För det första, Alicia, du ska INTE ha dåligt samvete för att du gnäller i den här tråden! För jösse namn, du har det ju också jobbigt!!!!! Ger du Nezeril? Eller iallafall Rennäsans? Kan ju underlätta litegrann iallafall..... Löser ni av varann ibland, du och maken? Det vore ju toppen om HAN kunde gå ut och terrängvagna (typ i morgon!
) så kan du få vara hemma SJÄLV och sova, eller glo på TV, eller läsa, eller diska i lugn och ro UTAN att vara rädd att väcka upp någon!
Pasadena, en sorts Gentle Removing av vagnandet med andra ord! Kul att det funkade!
Stjernan, jag förstår till fullo hur du menar med att inte vilja börja med nattmål NU, men det kan ju vara så att det är en tillväxtfas just nu, och att ett extra mål kanske behövs? Även du skulle ju i så fall kunna prova med att ge i sömnen. Jag tror INTE att det sak ge magont av de två målen, men byt du och prova hur det känns. Det kan ju faktiskt funka bättre!
Snorpan, nu ska jag försöka tänka tilbaka hur vi hade det här hemma när Noel var 7 månader.....
8.00 Vakna för dagen, amma. Gröt.
9.30 Litet mellanmål, typ banan eller en slurk bröstmjölk
10-12 Sova middag
12.00 Lunch; mat + efterrätt
14.30 Mellanmål, ofta lite kraftigare, typ äggröra
15-16.30 (ungefär, men ganska varierande) sova middag
17.00 Middag (riktig mat)
19-19.45 ca 250 ml välling, ammas till ro i soffan
20.00 mys på sängkanten med napp och trasa, mumla ramsan flera gånger. Lägga i sängen och gå ut.
23 Välling i sömnen
Detta var "drömdagen", då det likosm funkade som det skulle. Ibland fick vi göra så att han sov lite tidigare om han vaknade tidigt. Då kunde det bli:
7 vakna, amma
8 frukost
9-11 sova
11 lunch
13-14 sova
14.30 mellanmål
16-17 sova
17 middag
19 välling+amma
20 sängdags
23 Välling i sömnen
Eventuellt så kunde vi klämma in ytterligare nåt mellanmål, och nån slurk bröstmjölk, men jag slutade amma helt strax efter 8 månader. Jag slutade dessutom amma på nätterna väldigt tidigt för att vi skulle kunna hjälpas åt med nattmatningen.
Rutinen innan läggning behöver INTE vara avancerad! Skapa en sådan rutin som är lätt att hålla sig till även om ni inte är hemma. Vi började varva ner en timme innan läggning, välling i soffan en stund innan, sen avtvättning i veck och så med tvättlapp på skötbordet, på med pyjamas, amma lite i soffan (just för att själva LÄGGANDET inte sak förknippas med MAT!), gos och mys på sängkanten inne i hans rum, tillsammans med napp och trasa och mumlandes ramsan. Jag har själv INTE anammat AW´s "skratta på väg till sängen", utan jag har kört med Pantley, med att varva ner och dämpa belysningen ett snäpp.
Själv tycker jag ju nappburken är toppen, men det kan ju ta lite tid innan de lär sig hur det är tänkt! en när det väl sitter så är det kanon!
På naten har jag däremot anammat AW fullt ut! För "på natten händer INGENTING!" Kanske skulle vällingen i sömnen kunna hjälpa er! Då behöver ni ju inte sätta henne upp eftersom att hon inte "vet" att hon äter!
Har hon någon speciell tid hon äter i vanliga fall? Försök isåfall att ge i sömnen INNAN det. För även om hon vaknar när hon brukar så VET du att hon inte är hungrig! Jag tror att det två mål om natten är ett rimligt mål. Kanske får du trappa ner succesivt?! Har du provat att ge lite vatten i nappflaska? För det KAN ju vara så att hon egentligen inte är hungrig utan bara törstig?! Jag gjorde tom så att jag hade en Wide neck-flaska till vällingen och en vanlig smal till vatten, allt frö att han inte skulle TRO att det var mat på gång men så kom det bara vatten! Säkert oerhört överambitiöst, men jag vågade inte riskera något!
Jahapp, det är lördagkväll, och jag har troligen skrivit det längssta inlägget någonsin!
SKa faktiskt sätta mig i soffan med ostbågarna en stund, men snart ska jag lägga mig och läsa några sidor ur Harry Potter och hoppsa på at Noel sover inatt! Han var ute en bra stund på eftermiddagen iallafall, för hos honom är aktivitet och sömn nära sammankopplat har jag märkt!