• Hëllef

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Bast: Du har rätt, det som gäller nu är nog att inte låta henne sova så länge vid lunch. Idag blev det bara 1,5 timme så i eftermiddag borde hon definitivt vara trött vid 16. Jag har nog gjort lite fel på sistone i och med omsövningen vid lunch. Ibland har den dragit ut på tiden och då har jag låtit henne sova lite längre än till kl 14 för att hon ska få sina två timmar. Klart att hon inte har varit trött kl. 16 då! Dumma dumma jag, har varit alldeles för fokuserad på att hon ska få sova en längre stund mitt på dagen och inte tänkt på konsekvenserna. Från och med nu får hon inte sova längre än till 14 no matter what. Håll tummarna för oss inatt för i eftermiddag SKA hon sova en gång till

• Hëllef
    Alicia 72 skrev 2008-01-10 19:15:29 följande:
    Petrusse; Min E (7 månader) är likadan. Hon kan vara jättesvår att söva den sista sömnturen. Hon vill av någon anledning gärna ha lite mer tid mellan lunchturen och eftermiddagsturen än två timmar för att kunna somna i sin säng (vagnen är aldrig några problem att sova i). Som du säger så sover hon bäst för natten om hon fått sova sent på eftermiddagen. Man tror det skulle vara tvärtom men det handlar väl om övertrötthet kanske.SÅ som du redan kommit fram till - skapa lite mer utrymme mellan lunch- och eftermiddagsvilan så löser det sig säkert.Men visst är det stressigt - mitt i det frenetiska omsövandet inser man att det inte längre finns tid, att det inte hinns med... Ibland undrar man vad man håller på med.Alicia
    Ja, gud ja. Inser nu att jag har varit alldeles för fokuserad på den där förb#%! lunchvilan. Är det inte ett problem så är det ett annat. Summan verkar tyvärr vara konstant. Suck ... Undrar när man kan börja slappna av och börja tänka på något annat än sömn
  • Hëllef

Usel natt här också trots att hon faktiskt sov en stund igår eftermiddag ... Måste verkligen lära mig att gå och lägga mig tidigare på kvällarna för att orka med. Jag är typen som behöver MINST 8 timmars sömn per natt. Beundrar verkligen er som har barn som vaknar ofta på nätterna, fattar inte hur ni orkar ...

• Hëllef

Alicia: Grattis till er också och hoppas verkligen att det är så

• Hëllef

*tittar in*

Jag. HATAR. Förkylningar. Vi som hade börjat få lite ordning på sömnen så hann hon inte ens bli frisk från förra förkylningen innan nästa kom som ett brev på posten.

Har inte läst allt jag missat på sistone men det är tråkigt att se att ni har det jobbigt fortfarande. Kram till er.

Ploten: Angående boken - jag köpte den när min dotter var en månad gammal och tycker att jag har fått många bra tips trots att vi egentligen aldrig har haft problem med sömnen på natten utan på dagtid. Visst är det kanske inga revolutionerande saker hon tipsar om men jag har fått bättre förståelse för hur sömnen fungerar för små barn och hur man lättare kan få dem att komma till ro.

• Hëllef
    Widmarkarna skrev 2008-01-22 19:05:07 följande:
    Hallå!Jag måste fråga. Är det någon som fått detta att fungera, enligt boken Somna utan gråt? Jag upplever att nu efter 3 nätters försök så har hon vaknat mer och mer om nätterna än hon gjorde innan.. speciellt mellan 22-03, vi håller på att justera hennes sovtid till tidigare också men hon var en riktig nattuggla och somnar bäst och hårdast efter kl 00, men vi håller på att tidigarelägga allt.
    Jag tror att omställningar tar tid och i början kan ge bakslag. För att ge ett exempel så har vi börjat med att ibland bara låta dottern sova två ggr per dag istället för tre. Då tror man ju att hon ska sova bättre på natten men snarare tvärtom. Det enda svaret jag har att ge är nog att man måste vara ihärdig och ha tålamod. Hoppas det blir bättre snart!
  • Hëllef

Jag är precis som snorpan förespråkare av rutiner. När det gäller att somna själv är min dotter lite speciell eftersom det har varit enda sättet för oss att få henne att somna sedan hon var väldigt liten. MEN en snuttefilt är det tips som jag verkligen har tagit till mig från Pantleys bok. Vi började introducera den när dottern var ca 2 månader. Ha med den vid varje amningstillfälle i början och alltid när barnet ska sova. Så fort min dotter får filten börjar hon himla med ögonen och det är oftast bara att lägga ner henne i sängen. För oss har det också varit bra eftersom vi reser mycket och hon alltid har något som luktar "hemma" och som hon känner sig trygg med. Det fungerar kanske inte för alla men testa!

• Hëllef
    Pasadena skrev 2008-01-25 16:36:17 följande:
    petrussehär är det också något bättre på nätterna (inte i natt dock, hon har börjat bajsa på nätterna - suck!) Dagarna är lika kassa och hon sover bara mindre och mindre. Nån 5- eller 20-minutare här och där så hon är konstant trött på dagarna..
    Samma här med bajs på nätterna eller tiiiiidigt på morgonen + flera ggr per dag. Har börjat med att ge henne mer puréer och gröt så det beror nog på det. Fy vad trist att det har blivit sämre på dagarna. Det är så svårt för en annan att förstå hur det kommer sig att de små liven inte kan komma till ro trots att de är trötta. Har ni kommit någon vart på BVC eller säger de fortfarande att det är normalt?
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2008-01-25 20:34:52 följande:
    petrussenä, allt är normalt säger de (som vanligt). Jag skulle inte skrivit att nätterna är okej Ikväll tog det en evighet för henne att somna och när hon väl gjorde det vaknade hon var 3.e minut och sen efter en timme igen.
    Skit-BVC. Glad att jag slipper det där. Hur fungerar det egentligen om man vill ta sitt barn till läkare, måste man gå genom BVC eller vårdcentral då? Om allt är normalt får man ju aldrig chansen liksom. Hur blev resten av natten? Tror att min lilla donna är inne i en tillväxtfas. Hon vaknar tidigare och tidigare på natten för att äta trots att jag proppar i henne mat på kvällen.
  • Hëllef
    Pasadena skrev 2008-01-26 20:27:30 följande:
    petrusse,natten blev katastrof. Uppvak varannan timme. Orkar snart inte mer Man kan söka privat barnläkare, det har vi gjort en gång i höstas, det kostar ingenting heller.
    Jag förstår verkligen att du inte orkar. Det finns inte så mycket mer jag kan säga än att ni måste försöka få hjälp någonstans. Man ska inte gå under av att få barn. Tänker på er och håller tummarna för att det ordnar sig på ett eller annat sätt. Kram!
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova