• I Love M

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Hej!

Jag hittade precis hit! Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips. Min dotter är drygt 6 månader. Vid 5 månader började hon vakna flera gånger per natt, typ en gång i timman. Jag frågade BVC vad jag skulle göra och fick svar - 1) Ej amma till sömns 2) sova egen säng. Vi har försökt och det resulterar ju i att hon somnar gråtandes till sömns. Det känns jätte-jobbigt. Ibland bara gnäller hon och det går bra men när hon gråter ordentligt så klarar jag inte av det och tar upp henne. Jag tröstar, och så fort jag lägger ner henne igen så gråter hon på en gång. Det blir amma till sömns ändå.

Har ni några tips?

Jag kör samma nattrutiner varje kväll.
    Sjunger samma vaggvisa när jag nattar, och samtigit buffar henne eller klappar/smeker henne på huvet/ryggen. (hon sover på mage)
    Hon har en "snutte" som jag lägger hos henne men den bryr hon sig inte så mycket om.

Hur ska jag gå vidare? Ska jag vara hård och inte amma henne, men då kommer hon ju definitivt gråta... ??

Tack på förhand!

• I Love M

Pasadena, tack för det! Det ska jag absolut testa.
    Ska man alltså ge barnet bröstet när de vaknar på natten också?

Har ni alla läst den här boken? Är den värd att köpa?

• I Love M

Igloo79: jag håller med dig. Jag vill också få mitt barn att somna utan att gråta, ska nog också köpa boken! Finns den bara på nätet eller kan man hitta den i någon bokahndel?

• I Love M

Nu har jag läst på Elisabeth Pantleys sida, och man blir både glad och ledsen. Ledsen över att skrik-metoderna finns kvar, och som du säger, att BVC rekomenderar dessa stenålders-metoder.

Men jag blir glad över att hon tagit tag i detta och tagit fram idéer och förslag som får ett barn att sova utan gråt.

Jag har beställt boken på Adlibris nu!

• I Love M

Hallå!

Nu har jag också läst boken och kände lite som Ploten, när kommer underverket? Men samtidigt har jag också fått bättre förståelse för hur sömn fungerar och ska följa hennes råd.

Min dotter ammas till sömns och BVC rekomenderade oss att sluta med det. Då blev det bättre, hon vaknade mer sällan på natten, men hon var jätte-ledsen när vi skulle natta! Det slutade oftast med att både hon och jag grät. Det kändes inte alls bra så jag slutade och köpte boken istället. Nu kör vi en mellan-variant, jag ammar henne sittandes, och lägger sedan ner henne i sin säng som står helt intill min säng, och det har gått mycket bättre! inatt somnade hon 08.00 och vaknade 01.00 02.00 06.30 08.00 då vi gick upp, vilket är en enorm framgång!

Jag kan känna att JAG saknar hennes närhet så när hon vaknar tidigt på morgonen (idag 06.30) så lägger jag henne intill mig och ammar.

Jag ska jobba på gosedjurs-grejen och bättre kvällsrutiner så kanske det blir jättebra tillslut.

• I Love M

För oss går det inte alls...
    Igår somnade hon kl 20.
    Vaknade kl 21. Sen sov hon 21-01
    Vaknade 01,03,05,07 då gick vi upp.

Själv gick jag och lade mig vid 23, så jag har sovit i tvåtimmars-pass hela natten.

• I Love M

Jag började för ett par-tre veckor sedan. Men mitti blev pluttan sjuk, och då ville hon vara nära mig helatiden, så då sprack allt... hon sov på mitt bröst. Sen har vi kört lite halv-hjärtat, vilket kanske inte är så bra.

Idag har vi dock lagt henne i sitt eget rum för första gången! Det gick ganska bra, hon ammades, och slumrade i min famn, och jag lade ner henne i sängen. Där vred hon sig lite, och jag klappade henne på ryggen och hon somnade! Jag är lite förvånad faktiskt att det gick så bra. Vi får se hur natten blir...

• I Love M

Natten var faktiskt helt okej!
    Hon somnade vid 20.
    Vaknade till vid 21, men jag bara klappade henne lite på ryggen som somnade hon om!
    Vaknade 01, jag ammade, lade ner henne hon somnade om.
    Vaknade 05 !! Då tog jag in henne till oss, fick ju lite abstinens om ni förstår... ammade och hon somnade mellan oss. Vaknade 07.

SÅ det var iallafall ett uppvak mindre än natten innan.

Nu har hon somnat i sin säng igen, det gick bra.

Att sova borta är alltid svårare. För oss måste H vara så fruktansvärt super-trött för att hon ska somna, och då somnar hon vid mitt bröst. Skönt att det gick bra för er!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova