Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
nu har jag inte skrivit här på jättelänge. vi har jobbat länge med minns sömn, och nu, efter 5månader, har vi äntligen fått resultat. och på ett ganska enkelt sätt... tänkte bara dela med mig!
vi började vid 7månader med att ta bröstet ifrån henne. gjorde det rakt av då hon använde mig som napp och vaknade var 20e min när hon tappade bröstet- hade 1 jobbig natt då pappa tog henne, sen gick det bra att natta och sova i egna sängen.
sen höll vi på och traggla hela hösten, hon somnade bra i sin säng efter 1flaska välling och vi klappade lätt i rumpan eller strök henne över ryggen. men hon vaknade 1gång i timmen, och va ofta vaken längre perioder under natten. tyckte det va morgon kl 4.30-5.00. jobbigt!
men sen kom dagen då vi för första gången skulle lämna bort henne över natten. och hon sov hela natten!!! vi ältade detta fram och tillbaka med min mamma som hade henne över natten. och kom fram till att hon va väldigt rörlig på natten, och att hon slog sig i spjälorna på den valiga sängen, emn inte på resesängen eftersom den är gjord av tyg/nät. så vi bytte säng även hemma och nu, knappt 1månad senare sover hon 19-06.30!!! i början åt hon bara 1gång men just nu äter hon 2gånger eftersom hon har flera kindtänder på gång samtidigt, och visst det är kanske mycket för en 1åring, men jag matar heller henne 2gånger /natt och sover resten än är vaken med henne ett par timmar per natt och stiger upp kl5...
så det kanske kan va ett litet tips till er som har äldre rörliga barn, byt säng! ganska enkelt att försöka i alla fall!