• Fru Fräs

Trikåsjal till nyfödd, vilken ska jag välja? Tips och synpunkter önskas!

Jag har länge funderat på och lockats av att använda bärsjal till min lill* som är beräknad till 1 april. Jag har inga tidigare erfarenheter eller bekanta som använder sjal. Använde BabyBjörn bärsele till sonen.
    Jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt och jag tror nog att det lutar åt att jag vill börja med en elastisk sjal, typ MobyWrap, Tricot-Slen, Sino el. liknande. Men det är svårt att sitta på nätet och förstå skillnaderna mellan olika sjalar så jag hoppas det finns någon här som kan råda mig i valet av sjal. Detta är mina förutsättningar:

Eftersom sjalen ska användas mycket i sommar så får den helst inte vara för tjock/varm.

Jag vill gärna att den ska vara stadig så att jag kan använda den så länge som möjligt.

Det är önskvärt att sjalen är någorlunda lätt att knyta (för korta bärstunder) men samtidigt avlastar bra, för längre bärstunder.

Jag är tacksam för alla tips på lämplig modell men även intresserad av era erfarenheter och synpunkter. Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Trikåsjal till nyfödd, vilken ska jag välja? Tips och synpunkter önskas!
  • Fru Fräs

Puffar upp lite. Ingen som kan svara?

• milimina

jag skulle föreslå en sino. vi hade en moby till junior och det blev fruktansvärt varmt emellanåt, så pass att man inte ville ha den. sen bodde han i princip i den sina första tre-fyra månader, så den är bra men som sagt varm. sinon är tunnare och en bättre sjal till nyfödd särskilt sommartid tror jag. nu har jag inte testat på bebis, men köpt en beg sino för att ha till nästa barn oavsett när det kommer. den är mycket tunnare, följsammare och himla mysig!

längre fram kommer du ändå vilja byta ut den, för trikåsjalar blir svajigare med tyngden på barnet och avlastar inte riktigt lika bra när de gått upp i vikt. men de är suveräna till nyfödda/småspädisar.

• herilane

Jag tror att det faktiskt är mindre skillnad på sjal och sjal än vad försäljarna gärna vill få oss att tro. Jag har ännu inte hört om någon som köpt "fel" trikåsjal och varit missnöjd. Dvs köp vilken som helst, du kommer nog att vara nöjd i vilket fall.

Eller ännu bättre - köp två, sälj den du gillar minst, köp en tredje, sälj den du gillar minst, och fortsätt så länge du orkar! Man kan med fördel köpa begagnat om man vill ha råd att prova fler.

• herilane

(Milimina - nu har jag då träffat den första som inte var nöjd med sin trikåsjal!)

• milimina
    herilane skrev 2008-01-05 20:59:32 följande:
    (Milimina - nu har jag då träffat den första som inte var nöjd med sin trikåsjal!)
    nja, jag är ju faktiskt inte missnöjd jag gillade den verkligen och sörjde (av nostalgiska skäl) när jag sålde den, men jag vet att jag vill ha en svalare sjal om vi får ett barn till. för det var verkligen varmt med mobyn, det tyckte maken också som absolut inte är varm av sej. men vi använde den ju i 4-5 månader innan vi gick över till en mei tai, vävd långsjal och ergo. så missnöjd är jag absolut inte, men jag tror jag kommer bli mer nöjd med sinon

håller också absolut med om att köpa beg sjalar och att testa sej fram. det är svårt att veta vilken sjal man kommer tycka bäst om. jag har ju testat en del men köpt alla våra sjalar utom mei taien begagnade.
  • Plottis

Det finns ju såna som säljer sjalar här och var i vårt avlånga land.  Gå in på sjalbarn.se och kolla upp om det finns en säljare just där du bor så kan komma och prova. Då får du även hjälp med knytning

Triss i tjejer juli-02, feb-04, juli-06 och bf 27/5-08
  • Fru Fräs

Tack så mycket för Era svar hittills. Sino verkar ju väldigt bra, men den är ganska dyr, tyvärr.
    Jag tar gärna del av fler synpunkter!! Fortsätt tipsa!!

• milimina

sino finns att få tag på begagnat för runt 4-500kr + frakt (runt 40kr brukar det gå på). det är visserligen vad en helt ny moby kostar men som sagt är den mycket varmare. en begagnad sjal innebär mest bara att den blivit mjukare och mysigare, de slits knappt. trikå slits lite mer än vävda men från första ägare till andra är det ingen märkbar skillnad.

• cleopatra2

Jag har en tricot slen och jag är väldigt nöjd med den,jag använder den fortfarende och min son ör nu 6 månader.

• Doni

Jag kan jämföra Baby Bundler, Hug a bub, sino, mam eco och tricot slen.
    Jag hade baby Bundler ( den breda originalet) till vår dotter. Den var varm.
    Hug a bub är en bra sjal, tunnare fastare och ansågs som den svalaste innan Sinon kom.
    Sino är en tunn sjal i bomull / modal. Jätteskön till små bäbisar, men har en tendens att växa i längd enligt mina kunder ( dock dras mycket av det ihop vid tvätt.)
    mam Eco är en populär sjal som är fastare som du klarar av att bära med ett par månader längre. Den är gjord av Hampa och ekologisk bomull.

Som med så mycket en smaksak vilken man väljer.
    jag tycker inte någon trikåsjal är dålig, däremot finns det sjalar som uppfyller det egna behovet olika.

(kan ses som partisk)

Svar på tråden Trikåsjal till nyfödd, vilken ska jag välja? Tips och synpunkter önskas!