• Tina9

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Jag håller på och läser er första tråd. Då var era bebisar i samma ålder som mina är nu. Jag undrar om det är nån som kan dela med sig av sina erfarenheter av 3 månadersbebisars sömnvanor. Jag har alltså tvillingpojkar. De kommer inte riktigt till ro för natten förräns bortåt ett-tiden. Då har vi oftast måsta sätta dem i bilbarnstolarna och de är övertrötta för länge sen.
    De vaknar på morgonen vid 9, är vaken till halvelva och sover då 3-4 timmar i vagn. Åter vaken 1½ timme och 1-2 timmars sömn. Sen är de mycket vakna resten av kvällen förutom nån powernap på 20 minuter.
    Har någon nåt tips på hur man förändrar dygnsrytmen eller sovvanorna? Jag har beställt NCS-boken.

• Tina9

Hej Bast, det låter som du vet vad du talar om! De sover sin sista långa 45 min-2 timmar och vaknar kring 17 18 tiden. Sen kan de köra en powernap vid 20-tiden och t.o.m en till vid 22. I natt gav jag upp och körde bil med dem för att bryta övertröttheten (deras alltså). De somnade då vid 00.30 för att vakna litelite när vi kom hem en kvart senare. Gick då att flytta dem till sängen bredvid mig och de ammade inte och jag tror jag somnade innan dem!

Jag ska tillägga att de är snoriga och hostiga, så jag har inte velat bråka med att väcka så tidigt eller hålla dem vakna längre än de orkar på dagen!

• Tina9

Hej, vet ni nån som gjort Elisabet Pantleys metod med tvillingar? Tar man en i taget eller. För jag som liggammar på natten måste ju vakna varje gång för att anteckna tid om man nu ska göra sömnschema eller dra ut tutten innan de somnar om. Ser framför mig 20 uppvaknanden på 10 timmar. Nån som har en aaaning?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova