• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Bast

Så, nu har jag traskat runt till i stort sett alla som skre i gamla tråden från mitten av december och frammåt. Jättekul att kika in hos alla och se lite om vilka ni faktiskt är! Fast vissa är ju riktiga doldisar, vilket ju bara gör mig ÄNNU mer nyfiken! Babytjej kom jag inte ens in hos för att lämna inbjudan hit, men nån annan kanske kommer in där?!

Önskan, jag kan bara hålla med dig! Min son har sovit bra ganska exakt ett år nu, men jag kan liksom inte släppa den här tråden, för det är sååååå många som inte får sova, och såååå många som blir rekommenderade 5mm på BVC! Här har vi även blandat in en del andra knep för att få sova, men det känns ju som om det faktiskt är okej, iom att det inte är ett färdigt koncept, utan mera en verktygslåda där jag kan plocka det som just VI behöver!

Pasadena, jag vet banne mig inte vad jag ska säga! En stor, stor kram till dig iallafall!

• Bast

För det första, Alicia, du ska INTE ha dåligt samvete för att du gnäller i den här tråden! För jösse namn, du har det ju också jobbigt!!!!! Ger du Nezeril? Eller iallafall Rennäsans? Kan ju underlätta litegrann iallafall..... Löser ni av varann ibland, du och maken? Det vore ju toppen om HAN kunde gå ut och terrängvagna (typ i morgon! ) så kan du få vara hemma SJÄLV och sova, eller glo på TV, eller läsa, eller diska i lugn och ro UTAN att vara rädd att väcka upp någon!

Pasadena, en sorts Gentle Removing av vagnandet med andra ord! Kul att det funkade!

Stjernan, jag förstår till fullo hur du menar med att inte vilja börja med nattmål NU, men det kan ju vara så att det är en tillväxtfas just nu, och att ett extra mål kanske behövs? Även du skulle ju i så fall kunna prova med att ge i sömnen. Jag tror INTE att det sak ge magont av de två målen, men byt du och prova hur det känns. Det kan ju faktiskt funka bättre!

Snorpan, nu ska jag försöka tänka tilbaka hur vi hade det här hemma när Noel var 7 månader.....
    8.00 Vakna för dagen, amma. Gröt.
    9.30 Litet mellanmål, typ banan eller en slurk bröstmjölk
    10-12 Sova middag
    12.00 Lunch; mat + efterrätt
    14.30 Mellanmål, ofta lite kraftigare, typ äggröra
    15-16.30 (ungefär, men ganska varierande) sova middag
    17.00 Middag (riktig mat)
    19-19.45 ca 250 ml välling, ammas till ro i soffan
    20.00 mys på sängkanten med napp och trasa, mumla ramsan flera gånger. Lägga i sängen och gå ut.
    23 Välling i sömnen

Detta var "drömdagen", då det likosm funkade som det skulle. Ibland fick vi göra så att han sov lite tidigare om han vaknade tidigt. Då kunde det bli:
    7 vakna, amma
    8 frukost
    9-11 sova
    11 lunch
    13-14 sova
    14.30 mellanmål
    16-17 sova
    17 middag
    19 välling+amma
    20 sängdags
    23 Välling i sömnen

Eventuellt så kunde vi klämma in ytterligare nåt mellanmål, och nån slurk bröstmjölk, men jag slutade amma helt strax efter 8 månader. Jag slutade dessutom amma på nätterna väldigt tidigt för att vi skulle kunna hjälpas åt med nattmatningen.

Rutinen innan läggning behöver INTE vara avancerad! Skapa en sådan rutin som är lätt att hålla sig till även om ni inte är hemma. Vi började varva ner en timme innan läggning, välling i soffan en stund innan, sen avtvättning i veck och så med tvättlapp på skötbordet, på med pyjamas, amma lite i soffan (just för att själva LÄGGANDET inte sak förknippas med MAT!), gos och mys på sängkanten inne i hans rum, tillsammans med napp och trasa och mumlandes ramsan. Jag har själv INTE anammat AW´s "skratta på väg till sängen", utan jag har kört med Pantley, med att varva ner och dämpa belysningen ett snäpp.

Själv tycker jag ju nappburken är toppen, men det kan ju ta lite tid innan de lär sig hur det är tänkt! en när det väl sitter så är det kanon!

På naten har jag däremot anammat AW fullt ut! För "på natten händer INGENTING!" Kanske skulle vällingen i sömnen kunna hjälpa er! Då behöver ni ju inte sätta henne upp eftersom att hon inte "vet" att hon äter! Har hon någon speciell tid hon äter i vanliga fall? Försök isåfall att ge i sömnen INNAN det. För även om hon vaknar när hon brukar så VET du att hon inte är hungrig! Jag tror att det två mål om natten är ett rimligt mål. Kanske får du trappa ner succesivt?! Har du provat att ge lite vatten i nappflaska? För det KAN ju vara så att hon egentligen inte är hungrig utan bara törstig?! Jag gjorde tom så att jag hade en Wide neck-flaska till vällingen och en vanlig smal till vatten, allt frö att han inte skulle TRO att det var mat på gång men så kom det bara vatten! Säkert oerhört överambitiöst, men jag vågade inte riskera något!

Jahapp, det är lördagkväll, och jag har troligen skrivit det längssta inlägget någonsin! SKa faktiskt sätta mig i soffan med ostbågarna en stund, men snart ska jag lägga mig och läsa några sidor ur Harry Potter och hoppsa på at Noel sover inatt! Han var ute en bra stund på eftermiddagen iallafall, för hos honom är aktivitet och sömn nära sammankopplat har jag märkt!

• Bast

För det första, Alicia, du ska INTE ha dåligt samvete för att du gnäller i den här tråden! För jösse namn, du har det ju också jobbigt!!!!! Ger du Nezeril? Eller iallafall Rennäsans? Kan ju underlätta litegrann iallafall..... Löser ni av varann ibland, du och maken? Det vore ju toppen om HAN kunde gå ut och terrängvagna (typ i morgon! ) så kan du få vara hemma SJÄLV och sova, eller glo på TV, eller läsa, eller diska i lugn och ro UTAN att vara rädd att väcka upp någon!

Pasadena, en sorts Gentle Removing av vagnandet med andra ord! Kul att det funkade!

Stjernan, jag förstår till fullo hur du menar med att inte vilja börja med nattmål NU, men det kan ju vara så att det är en tillväxtfas just nu, och att ett extra mål kanske behövs? Även du skulle ju i så fall kunna prova med att ge i sömnen. Jag tror INTE att det sak ge magont av de två målen, men byt du och prova hur det känns. Det kan ju faktiskt funka bättre!

Snorpan, nu ska jag försöka tänka tilbaka hur vi hade det här hemma när Noel var 7 månader.....
    8.00 Vakna för dagen, amma. Gröt.
    9.30 Litet mellanmål, typ banan eller en slurk bröstmjölk
    10-12 Sova middag
    12.00 Lunch; mat + efterrätt
    14.30 Mellanmål, ofta lite kraftigare, typ äggröra
    15-16.30 (ungefär, men ganska varierande) sova middag
    17.00 Middag (riktig mat)
    19-19.45 ca 250 ml välling, ammas till ro i soffan
    20.00 mys på sängkanten med napp och trasa, mumla ramsan flera gånger. Lägga i sängen och gå ut.
    23 Välling i sömnen

Detta var "drömdagen", då det likosm funkade som det skulle. Ibland fick vi göra så att han sov lite tidigare om han vaknade tidigt. Då kunde det bli:
    7 vakna, amma
    8 frukost
    9-11 sova
    11 lunch
    13-14 sova
    14.30 mellanmål
    16-17 sova
    17 middag
    19 välling+amma
    20 sängdags
    23 Välling i sömnen

Eventuellt så kunde vi klämma in ytterligare nåt mellanmål, och nån slurk bröstmjölk, men jag slutade amma helt strax efter 8 månader. Jag slutade dessutom amma på nätterna väldigt tidigt för att vi skulle kunna hjälpas åt med nattmatningen.

Rutinen innan läggning behöver INTE vara avancerad! Skapa en sådan rutin som är lätt att hålla sig till även om ni inte är hemma. Vi började varva ner en timme innan läggning, välling i soffan en stund innan, sen avtvättning i veck och så med tvättlapp på skötbordet, på med pyjamas, amma lite i soffan (just för att själva LÄGGANDET inte sak förknippas med MAT!), gos och mys på sängkanten inne i hans rum, tillsammans med napp och trasa och mumlandes ramsan. Jag har själv INTE anammat AW´s "skratta på väg till sängen", utan jag har kört med Pantley, med att varva ner och dämpa belysningen ett snäpp.

Själv tycker jag ju nappburken är toppen, men det kan ju ta lite tid innan de lär sig hur det är tänkt! en när det väl sitter så är det kanon!

På naten har jag däremot anammat AW fullt ut! För "på natten händer INGENTING!" Kanske skulle vällingen i sömnen kunna hjälpa er! Då behöver ni ju inte sätta henne upp eftersom att hon inte "vet" att hon äter! Har hon någon speciell tid hon äter i vanliga fall? Försök isåfall att ge i sömnen INNAN det. För även om hon vaknar när hon brukar så VET du att hon inte är hungrig! Jag tror att det två mål om natten är ett rimligt mål. Kanske får du trappa ner succesivt?! Har du provat att ge lite vatten i nappflaska? För det KAN ju vara så att hon egentligen inte är hungrig utan bara törstig?! Jag gjorde tom så att jag hade en Wide neck-flaska till vällingen och en vanlig smal till vatten, allt frö att han inte skulle TRO att det var mat på gång men så kom det bara vatten! Säkert oerhört överambitiöst, men jag vågade inte riskera något!

Jahapp, det är lördagkväll, och jag har troligen skrivit det längssta inlägget någonsin! SKa faktiskt sätta mig i soffan med ostbågarna en stund, men snart ska jag lägga mig och läsa några sidor ur Harry Potter och hoppsa på at Noel sover inatt! Han var ute en bra stund på eftermiddagen iallafall, för hos honom är aktivitet och sömn nära sammankopplat har jag märkt!

• Bast

maria 25 skrev 2008-01-08 10:56:18 följande:

Bast: sitter och skummar igenom tidigare inlägg och såg något om en nappburk, vad är det egentligen?
    Jag har klätt en vanlig IKEAmugg med tyg och knutit fast i ena hörnet av spjälsängen. Där i lägger vi alla hans nappar (i dagsläget 4 då 3 stycken är på vift), och så kan han förse sig själv med napp på naten. Den enda "nackdelen" är att han ibland ligger och leker med dem innan han somnar och då hamnsr de lite varstans i sängen, så då kan jag få lov att gå in en gång och samla ihop dem. Annars så skötar han det hela själv på natten!

Mitt stora problem just nu här hemma är att Noel vaknar till på naten ibland. Typ varannan nat kanske. Inatt vaknade han till och kraxade (han är dessutom förkyld nu) i två sabla timmar! Jag var in ett par gånger, men jag upplever att jag nästan stör mer än jag hjälper till. Men tyvärr så ligger han vägg i vägg med storasyster, så jag kan ju inte bara låta honom liga och tjoa! På så sätt var det lättare i förra lägenheten då de sov på olika plan! Jag vet fan inte HUR jag ska göra för att få honom att sova bättre igen! Fast jag kan ju vara glad att han iallafall inte är ledsen! Och sen tror jag att det kommer att bli bättre när han kommer till dagis på dagarna igen. Så jag lever på hoppet....
  • Bast

Alicia, precis så som du beskriver det kan jag få göra med Noel, fast inte med sömnen utan med andra saker. När han har satt sig på tvären så är det så, och han BLÅVÄGRAR att göra det om han inte blir avbruten och får tänka på något annat!

Efter middagen idag, tex, så hade svärmor kommit över med lite glass. Jag tänkte att det kunde vara bra för "kråkorna" som kraxar i halsen på honom. Men han blev tvärförbannad och la sig ner och vrålade. Tills han fick en trasa att torka bordet med och sedan fick välja att sätta sig själv och äta glassen. Och då försvann både den tallriken och en till!

Jag kan tro att vi skulle få lov att göra samma sak med sövandet om han blev så förbannad då! Nu blir han (tack och lov!!!) inte det utan ligger mest bara och snackar och hojtar innan han sak somna!

• Bast

Igloo79, jag tycker det låter som om ni har ganksa bra tider som det är nu! Om du själv tycker att tiderna fungerar så skulle iallafall jag rekommendera dig att fortsätta så, men som Stjernan skriver, hur gammal är hon? Min son är snart 1 år och 10 månader och han sover oftast runt 12 timmar på natten och 1-2,5 timmar på dagen. så har han sovit sedan han fyllde 1 år! Det är egentligen först nu som jag känner att kan inte kan låta honom sova obegränsat på dagarna! Så om du tycker att tiderna känns bra, jobba på att få nätter utan uppvak bara! Hur somnar hon för natten?

ANgel in sight, vi har läggning vid 20 och det funkar kanon för oss, men mycket senare bör det nog inte vara, iallafall inte enligt Pantley. Men jag har faktiskt märkt att det egentligen inte spelar någon roll om vi lägger Noel 19 eller 20, han vaknar som han brukar iallafall! Runt 7-8 på morgonen!

Jag kan inte för mitt liv tro att det skulle vara dåligt för henne om du sätter henne i sängen nån gång för att gå på toa! Om du dessutom ger henne något att pyssla med, kanske en bok eller nåt, så har du ju där en möjlighet att göra sängen till nåt mysigt. För det gäller ju att hon inte uppfattar sängen som något obehagligt/tråkigt/ett straff eller liknande.

Skillnaden mellan dagvila och nattvila behöver inte vara så dramatiskt. Du har helt rätt i att pyjamasen och kvällsrutin räcker! Jag gör även den skillnaden att på dagen har han en filt över sig och på natten får han täcket. Sen har jag även liten skillnad på nyckelorden dag och natt. Hur gör ni om hon vaknar på natten? Se till att det INTE FINNS något som är värt att missa. Jag är inget jättefan av Anna Whalgren, men hennes ord: "på natten händer i_n_g_e_n_t_i_n_g" tycker jag är strålande!

• Bast

Petrusse, det ÄR skönt att kunna gnälla av sig hos folk som förstår vad man pratar om! Det där med förkylning.... Jag vet att det inte hjälper dig just NU, men jag upplever det ändå som om det är mycket lättare att komam tillbaka till det som fungerar när man en gång har hittat dit! Själv märker jag direkt på Noels sömn om han har en förkylning på gång, för då börjar han sova oroligt! Och det till och med INNAN hosta/nästäppa och sånt!

Sen det där när de håller på och lägger om sovtiderna själv..... Det är inte lätt innan de ställt in sig! Du kan inte justera de andra sovtiderna lite, antingen så att den innan 16 blir lite kortare så att hon kasnke är lite tröttare vid 16 och sover då, eller om du förlänger tiden mellan de andra lurarna så att det inte blir lika länge mellan den sista och nattningen om hon nu hoppar den kl 16.

Och det där med nattätande igen.... Det kan ju vara så att det "bara" är en fas (jag HATAR faser!) och att hn äter nu en period och att det sen bara går över. Annars skulle du ju kunna prova att ge i sömnen en period. Jag vet själv att det var flera gånger som jag insåg att Noel faktiskt varit HUNGRIG och inte bara allmänt gnällig! Det är bara för mig att inse at jag har en matglad kille, och att han alltid varit det! Fördelen är ju om man kan hålla isär ätandet och sovandet så att de inte blir så tätt förknippade med varann!

• Bast

Igloo79, förra hösten hade vi en period då vi plockade bort nappen från vår son precis runt insomnandet, men han fick den faktiskt när han vaknade på natten! Men iom att vi plockade bort den vid själva insomnandet så slapp vi de första uppvaken som berodde på att han tappat nappen! Så ta dig en funderare på om du ska vara benhård och plocka nappen HELT, eller om du känner att det räcker med själva insomnandet.

(Fan, vad blödig jag är med nappen, inser jag nu! Jag undrar hur många gånger jag har talat väl om nappen i den här tråden!? Folk funderar på att plocka bort den, och jag komemr och berättar att det visst kan funka att ha den kvar, bara plocka den vid första insomnandet, nappburk osv. JAG tycker ju att nappen är himla bra och för oss är den ju inget problem längre, men bara för att det funkar för OSS vet jag ju att det inte behöver vara likadant för alla andra....)

• Bast

Mya1, den här boken är för mindre barn, men hon har även skrivit en bok för "toddlers" eller om det heter "toodlers" eller nåt sånt. Den vänder sig till barn som är lite äldre. Prova att söka på nätet, eller hör med ditt bibliotek om de kan ta hem den. Jag vet inte om den finns på svenska, men jag har inte hört att den ska göra det. Annars är det en mycket bra bok, med många bra tips!

• Bast

Igloo79, när min son sov dåligt så vaknade han kanske 15 gånger från det att vi lade honom för natten tills dess att han verkligen somnat och vi gick och lade oss, säg från 20-23 (eller 00). Sen kunde han vakna ytterligare kanske 15 gånger på en natt.
    Vi gjorde gentle removal på nappen när han skulle gå och lägga sig, och efter ett tag gav det resultat och han slutade vakna de där 15 gångerna fram till midnatt på grund av att han tappat nappen. Första uppvaket blev istället vid kanske 2-3 nån gång, och då gav vi nappen direkt, av bekvämlighetsskäl. Jag ORKADE helt enkelt inte stå och gunga sängen/försöka få ur nappen vid den tidpunkten!

• Bast

Suck, ÄNNU en med en skitnatt! Noel var vaken mellan strax före midnatt till strax före 3.30! Men idag har han varit på dagis för första gången på 3 veckor, och han sov inget där, bara vila och vila när han kom hem, ska bli intressant att se hur natten blir....

Stjernan, då var våra vakna samtidigt! Men vad ska jag säga då? Vi som haft det bra ett helt år! Och nu sover han sämre igen! Hade det inte varit för att han sov vägg i vägg med storasyster så hade han fått ligga och tjoa, för han är ju inte ledsen, med han är ganska högljudd, och jag vill ju att Jenna sak få sova om det går! VARFÖR får man inte med en bruksanvisning, elelr iallafall ett felsökningsschema????????

Snorpan, har du provat att ge lite vatten att dricka när hon inte vill komma till ro? Annars tycker jag att du gör rätt som satt tider du tänkt ge käk, bara du håller dem! Och sen när de funkar kan du plocka bort ett, men Rom byggdes ju inte på en dag, så det är okej om det tar tid!

• Bast

Ååååh! Jag blir så trött! Hade skrivit ett låååångt inlägg med en massa kloka (? ) funderingar! Och så tappade jag uppkopplingen när jag skulle posta! *morr*

Nåväl, jag ska försöka minnas...

Petrusse, jag är också en sån som behöver 8 timmars sömn/natt för att funka! Och utan min man som tog så många nätter när Noel sov som sämst så hade jag garanterat hamnat på sluten avdelning med madrasserade väggar!

Pasadena, ska bli himla intressant att se hur er natt bli nu... Om det nu är så att hon sover bätre på natten om hon inte sovit ordentligt på dagen, kanske är det just den vägen som passar ER bäst? Ta dagarna som de kommer och försök göra det bästa av dem, men lägg mer krut på att få nätterna att funka.
    Jag är själv himla nyfiken på hur vår natt kommer att bli, för noel sov typ 8 timmar totalt natten som var, och han har inte sovit något på dagen idag. Dessutom var det första dagisdagen, och släktkalas nu ikväll, så han BORDE vara totalt slut!

Alicia, jag håller alla mina tummar och hoppas på en favorit i repris!

Snorpan, menar du allvar med att du går och handlar med ljudbok? På typ Maxi? Fan vad häftigt isåfall! Det skulle jag också kunna tänka mig att göra! Skulle ju kunna shoppa i en evighet då! Jag har faktiskt en massa ljudböcker efter min mormor, så om jag bara kunde hitta min freestyle som ligger i en kartong nånstans.....!
    Hoppas att det funkar bra med vällingen!

• Bast

Puck76, vad häftigt! Jag har faktiskt aldrig hört om någon som bytt sängen så, och sedan fått sova! Härligt!!!

• Bast

I Love M, den kan till och med finnas att låna på biblioteket, så kan du "känna på den" innan du köper den. Jag tycker absolut att den är värd att köpa och läsa, och den är inte alls särskilt dyr, under 150 kr om jag inte minns fel eller om de inte har chockhöjt den.
    Boken är som en gigantisk verktygslåda, där du kan plocka de verktyg som just du och ditt barn är i behov av. Det är alltså ingen färdig "metod", utan man få snickra i hop det hela själv, vilket jag tycker är logiskt eftersom att inte två barn är exakt lika varandra!

Precis som Pasadena säger så har Pantley ett verktyg som kallas Gentle removal (försiktigt borttagande), det kan ta lite tid, men det går ut på att varsamt lära in nya rutiner. Vi använde oss av det på napen vid kvällsnattningen, och hade mycket god hjälp av det!

Det där att BVC rekommenderar 5mm gör mig så ledsen. Hur kan man vara så totalt gjuten i betong? Hela sammhället utvecklas, men inte BVC. Där ser man livet som det var på typ 70-talet!

• Bast

Wildmarkarna, det kan ju faktiskt vara så att det egentligen inte var något regelrätt nederlag iom att hon bajsade. Det kan ju väcka vem som helst! Men känn er för lite, tycker jag. Mitt tips annars är att tidigarelägga nattningen typ 30 minuter, och när DET funkar (eller iallafall skapligt) så kan du tidigarelägga ytterligare 30 minuter. Det tar ju lite tid, men så är det ju ofta med att få nya rutiner att sitta. Men om du känner att det kan funka att hoppa direkt till 20.30.
    Hur gammal är hon? Jag hade en period med min son när han alltid bajsade på natten, men då började jag ge lite katrinplommon till lunc eller på morgongröten för att få fart på magen på dagen istället, och på honom funkade det!
    Har du tydliga kvällsrutiner? Så att nattningen inte kommer som en chock? Förbered under en stund, och lägg sedan. Och oavsett om hon somnar eller inte så är det din amition att hon ska somna. Stanna med henne i rummet, behåll "natten" (alltså släckt i rummet), prata dämpat osv. Allt för att visa att "nu är det natt, nu ska du sova" även om hon inte VILL somna!

Tina9, vilken tid brukar ni lägga dem för natten? Om jag räknat rätt på fingrarna utifrån dina tider så borde de sova sista långa luren vid 17-18 eller nåt. När brukar de ta den lilla powernapen?

• Bast

Jag kan börja med att berätta att jag har börjat jobba, och det heltid på oregelbundna arbetstider, så min FL-tid är typ obefintlig nu!

Ploten, en stor anledning till att inte så många i tråden verkar framgångsrika med sömnen har till en stor del att göra med att när man väl fått det att fungera så lämnar man tråden eller kommer in allt mer sällan. Jag är en av de få som envist håller mig kvar trots att vi har en fungerande nattsömn sedan över ett år tillbaka. Iallafall för det mesta! Sedan nyår har det hänt att sonen vaknat till på netten och varit vaken en timme elelr två (en gång tom 3 timmar!), men han är iallafall aldrig ledsen när han vaknar eller ska somna!

För oss tog det ganska lång tid att få till sömnen, och det är ju till en stor del pga av att hon (som ni ju skriver) inte kommer med något superrevolutionerande, utan mer kommer med tipps och råd för hur man kan hjälpa till med sömnen. jag tycker att boken var kanon och gav mig en mycket större förståelse för hur sömnen kan funka än jag hade innan. Bara det att tänka till när hon beskriver om att man kan tänka sig att man somnar i sängen med täcke och kudde och när man sedan vaknar till lite lätt på natten för att dra täcket om sig så inser man att man ligger på köksgolvet. Så klart att man vaknar till och kollar läget! Samma sak för barnen... Om man somnar med tutten i munnen i mammas famn vill man ju att det sak vara så när man vaknar till igen. Självklart? Javisst! Men iallafall JAG tyckte att det var en liten "ögonöppnare" som jag värdesatte.
    Sen är det ju så att för en del så funkar inte dessa "snälla metoder", precis som att SHN-kuren funkar för vissa men var en katastrof för oss!

Vi började med SHN-kuren när vår son Noel var 5 månader ungefär. Efter fyra dagars kurande var han tröttare och ledsnare än någonsin, flint på ena sidan av huvudet efter buffande/vagnande efter alla konstens regler. Jag och maken var totalt sönderstressade och jag satt och grät vid köksbordet när vi beslöt oss för att avbryta kurandet.
    Sedan hade jag inte ork att ens läsa boken NCSS, utan det tog ytterligare två månader innan vi började "på riktigt" med NCSS, och då var Noel alltså runt 7 månader. Efter två månader av intensivt arbete sov Noel HELA nätterna! Och då menar jag att jag inte hörde av honom alls från det att jag la honom i sängen vid 20 tills han vaknade för morgonen vid 7-8 på morgonen!

Ett urval av våra "verktyg":
    *Fasta rutiner (började med det vid SHN och fortsatte även efter avslut)
    *Nyckelord/ramsa (började med och höll lite kvar från SHN)
    *Trasa
    *Dreamfeed (fast det rä ju inte från NCSS, men ett himla bra knep!)
    *Gentle removal av nappen vid insomnandet
    *Skillnad på dag och natt, men inte JÄTTEskillnad
    *Till viss del Gentle Removal av gungande/vagnande av säng/vagn
    *jobbade mycket med att få ordning på de korta, upphackade daglurarna, och när dessa funkade blev faktiskt nätterna mycket bättre!

Det var säkert en massa mer, men nu måste jag åka och handla! Återkommer i eftermiddag/kväll igen!

• Bast

Widmarkarna, måste bara få fråga.... Var HON störd av att ligga tokigt, eller blev DU störd? Förlåt om det låter oförskämt, men jag insåg själv att jag väckte upp Noel varje gång han skulle till att somna, för att jag skulle lägga honom till rätta. Han var sån att han sov på mage och när sömnen började komma så bökade han mer än nånsin. Och ALLTID så hamnade han med huvudet i kläm upp i ena hörnet av sängen. Så jag drog till räta och störde honom, insåg jag efter ett tag. Så jag började gå ut ur rummet när han började böka och lät honom vara i fred och då började han faktiskt somna, trots att han låg som en trasslig hög! Bara en tanke....

Det där med att sängen får fötter lät ju kul! Det är lite samma sak som att man själv sitter vid sängen och flyttar sig längre och längre bort allteftersom tiden går. Jag hade en kompis som hade en pall att sitta på, och på slutet satt hon ute i hallen med dörren på glänt, och till slut kunde hon stänga dörren helt.

Sen kan jag även tipsa om hur vi gjorde när Noel fick eget rum. I hans rum hade vi även en fullstor säng som vi hade som gästsäng. Så vi plockade ner Noel till hans rum och en av oss sov med honom i den stora sängen (Noel i spjälsängen brevid). På så sätt fick vi tillbaka vårat sovrum och Noel vande sig vid sitt rum med sällskap i början.

• Bast

Maken och jag sov i varsinna rum lääänge när Noel var liten. En av oss sov i hans stora säng i hans rum, och den andra sov i vårat rum tillsammans med Noel i spjälsängen. Sedan blev hans rum färdigmålat, och då bytte vi bara plats på honom och maken och jag fortsatte att dela på nätterna. Så Noel sov med sällskap i rummet ganska länge, faktiskt! Men jag tror att vi hade kunnat flyta ut lite tidigare om inte jag hade haft sånt kontrollbehov!
    nackdelen hos oss var att Noel hamnade på nedervåningen och vi på övervåningen, så det blev ju en del spring i början. men jag tyckte faktiskt att han sov bättre när han blev själv i rummet, så bara det att vi flyttade ut gjorde att uppvaken blev färre.

jag tycker absolut att ni kan börja med eget rum på en gång, om det känns okej för ER! Se det så här: Kanske lika bra att ta tjuren vid ALLA horn på en gång, annars kanske ni får ordning på sömnen, byter rum och så kanske det strular igen?! Och om en av er följer med så är hon ju inte ensam i det nya!
    Även en vanlig skumgummimadrass på golvet kan ju funka som sovplats till den av er som sover hos henne.

I Noels rum nu står storasysters växasäng (hon fick ta den riktiga, stora sängen när vi flyttade) och maken har vecklat ihop sig där nån natt när Noel inte velat sova på natten, och jag kan säga att man INTE sover bra där. Och det är nästan nåt som MÅSTE funka om man ska sova inne hos den lilla en längre tid! Så se till att även NI får ligga skönt om ni byter rum!

• Bast

daemz, vi har "Ssscccchhhh..... SSov sså gott, sses i morgooon...." till natten och "Ssscccchhhh..... SSov sså gooott, sses om en sstuund...."
    Det som är så himla bra med den att den lätt kan kortas till bara "Sssssccchhh...." när man känner att det räcker med en kortis bara!

Widmarkarna, rotfrukter är ju inte alls illa pinkat! Du ska se att det lossnar med resten också! Erbjud mat bara, så ska du se att hon helt plötsligt kommer på att även annat är gott! (Jag gjorde kötförsbiffar i ugn här hemma. Tog färs (både nöt, bland och lamm) och kryddade på olika sätt. Gott om grädde, hade även i färska örter i nån, vitlök och mynta i lammfärsen. Dessa styckefrös jag, lätt att plocka fram och bara tina enstaka pluttar!)
    Annars gjorde vi som du pratar om när det gäller nytt rum. Vi målade hans rum, hade namnfest med övernattande gäster, men så fort de åkt så möblerade vi om! Det var faktiskt skönt att ha ett datum, för då kunde jag ställa in mig mentalt och när datumet väl kom så var det DÅ det skulle ske!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova