• tusse74

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

*lägger till i favoriter och ska läsa tråden vid tillfälle.........dvs om en vecka, när man har småtting*

Kämpar oxå med lite sömn och struliga nätter!

• tusse74

Nu har jag varit på biblioteket och lånat boken, så nu hoppas jag att jag får lite fritid att sätta mig in i metoden.

• tusse74

Nu har jag börjat att läsa boken och det känns bra. Jag gillar det som står och känner igen mig. Hoppas bara att jag får lite mer tid att läsa, för jag vill gärna hjälpa våran lill kille att sova bättre och längre.

Det känns som att det är kvällarna som är jobbigast just nu....att han alltid lägger sig så olika tider. Allt från kl 21-23.30.

Igår åt han kl 22, somnade kl 22.45 (efter att jag legat bredvid honom 15-20 min och buffat stjärten), vaknade kl 3 och ammade, ammade kl 6.50, vaknade och klev upp kl 8. Däremellan har jag petat i tutten några gånger och så är han orolig och vill gärna hålla handen, för att somna djupt igen.

• tusse74

Nog kan förkylningen påverka dig och din mjölk.

Du skrev att hon inte visade intresse i vällningen. Jag hörde av en tjej att man kan ha i en knivudd med vanilj socker i vällingen. Det gör vällingen lite sötare och barnen visar tydligen ett större intresse då, då det påminner mer om mammas mjölk, men det får inte bli för mycket vaniljsocker.
    Vi har inte börjat med vällning ännu, så jag vet inte om det fungerar.

Själv har jag kommit igenom sömnloggen i boken nu och ska börja läsa om nattnings rutinerna. Jag tycker att boken är jätte intressant än så länge och det känns som att den "tycker" lika som mig

• tusse74

Nu har jag skrivit sömnlogg i fyra dagar och har börjat ändra lite vanor och rutiner här hemma och märker redan en skillnad.

Ikväll somnade våran lill kille i sängen "själv" efter 20 min buffande och sch, sch, sch. Det har aldrig hänt förrut. Han har varit stel som en pinne och vägrat att ligga kvar i sängen, gnällt och farit som en propeller. Jag är stum av förundran och så glad att det verkar gå åt rätt håll.

Han vaknar normalt 8-10 ggr/natt. Igår natt vaknade han 5 ggr, varav 3 ggr behövde jag bara stoppa i nappen. Underbart!

• tusse74

Det låter ju som om du är en bra bit på väg, med att hon somnar om själv och somnar tidigt. Kämpa på!

Igår somnade Elias 21.45, för tredje kvällen i rad. Han brukar somna vid midnatt eller ännu senare annars.
    Mellan kl 22-23 fick jag stoppa in tutten två gånger. Sen hände något som aldrig hänt förrut. Han gnydde till och somnade om själv. Jag blev så glad för hans skull.

Sen satte magen stopp för en lugn natt tyvärr. Han har gnytt och vridit på sig 6 ggr. Men men, jag är glad att det finns en ljusning i skymningen

• tusse74

vad roligt att höra att boken gav er resultat. lycka till med det egna rummet. det är inte jag redo för ännu, vill inte gå upp 8-10 ggr till annat rum, utan väntar med det tills elias sover bättre.

• tusse74

Jag vet inte vad som hände ikväll. Elias har sista veckan somnat vid kl 22, men ikväll somnade han kl 19.30 och sover ännu, förutom att han åt kl 20.15-20.35.

Kan det verkligen vara så att han sover för natten???????

Nu tänker jag passa på att gå och lägga mig iaf. Natti natti

• tusse74

Det verkar som att det bara var en engångs företeelse att Elias somnade tidigt. Sista tre nätterna har han "vaknat" 8-10 ggr och jag går runt som en zoombie igen, som dessutom börjar bli förkyld *suckar*

Det är skönt att få gnälla av sig här, för folk som vet vad sömnbrist är.

Från nästa vecka ska jag köra stenhårt på att gå promenad i en timme två gånger om dagen, så att Elias får in rutinen bättre med att sova den tiden. Sen är nästa mål att ha bättre läggningsrutiner.

Denna veckas uppgift är att få honom att trivas i sin spjälsäng dagtid.

• tusse74
    Svar på #300
    Jiffy, jag känner igen mig precis i det du skriver. Det skulle lika gärna kunna vara mitt inlägg, förutom att vi har ett barn.

Varför inte låna boken på bibblan?? Det gjorde jag nu och nu känner jag mig redo att påbörja metoden.

Ett tips till dig, innan du lånar eller köper boken, är att låta din lillkille leka och ha roligt och bekanta sig med sin säng 2-3 gånger om dagen. Det gör att barnet känner sig tryggare och lugnare i sängen och sover bättre där. Jag har märkt med Elias att han sover bättre i vagnen än i sängen på grund av detta. Han känner igen sig där och vet att vi gör roliga promenader om dagarna.
    Vårat uppdrag i helgen och veckan blir att göra sängen till en rolig, trygg och mysig miljö.

Lycka till!
  • tusse74

Jag var precis på gång att starta en sömnplan och starta metoden, men sista två nätterna har Elias sovit från kl 21.45-7/8 på morgonen och bara vaknat 2-3 gånger.
    Det skulle vara sååååå skönt om det ger med sig av sig själv, utan att behöva tänka på olika metoder fram och tillbaka.

Det enda vi har gjort några dagar är att leka med honom i spjälsängen, så att han känner sig trygg där och trivs.

Hoppas att det vänder för er också, jiffy!!! Jag håller tummarna för er

• tusse74

Vad trist widmarkarna. Hur gammal är lill trollet?

Våran kille har kommit på att han kan somna vid 20-20.30 istället och sover till kl 8.30, förutom 2-3 amningar per natt. Jag ska försöka öka lite på kvälls målet åt honom och se om det ger någon skillnad.

• tusse74

Här har vi ramlat ner i träsket igen *pladask*

Elias somnar fortfarande vid 19.45-20.15 och vaknar oftast vid kl 7 på morgonen, men han "vaknar" och gnäller varje timme. Han sover så oroligt och jag får lov att vyssja honom till sömns igen. Jättejobbigt!! Jag har försökt med mjukdjur och nyckelord, men just nu vet jag inte om jag orkar så mycket mer. Tror att jag tar en paus med alla metoder och gör ett nytt försök när jag känner mig redo igen.

Vad roligt att det verkar ordna sig för er widmarkarna. Hoppas att det håller i sig.

• tusse74

Idag klagar t o m maken över orolig natt och då vet jag att den har varit jobbig

Kvällarna har blivit mycket bättre. Han somnar ca kl 20 och somnar på 5-10 min.

Det vi har jobbigt med är att Elias sover så oroligt och inte kan somna om själv. Från kl 22 vaknar han var 50-60 min och gnäller och vrider sig och kan inte somna själv förrän man oftast lyfter upp honom. I natt fick jag lov att gå upp och vanka med honom tre gånger dessutom. *suckar och gäspar*

Jag har övervägt att bara lägga honom i hans säng på dagarna, för att se hur länge det tar innan han somnar, men jag är rädd att det återgår till dom jobbiga kvälls rutinerna igen.

Vad gör man?????? Var finns av och på knappen??? Varför ingick inte instuktions bok i "köpet"?

• tusse74

usch vad jobbigt jiffy!

vi kämpar oxå med förkylning och nattamning, men det får vara så tills han blir bättre.

hoppas att ni piggar på er snart

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova