• Pasadena

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

Här var natten usel, uppvak varje timme i princip så det har varit 2 vrak här idag. Lyckades dock med lunchvilan och hon sov ute på promenad i 1,5 timme ! Har typ aldrig hänt så jag är glad. MEN eftermiddagsluren gick INTE. OCH så såg jag att hon hade bajsat när vi kom in (SUCK) och nu är det för sent att försöka söva henne. GAAH
    Det är låångt kvar till nattning så vi får väl se hur hon ska orka tills dess..

Förresten någon som vet om det är normlat att bebisbajs luktar ILLA? Det luktar typ diarré fast hon är normal i magen. Tänkte om det kan vara nån sjuka? Ursäkta de mysiga detaljerna!

• Pasadena

Snorpan, jo vi har diskuterat och pratat om att kura hur länge som helst men det blir inte av. Jag känner mig velig och ganska rädd för att göra saker värre eller att det inte ska funka alls..
    Vi får se om det blir nåt, jag vill så klart att hon ska lära sig sova för det lär knappast bli lättare med en bebis som kryper och stälelr sig upp inom snar framtid.

FAAAAN nu borrar grannen gärnet här uppe. SUCKSUCKSUCK

• Pasadena

SNorpan, det låter toppen! Både att du har bestämt dig och att det verkar funka hyfsat bra ändå att ta bort nappen? Man får tänka på att det är en omställning att inte få ha nappen, det är som att lära sig att man inte får äta via tutten mer utan plötsligt via nappflaska, typ.

Jag skriver under på vartenda ord du säger, jag tror också att det är precis så. Barn behöver lära sig sova, de KAN ju inte och tror att så fort de vaknar ska det hända en massa saker. Det märker jag så tydligt på min dotter som TROTS att hon är dödstrött och försöker somna om på nätterna/tidig morgon, men KAN inte.
    Ska bara ta modet till mig så komemr vi också köra på snart!

• Pasadena

after8, YEY vad bra! Alltså det kanske låter hårt och hemskt, men ibland tror jag, att när det blir 1 miljon uppvak så är det upp till oss föräldrar att visa vägen, sätta stopp och lära barnet sova!

Det som driver mig mest är tanken på att ha en 1,2 eller 3-åring som inte sover gott på nätterna. HJÄLP! Kan inte tönka mgi att vara sömnlös länge till.

• Pasadena

Alicia
    hoppas det funkar med vattenflaska, du får rapportera sen hur det går! Du har säkert testat att försöka truga i henne mer på dagen? Det har ialla fall jag gjort men märker inget resultat. Enda gången hon inte åt nåt på natten (jo 1 kort amning mitt i natten) var när hon fått i sig en HEL portion gröt på kvällen innan insomning.

• Pasadena

Alicia
    säg inte det, hon kanske sover bättre på mage och inte kommer vakna alls på hela natten eller ialla fall färre ggr *hoppas*

Jag vet vad du menar med 0 intresse för mat. Det är samma här till och från men jag tror att om man så småningom vänder på matdygnet så kommer de få upp aptiten på dagen.

Väntar med spänning på rapport i morgon!

• Pasadena
    Liggsår, haha du är rolig!
    Rör sig din dotter också mycket i sömnen? Min dotter har akrobatik för sig i sömnen, rullar omkring hej vilt. I natt vaknade jag av att hon låg jämte huvudkuddarna (har flera stycken så att hon inte ska fastna mellan sängen och väggen) och med hennes fötter intill mitt öra.
  • Pasadena

SNorpan
    vad bra att hon kunde somna utan napp, vilken framgång!

visst men det är svååårt också att låta dem ligga där i sängen när de gråter Jag har mycket svårt för det, särskilt nu när vi fått till gråtfria läggningar de senaste dagarna. Det är sååå skönt. Min dotter har i princip skrikit och gråtit vid läggning sen hon var 2 månader, och jag grät samtidigt jag med så nu är jag nööööjd med att få henne att somna på 5 min genom att först lugna henne i min famn utan att hon gråter eller nånting och sen ner i sängen, buffa lite och VIPS så sover hon.

• Pasadena

Alicia
    hur går det har hon vaknat mer efter att hon somnade på mage?

• Pasadena

Har hon nappen också? kanske lättare att den stannar kvar när hon ligger på mage så då kanske hon ändå sover bättre?

Hoppas inte hon blir alltför ledsen när hon vaknar, du kanske hinner lägga dig tills dess också!

• Pasadena

I Love M skrev 2008-01-17 19:46:15 följande:

Hej!Jag hittade precis hit! Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips. Min dotter är drygt 6 månader. Vid 5 månader började hon vakna flera gånger per natt, typ en gång i timman. Jag frågade BVC vad jag skulle göra och fick svar - 1) Ej amma till sömns 2) sova egen säng. Vi har försökt och det resulterar ju i att hon somnar gråtandes till sömns. Det känns jätte-jobbigt. Ibland bara gnäller hon och det går bra men när hon gråter ordentligt så klarar jag inte av det och tar upp henne. Jag tröstar, och så fort jag lägger ner henne igen så gråter hon på en gång. Det blir amma till sömns ändå.Har ni några tips?Jag kör samma nattrutiner varje kväll.Sjunger samma vaggvisa när jag nattar, och samtigit buffar henne eller klappar/smeker henne på huvet/ryggen. (hon sover på mage)Hon har en "snutte" som jag lägger hos henne men den bryr hon sig inte så mycket om.Hur ska jag gå vidare? Ska jag vara hård och inte amma henne, men då kommer hon ju definitivt gråta... ??Tack på förhand!
    Pantley pratar om gentle removal, dvs att när man märker att bebisen har slutat äta och bara snuttar så kan man sakta dra ut bröstvårtan ur munnen. Så fort bebisen upptäcker och börjar söka bröstet får man låta dem få den och så håller man på så tills de somnar, utan bröstet i munnen. Kan ta upp till 20 ggr första gångerna men enligt författaren så ska det gå lättare och lättare för varje gång för att slutligen amma barnet och kunna lägga ner det i sängen och det somnar utan bröstet i munnen.
  • Pasadena

Alicia
    åh jag vet jag vet. Ska vi fly tillsammans? Man blir tokig tokig tokig av detta att aldrig få sova ORDENTLIGT! Och att alltid ha en trött unge att ta hand om också Detta eviga pysslande och meckande och kämpandet som inte ger mer än en milimeters resultat...man tappar modet.

Har hon sovit ikapp nånting under dagen?

Ang blöja, kan ni inte testa en stärre storlek? Har ni testat olika sorter? Kanske en blöjbyxa istället (om ni inte redan har det)?
    V's blöja är också plaskvåt på morgonen men läcker aldrig igenom!

Här har det varit cirkus till nattningen. Det tog 1 jädra timme att få ner henne på en lugn nivå, hon var såå övertrött och spattig så hon kastade med hela kroppen och kunde inte ens ligga still i min famn trots att jag vaggade henne i 45 minuter (AJ mina armar). Och ändå har hon sovit 3 st 40-minuterslurar under dagen (wow).

• Pasadena

Alicia
    åh vännen, jag gjorde faktiskt likadant igår när hon bara blåvägrade att somna fast ögonen gick i kors och hon knappt kunde hålla upp dem utan bara skrek och protesterade. Jag bara grät och ville ha NÅT/NÅN att skylla på men när det inte finns så finns det bara en sak att göra, nämligen gråta och blir förbannad.

Ibland undrar jag om det är jag själv som skapar detta genom att så enträget kämpa, att jag liksom gör dålig karma (dravvel jag vet) men det vet vi hur bra det gick när jag sket i alltihopa, nämligen ännu värre

GAAAH vad gör man?! Kör 5 mm (dåligt skämt usch)

• Pasadena

Testa med annan blöja, det kan funka! Vi har ocks libero 4-9 kg eller vad det är, nr 3 ialla fall. Vi köper även pampers easy-up ibland och de funkar också bra.

Ja verkligen tur man har andra att dela sin ilska med, sambon har ju inte riktigt samma insyn eftersom han bara får kämpa på helgerna , visserligen får han höra mina klagosånger varje dag men jag brukar säga det ibland att tänk dig det här gånger 3/dag, dvs kämpa 3 ggr/dag VARJE dag. När jag tycker synd om mig själv..

• Pasadena

Härligt Snorpan! Måste kännas underbart att få sova

• Pasadena

Jag vet inte jag..inget av tipsen har funkat för oss. Min dotter sover bra vissa nätter men det verkar vara oberoende av hur hon har sovit på dagen. På dagarna sover hon fortfarande bara ett par halvtimmar.

• Pasadena

petrusse
    här är det också något bättre på nätterna (inte i natt dock, hon har börjat bajsa på nätterna - suck!) Dagarna är lika kassa och hon sover bara mindre och mindre. Nån 5- eller 20-minutare här och där så hon är konstant trött på dagarna..

• Pasadena

petrusse
    nä, allt är normalt säger de (som vanligt). Jag skulle inte skrivit att nätterna är okej Ikväll tog det en evighet för henne att somna och när hon väl gjorde det vaknade hon var 3.e minut och sen efter en timme igen.

• Pasadena

petrusse,
    natten blev katastrof. Uppvak varannan timme. Orkar snart inte mer

Man kan söka privat barnläkare, det har vi gjort en gång i höstas, det kostar ingenting heller.

• Pasadena

Min dotter har haft bajsattacker nu i en vecka, bajsat typ 10 ggr/dag och jag misstänker att det är havrevällingen men jag är inte säker. Vi slutade med den för 2 dagar sen och hon var lite bättre i magen i går och även idag. men nu gav jag henne lite till lunch så vi får se.
    Annars är majsvälling bra för magen!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova