Inlägg från: Widmarkarna |Visa alla inlägg
  • Widmarkarna

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Jag är helt utmattad och orkar inte läsa hela tråden.. men ställer min fråga rakt ut bara, kanske någon vill svara..

Vår dotter har fått en dålig vana och är ofta uppe till 23-00 på kvällarna, vi införde nu i veckan att hon skulle somna kl 22 i alla fall, vi steg upp tidigare och tidigarela alla tupplurar, funkade fint tills igår kväll, vi började vårt "experiment" enligt boken, fast man skulle lägga barnet högst en kvart eller halvtimme tidigare än förr så verkade hon bli trött redan 20.30, vi la henne i sängen, fullproppad med välling och mätt och trött, hon somnade inte vid mitt bröst, hon vaknade inte heller förrän 1,30 h senare, då hade hon bajsat, vilket nederlag, då var vi tillbaka igen, där vi var från början, förr så bajsade hon väldigt sent och vaknade såklart störtpigg av detta, och somnade inte förrän 1-2 tiden, igår somnade hon kl 1... vi tänkte ju tidigarelägga allt så går det såhär...

Någon som haft samma problem?
    Jag ammade henne 2 ggr i natt och gjorde enligt boken, drog ut proppen och sen så fick hon somna utan bröst, det gick jättebra. Men ikväll vill hon inte alls, och hon har bara sovit 1.30 h idag sammanlagt så verkligen övertrött är hon!

Vet att detta bara är andra kvällen, men ska man lägga dem tidigare var kväll och hur gör man om det inte för sitt liv vill somna tidigare...?

• Widmarkarna

Bast: Vi har gett henne katrinplommon och faktiskt lite messmös i morgongröten, det fungerar men jag undrar om det är mer tänder på gång, hon håller på att få sina två första och hon är 6 månader gammal.
    Vi har väl inte än sådana jättetydliga rutiner mer än att vi brukar ta det lugnt, byta blöja, sätta på pyjamas, sitta och softa lite med en bok eller två, ge henne vällingen, men hela veckan har det varit olika tider vid sänggående, men vi försöker sikta på 22, men idag somnade hon inte förrän kl 23. Vi brukar dämpa i sovrummet, idag satte vi på lite vaggsång, men såfort vi släcker ljuset och pratar lågmält får hon nästan panik för hon är verkligen inte trött eller så är hon övertrött.
    Innan så har vi lagt henne när hon stupat i säng typ, och inte haft några större rutiner, så detta är verkligen jättestort för oss båda, det har lixom varit enklast att lägga henne när hon varit trött.. men nu ska vi få henne att ligga kvar utan att streta emot.. jag är lite chicken, men annars väldigt bestämd som person, men min dotter har mig verkligen runt lillfingret och är så ung.

Jag är väldigt tacksam att hon vaknar av att hon bajsar :D, man vill ju inte ligga i bajs.

• Widmarkarna

Hallå!

Jag måste fråga. Är det någon som fått detta att fungera, enligt boken Somna utan gråt?

Jag upplever att nu efter 3 nätters försök så har hon vaknat mer och mer om nätterna än hon gjorde innan.. speciellt mellan 22-03, vi håller på att justera hennes sovtid till tidigare också men hon var en riktig nattuggla och somnar bäst och hårdast efter kl 00, men vi håller på att tidigarelägga allt.

• Widmarkarna

Linnea vaknade bara en gång i natt, hon somnade (jag med) kl 22 och sen vaknade hon 4.30, åt och somnade om till 8, hon sover ännu inte så många timmar som hon borde men vi kommer nog dit sakta men säkert. Det var väl 11-12 timmar de skulle sova om natten och 3-4 timmar om dagen, vi kämpar med att komma upp i 3 timmar, men det är i alla fall mer än 2 timmar om dagen hon sover, men hon är känslig för att bli på och avklädd i vagnen och vaknar ofta om man går in i butiker osv, men skulle man bara gå och gå så skulle hon lätt sova hela rundan, bara jag som vill in och snoka i butiker :P.

Linnea vaknade väl inte 100 ggr / natt, 3-4 ggr och på slutet orkade hon knappt äta, men efter att jag matat henne full på dagen och välling på kvällen så somnar hon gott, men när vi skulle börja med metoden så kändes det som att hon vaknade mellan 5-10 ggr / natt, just fär att jag tog bort henne från bröstet innan hon somnat, det tycker hon var irriternade, men om detta håller i sig så har ju metoden tagit kraft och kanske fungerar detta för oss också. Det enda vi måste jobba på är ju dagssömnen och få den att fungera också, det var egentligen den man skulle börja med, men hon sover bra på dagarna om det är i hennes säng.. så vi klagar inte.

Varför jag började använda mig av metoden och läste boken var just för att hon hade knasiga sovrutiner, och somnade ibland vid 21 och vaknade ett par timmar senare och var vaken till 1-2 och somnade sedan med oss. Det vi måste lära henne är att hon måste sova vidare fastän vi inte är i sovrummet, det kommer bli svårt att vänja henne vid eget rum också, då lär vi får springa igen, men vi tycker att hon ska få sova hela nätter innan vi flyttar över henne i sitt egna rum, vad tycker ni?

Fler som har bebisar som inte kan somna utan mamma eller pappa i sovrummet? vaknar hela tiden och ska ha sällskap. Ni som lyckats "avvänja" bebisen det, hur gjorde ni?

• Widmarkarna

Igloo: Ja vi får hoppas det funkar på våra flickor. Igår var jag så trött så jag gick och la mig med henne kl 22, sen sov vi fram till 9 i morse, fast hon vaknade 2 och 6 för mat, så 2 ggr i natt igen, men hon släpper faktiskt taget själv nu och vänder sig för att somna om. Innan så somnade hon hårt vid amningen, så hon börjar nog fatta galoppen.

Måste fråga igen: fler som har spädbarn/barn som har svårt att sova själv innan vi föräldrar lägger oss?
    Linnea kan vakna 2-3 ggr och vilja bil omsövd om inte vi finns i sovrummet med henne. Är vi där så verkar hon känna det och sover lugnt och gott.

• Widmarkarna
    Igloo79 skrev 2008-01-27 17:47:06 följande:
    Widmakarna: Tycker att dottern har svårt att sova oavsett om vi lagt oss eller inte. Hon har eget rum sen ett tag tillbaka. Vet inte om det påverkar. Dock är våra rum så små att vi inte kan sova alla i samma rum, så även om det på verkar negativt så kan jag tyvär inte ändra det särskilt mycket. Fast hon har även sovit bra i eget rum, så vet inte om det är problemet. Att samsova är rena katastrofen, då hon vaknar med 45-minuters intervaller hela natten om vi gör det.
    Här har vi samma problem, samsovning funkar inte heller, hon och far sin brer ut sig så mycket så jag får ingen plats (hon kanske vill ha pappa för sig själv) plus att hon vaknar hela tiden, och aldrig riktigt kan sova med oss, så jag ser fördelen med det. Vi ska börja med att flytta henne till eget rum när hon lärt sig sova hela natten, dvs 5 timmar i sträck. Fast vi tar en sak i taget, tänkte köra metoden "sängen får fötter" den verkar smidig och snäll.
  • Widmarkarna

Igloo: läste i somna utan gråt en metod som hette så när man ska förflytta bebisen från egna sovrummet / sängen till egen säng, och därefter till eget rum. Man förflyttar bebisen (om den redan sover i egen säng) en bit från egna sängen (om den stått kloss intill), har den där en vecka eller två, sen förflyttar man sängen lite längre bort, till andra sidan av sovrummet, och där får den stå ett tag, sen så förflyttar man sängen efter en eller två veckor till bebisen egna rum, det är liksom målet, men då får man va snabb i fötterna för att ta sig till bebisen vid minsta ljud,så den ser att man inte har långt till honom/henne.

Usch inatt var en jobbig natt, varför är vår lilla så aktiv om natten? hon snurrar och har sig i sängen och hamnar på alla möjliga olika positioner, sen behöver hon hjälp att komma till rätta igen, fick gå upp 4 ggr de första timmarna bara för att tillrätta lägga henne för hon gnydde, snacka om myror i brallan... övertrött är man idag i alla fall.

• Widmarkarna

Bast: Oj det har jag inte ens funderat på, kanske jag som blev mer störd av det, vet att hon bökat massor mitt i natten till och från, men hon vaknade i alla fall en gång och gnydde högt och när jag la henne till rätta så somnade hon om, kanske hon inte alls var störd alla de andra gångerna?! :-/ nå, ska tänka på det till i natt, när hon bökar ska jag inte dit och stöka mer utan först när hon säger till!

Din metod med att flytta sängen låter ju också bra. Min man kom med den idén att någon av oss är med henne i det nya rummet, vi har också en gästsäng, en "Lycksele" bäddfotölj som man kan använda. Tog det länge innan ni fick honom att sova själv i rummet? fick ni springa in till honom många ggr när han väl var ensam? Fick ni honom att sova hela natten själv först innan eller tror du det är OK att börja med eget rum nu fastän vi kämpar med att få henne att sova hela natten just nu?

Många frågor :D.

• Widmarkarna

Bast: smart tänkt, lättare att ta tjuren vid alla horn, min make har faktiskt jättbra ideér om man tänker efter, jag är så insnöad på mitt sätt och har svårt att släppa in hans ideér.. största nackdelen med mig... min svärmor kommer på besök om ett par veckor och hon ska sova i linneas rum när hon är här, så vi avvaktar tills hon har åkt hem, sen så gör vi en omjustering bland sängar och personer. Jag tänkte börja med att flytta Linneas säng till andra ändan av rummet ikväll,. kommer ihåg när vi bodde i HBG så fungade det inte att ha henne intill mig riktigt, så vi flyttade henne till änden av rummet, och då från 2 månader sov hon nästan hela nätter, i alla fall länge och vaknade knappt alls.. kan det vara nått sådant som behövs?! undrar varför hon sover brevid mig igen då.. jag måste fått hjärnsläpp. Nu efter flytten till Haparanda så har hon börjat sova oroligt igen.,

Nå, skönt att få ha ventilerat! det enda problemt som vi har nu är att få henne att äta mat, gröt och välling äter hon bra men inte vanlig mat, bara rotfrukter. Man måste ju tanka för att få henne att sova.

• Widmarkarna

Ööörk, nu undrar jag vad som verkligen händer, hon somnade fint vid 22, en timma senare än igår dock men hon somnade i sin spjälsäng, kl 00 så började hon sina snurrningar, jag vilade lugnt vidare i sängen, men sen blev hon otröstlig. Tog upp och vaggade och tröstade men inget hjälpte, vi böt hennes blöja efter en stund, helt otröstlig, sen satte sig mannen med henne i famnen hon låg på mage på hans bröst och somnade tung efter ett tag, det blev knäpptyst, vi la henne i sägen sen sov hon till 5 och åt första gången gå, sen åt hon igen vid 8.30, då steg vi upp.

Som vanligt så rannsakade jag vad det kan vara, svensk havrevälling har vi gett henne nu 2 kvällar i rad, och det var då snurrandet började, hon kanske inte tål det? Nestles havrevälling. Vi har gett en finsk havrevälling, färdigblandad, den äter hon också bra och sover gott på. Vi får testa den finska vällingen ikväll igen, se om det är någon skillnad, för magont verkar hon ha..annars får vi väl köpa vanlig mild välling och köra den.

Vad har ni för välling?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova