Inlägg från: Widmarkarna |Visa alla inlägg
  • Widmarkarna

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Igloo79 skrev 2008-01-29 12:33:00 följande:
    Jag kör sempers välling. HMmm har inte ens tänkt på att det kan bero på det. Men nu när jag tänker på det så har sömnstöken hållt på sen vi började med vällling, kanske ska byta/prova annan. Vad är det för finsk välling ni har?
    Det är en välling som heter Muksu Plus, det är någon lugnande rot i den som ska göra att de sover bättre, men jag tror att den vanliga standard vällingen är snällast för magen. Linnea bajsar 2 ggr om dagen minst, men det har för det mesta varit hårt och tyvärr hatar hon majs :/
  • Widmarkarna
    Pasadena skrev 2008-01-29 12:33:44 följande:
    Min dotter har haft bajsattacker nu i en vecka, bajsat typ 10 ggr/dag och jag misstänker att det är havrevällingen men jag är inte säker. Vi slutade med den för 2 dagar sen och hon var lite bättre i magen i går och även idag. men nu gav jag henne lite till lunch så vi får se.Annars är majsvälling bra för magen!
    Har pratat lite med en annan tjej som också hade en bebis som bajsade jättemycket och bebisen var helt röd i rumpan, bajsade även i sömnen, men hon fick rådet att sluta med all mat och köra ersättning eller amma uteslutanden.. hon sa att bajsandet slutat, men det är ju såklart svårt om man precis slutat amma att börja igen, eller slutat med ersättning..
  • Widmarkarna
    Igloo79 skrev 2008-01-29 17:45:50 följande:
    Var får ni tag på den?
    Vi bor precic vid finska gränsen så vi åker bara över och köper :). De har jättemånga olika finska vällingar, gröt färdigblandade och billigt som attan. Hon har faktiskt gillat det mesta som vi gett henne från finland. Lingongröt t.ex, vilken höjdare :).
  • Widmarkarna

Oj,det går verkligen upp och ner med nätterna här, igår natt var jättebra, ändå 2 uppvak men somnade snabbt om igen, inatt var det värre, hon lät väldigt rosslig och vi tror på liten förkyldning. Så hon vaknde 1 och var vaken till 1.30, somnade om en stund, vaknade sen 2 för att äta. Vi har i alla fall lyckats med insomningstiden, den är nu 21, förr 00-01, och hon sover för det mesta hela kvällen utan att vi behöver gå in och söva om henne, *peppar peppar*, hoppas detta hållet i sig.
    Vi har rutiner hela dagen,
    frukost 9-10
    lunch 12-13
    mellanmål 15-16 (amning)
    middag 18-19
    sen välling 20.30, sen somnar hon oftast inom en halvtimma där.. 2 vilor, sen mellan 11-13, varierar mellan 1.30 och 2 timmar, och en lite senare på ca timman, mellan 16-17.. ammar 1 gång på dagen och ett par om natten, men mjölken börjar verkligen ta slut nu.

• Widmarkarna

Emma La: vi lägger henne kl 21, men jag ligger oftast med henne tills hon nästan somnat, fast jag ammar inte henne, har lyckats komma ifrån det nu, det går sakta framåt, vi håller på att tidigarelägga henne lite, fast jag trivs rätt bra med att hon sover 21-09. Alla nätter är olika, det är rätt jobbigt, hon vaknar ibland flera ggr och ibland bara 1 gång, men nu sista veckan har hon bestämt sig för att äta 2 och 6, hon har väl en inre klocka som väcker henne. Enda kruxet nu är jag känner att min mjölk kraftigt sinat så snart får jag gå upp och gå med henne tills hon somnar.. så vi kan sluta med nattätandet helt och hållet och kanske köra välling kl 6 istället.. man får verkligen experimentera lite hela tiden :)

• Widmarkarna

Oj flera dagar det skrevs nått här, hur går det för alla?

Själva så går det sakta framåt, men vi har lyckats få henne att somna 20.30, så 30 minuter tidigare ytterligare. Hon sover till 8 på morgonen och de passar oss utmärkt. Hon äter fortfarande 2 ggr / dygn, antagligen av ren vana, så vi har lite att jobba på.

• Widmarkarna

2 ggr / natt menar jag förståss..

• Widmarkarna

I Love M skrev 2008-02-12 09:43:28 följande:

För oss går det inte alls... Igår somnade hon kl 20.Vaknade kl 21. Sen sov hon 21-01Vaknade 01,03,05,07 då gick vi upp.Själv gick jag och lade mig vid 23, så jag har sovit i tvåtimmars-pass hela natten.
    Ojdå, har ni kört med metoden länge? vilka tider somnade hon förr? vet att Linnea vaknade massor med gånger första nätterna, men sen lugnade det ner sig
  • Widmarkarna

I Love M skrev 2008-02-12 21:23:39 följande:

Jag började för ett par-tre veckor sedan. Men mitti blev pluttan sjuk, och då ville hon vara nära mig helatiden, så då sprack allt... hon sov på mitt bröst. Sen har vi kört lite halv-hjärtat, vilket kanske inte är så bra. Idag har vi dock lagt henne i sitt eget rum för första gången! Det gick ganska bra, hon ammades, och slumrade i min famn, och jag lade ner henne i sängen. Där vred hon sig lite, och jag klappade henne på ryggen och hon somnade! Jag är lite förvånad faktiskt att det gick så bra. Vi får se hur natten blir...
    Å va spännande, vi ska ge Linnea en chans att börja sova i eget rum när hennes farmor varit på besök, då får vi också se hur det går, Hur gick det för er inatt?

Vi sov borta, hon var lite svårsövd, men somnade ändå strax efter 21, så helt katastrofalt var det inte, vi hade med hennes täcke, kudde och snutte och hennes resesäng såklart, men den gillar hon inte alls, hon kan inte kila in fötterna mellan spjälorna som hon kan i sin egna, det älskar hon!
  • Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-12 22:48:14 följande:
    Nu har jag varit på biblioteket och lånat boken, så nu hoppas jag att jag får lite fritid att sätta mig in i metoden.
    Lycka till :)
  • Widmarkarna

Ojoj, denna natten var ju inte rolig alls. Hon somnade totalt övertrött kl 20, sov gott till 00, då ammade jag henne, tror inte jag skulle gjort det, för då vaknade hon kl 4 och skulle äta igen, sen ville hon ha mer mat kl 6, det blir som en ond cirkel för jag har ingen mat alls att ge, kanske 2 amningsstunder men inte fler, jag har lyckats pressa ner amningstillfällena till 2 ggr i alla fall, men förra natten var det 3, och denna också 3, mycket pga. att jag själv är extremt trött när hon vaknar, och orkar inte sitta upp, vilket man ska göra och lossa greppet när hon slutar suga intensivt, nu får jag skärpa mig!

Den oroliga natten kan också ha att göra med att hon var ganska rosslig och rätt hostig, hon har nog åkt på nått igen stackrn :/.

• Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-14 12:53:44 följande:
    Nu har jag börjat att läsa boken och det känns bra. Jag gillar det som står och känner igen mig. Hoppas bara att jag får lite mer tid att läsa, för jag vill gärna hjälpa våran lill kille att sova bättre och längre.Det känns som att det är kvällarna som är jobbigast just nu....att han alltid lägger sig så olika tider. Allt från kl 21-23.30.Igår åt han kl 22, somnade kl 22.45 (efter att jag legat bredvid honom 15-20 min och buffat stjärten), vaknade kl 3 och ammade, ammade kl 6.50, vaknade och klev upp kl 8. Däremellan har jag petat i tutten några gånger och så är han orolig och vill gärna hålla handen, för att somna djupt igen.
    Vi hade också problem med att få henne att somna samma tid, men nu med rejäla sov och mat rutiner, och samma rutin vid läggdags så har vi lyckats pressa ner hennes sov tid till kl 20. Förr somnade hon som din kille vid 23-00tiden, men sen helt plötslig, efter att jag fått henne att sluta amma lika länge om nätterna är det som att hon sover bättre.
    Nu när vi ett par dagar lagt henne 20 istället för 20.30 så är hon lite mer "orolig" och vaknar mer, men vi får härda ut, det är ju en förändring.

Inatt gick det bra igen, konstigt att det kan förändras så från natt till natt, men nu så satt jag och ammade och försökte lossa henne såfort hon slöt sina ögon och suget försvagades, sen var hon "bara" uppe 2 ggr och ville äta igen, 23.30 och 5.15, vi steg upp 7.30.
  • Widmarkarna

USCH! ge mig styrka, vi lyckades komma ner i 2 amningar per natt, men nu är det närmare 3 st, fast hon får inte i sig mycket på den sista alls, jag har knappt någon mjölk för hon ammar inte på dagen. Kan en förkyldning ha med det att göra? tycker jäkligt synd om henne, hon snorar och hostar och vaknar av hostandet.. Vi har hållt på i en månad nu med samma metod, amma och lossa, vi har även försökt att vagga henne till sömns, hon somnar ibland men vaknar efter 30 minuter igen för hon vill äta och är argare än någonsin! Det känns som att vi står still helt plötsligt..

Min man kom med idén att amma henne istället för välling på kvällen, men då resulterar det ju i att jag inte har någon mjölk alls att erbjuda om natten.. vi ger henne välling nu men hon är oftast inte jätteintresserad av vällingen, äter 80-150 ml.

• Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-23 21:59:43 följande:
    Nu har jag skrivit sömnlogg i fyra dagar och har börjat ändra lite vanor och rutiner här hemma och märker redan en skillnad.Ikväll somnade våran lill kille i sängen "själv" efter 20 min buffande och sch, sch, sch. Det har aldrig hänt förrut. Han har varit stel som en pinne och vägrat att ligga kvar i sängen, gnällt och farit som en propeller. Jag är stum av förundran och så glad att det verkar gå åt rätt håll.Han vaknar normalt 8-10 ggr/natt. Igår natt vaknade han 5 ggr, varav 3 ggr behövde jag bara stoppa i nappen. Underbart!
    Härligt att det går framåt! Här står det fortfarande lite stiltje.. hon ammar ännu 2 ggr / natt men somnar själv och söver om sig i sin egna säng och somnar kl 20 och brukar vilja gå upp mellan 7-8 på morgonen så det är ju kanon. Hon verkar behöva maten på natten så vi får härda ut, har försökt söva henne med att vagga utan att amma men hon blir helst ilsken så jag stoppar in proppen (bröstet) och tar ut det igen sen när hon börjar bli för avslappnad, som vanlgt alltså. Jag vill inte att vi ska behöva ta till skriknätter för att få henne att sluta äta, känns för grymt.
  • Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-24 10:10:08 följande:
    Det låter ju som om du är en bra bit på väg, med att hon somnar om själv och somnar tidigt. Kämpa på!Igår somnade Elias 21.45, för tredje kvällen i rad. Han brukar somna vid midnatt eller ännu senare annars.Mellan kl 22-23 fick jag stoppa in tutten två gånger. Sen hände något som aldrig hänt förrut. Han gnydde till och somnade om själv. Jag blev så glad för hans skull.Sen satte magen stopp för en lugn natt tyvärr. Han har gnytt och vridit på sig 6 ggr. Men men, jag är glad att det finns en ljusning i skymningen
    Linnea var likadan, när hon en natt bestämde sig för att somna kl 3 så var det droppen, så jag bestämde mig för att skaffa boken och den har verkligen hjälpt oss .

Kämpa på du med, ni verkar också ha stora framgångar, vi ska snart introducera henne till eget rum, vi får se hur det går, för att vara ärlig så tror jag *peppar peppar* att hon kommer sova bättre och inte störas av oss som jag tror hon gör nu! hon vill ha det tyst precis som mor sin
  • Widmarkarna

HJÄLP! de går fan inte detta, hon vaknar 3 ggr och vill äta, jag ammar, och lossar sen går det ett par 2-3 timmar sen ska hon upp igen, jag kunde acceptera 2 ggr, men inte den 3:e gången för jag har ingen mat, sen så vill jag inte blanda välling, vill inte att hon ska vänja sig att äta annat heller, hon MÅSTE sluta amma snart, min vårtor blöder.

• Widmarkarna

tusse: jag kom också ner till 2-3 amningar per natt, men allt har lixom låst sig, hoppas du har bättre tur än mig.
    Jag tänkte köra tassmetoden nu några dagar, det kommer bli skrik och bråk men man får trösta trösta smeka och mysa.. trygga måste de bli. Jag lekar också några gånger per dag i sängen med henne, och hon verkar stormtrivas, men mammas bröst är det bästa som finns på natten... tyvärr

• Widmarkarna

tusse74: Hon är 8 månader på fredag, inatt var en undantagsnatt, ett uppvak kl 3 fick välling, sen sov hon vidare till 7.30 från 19.30 igår kväll, så det var kanon! kan de hållas där så är vi snart i mål.
    Hur går det för er?

• Widmarkarna

tusse: förstår din frustration, när vi började med denna metod så vaknade hon 2-3 ggr/natt, och hon gör det fortfarande, vanor sitter ibland som berget, jag kollar istället in tassmetoden
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    de är faktiskt lite som Pantleys metod, men nyckelord och sådant verkar inte finnas, bebisen ska bara känna ens närvaro. Jag har ännu inte testat den metoden men kommer nog göra det inom snar framtid.
    Linnea vaknade återigen 2 ggr/natt så det var en engångsföreteelse, men vi ska kämpa på med att mätta henne om dagarna så kanske en dag sover hon en hel natt igenom

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova