på natten? Ska man prata med henne, sjunga, inte säga något?
    Hur får man henne att somna själv i sängen och inte bara på oss?

• Angel in sight

Idag gick vi upp 8.30. Hon sov sedan 11.10-12.30 (promenad) och sedan 15-16 och sen 18-18.30 och så somnade hon en stund 19.30 men vaknade fort och nu är hon uppe och är trött men vägrar sova... suck..

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova