Inlägg från: Pappa DeNiro |Visa alla inlägg
  • Pappa DeNiro

Någon som dränerat sin krypgrund???

Man borde ju kunna dränera en krypgrund ungefär på samma sätt som med en källare.

Man sätter upp fuktspärr mot grunden för att förhindra just fukt kryper in vilken även kan leda sprickor på vintern.. (På vår utbyggnad gjorde vi så på krypgrunden).

Sedan kan man sätta dränerings rör om man vill göra det ordentilgt och leda bort den fukt/regn som kommer ner, så den inte kryper upp under så att säga.

Ska man göra det verkligen bra när man ändå håller på kan man köpa lite billig cellplast (frigolit)på byggmax och isolera grunden. Då får man en lägre fukthalt i krypgrunden.

Ett annat sätt är att sätta en fuktspärr i krypgrunden på marken med en Åldringsbeständig PE-folie (plast), för att förhindra att fukt kommer upp i krypgrund. Där kan man även isolera grunden för att få det något varmare och samt lägre fukthalt.

Viktigt är att ha rikligt med ventilation till krypgrunden, just för att minska fukten och lukt med mera.

OBS! Jag är ingen expert på området utan detta är bara vad jag har läst på i frågan när jag byggde ut.

Svar på tråden Någon som dränerat sin krypgrund???