Inlägg från: Anonym (bläääh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bläääh)

Hur fan blir man av med springmasken

Min äldstatös fick det för ungefär 1år sedan (och även jag ) och då behandlade vi hela familjen som man ska och det gick bort.

I höstas så upptäckte jag att hon hade det igen (ca 9mån efter första tillfället). Jag hade då medicin kvar så att det räckte till henne så jag behandlade bara stortösen efterr som ingen annan märkt något.

Båda gångerna så har jag städat som ett freak. Toaletterna flera ggr om dagen i 2mån, byta alla sängkläder varannan dag i 2mån.
    Dammar och skurar överallt och speciellt under sängarna fler ggr/vecka.
    Tvättar händerna som en tok.
    Alla gosedjur och filtar osv åker på tvätt och tas inte fram förräns "behandlingen" är avslutad.

Ikväll upptäckte jag att vår minsta tös fått springmask så nu måste hela familjen behandlas IGEN och jag måste fortsätta städa som en galning. Jag orkar inte städa sådär mer.
    Kan ni tänka er vilken tvätt det blir av alla sängkläder+ att man måste byta pyamas varje natt, + att man helt inte ska anv samma byxor 2dgr i rad.

Jag blir GAALEN

• Svar på tråden Hur fan blir man av med springmasken
  • Anonym (bläääh)
    Anonym skrev 2008-01-05 19:58:04 följande:
    Hade samma problem. Tre gånger under 1,5 år. Hela familjen måste behandlas, synd att ni inte gjorde det sist! Städa i två månader behöver du dock inte. Räcker med tre veckor.
    Men bläääh tre veckor är ju skitdrygt det också.  Man städar ju mycket i vanliga fall men med masken i huset blir det ju nästan ett heltidsjobb med städningen.

Vet att vi borde tagit hela familjen sist men det är ju lätt att vara efter klok :o(

Tycker det är konstigt. Jag har jobbat på dagis i flera år innan jag fått barn men inte hört talas om springmask då.
    Är även uppvuxen i en 5-barns familj och då hade ingen springmask heller.
  • Anonym (bläääh)
    Anonym skrev 2008-01-05 20:34:54 följande:
    Nä, jag är jätteglad att jag blivit av med det. (eller ja, jag har inte märkt något på ett par månader nu iaf...)Om Vanquin inte fungerar finns det ett receptbelagt läkemedel som ni kan få, tror det heter Vermox. Men jag tycker ni ska testa det vanliga en gång till innan ni ringer läkaren.Lycka till med städningen. Jag vet hur jävligt det är. Själv bor jag i hyreshus utan egen tvättmaskin. Fick fövara tvätten i soppåsar de dagar jag inte kunde tvätta direkt. För att inte tala om hur mycket katterna gillade att bli duschade tre ggr på två veckor.

Vi hade vermox sist, jag ringer nog sjukvårdsupplysningen så får dom säga vad dom tycker.
    Den minsta som har det nu som bara är 1år kanske ska ta det receptfria för hon e så liten?

Kanske katten är vår smittspridare då för jag har inte vågat tvätta honom. Tvingade honom bara vara ute mer.

• Anonym (bläääh)
    Anonym skrev 2008-01-05 21:19:52 följande:
    Kanske en dum fråga,men vad är springmask...vet att det finns något liknande som kliar i baken,men det kanske heter ngt helt annat.
    Spring mask är småååå sytrådstunna maskar som gömmer sig i springorna runt analöppningen. Dom rör på sig när det blir varmt/mörkt/fuktigt vilket oftast är när man sover så lättast att upptäcka det är att lysa barnet med en ficklampa i stjärten när som sover.
    Båda min tycks vakna strax efter dom somnat och är irriterade och tycker det är obehagligt.

Man får springmask genom att bli smittad av nån annan eller så kan barn få det genom att tex äta massa lort ute som sand i sandlådan, otvättade grönsaker från eget land osv.
  • Anonym (bläääh)

Man kan förresten andas in maskens ägg som finns i damm

• Anonym (bläääh)
    Anonym (drabbad) skrev 2008-01-05 22:02:41 följande:
    jag har lätt för att få springmask. jag får behandla mig ca 4 ggr per år alltid. har provat allt och det tar bort maskarna för stunden men sen kommer de igen. kvittar hur jag städar och är noga. Ingen annan i familjen blir drabbad. Känner mig smutsig och äcklig. har varit på infektionsklinik och pratat men de kan bara beklaga att jag har så lätt för att bli smittad.fick oxå höra att ALLA har springmask men ibland ökar de i antal och det är SÅ vi märker det. BLÄÄÄ
    Anonym (här oxå) skrev 2008-01-06 09:42:52 följande:
    Usch har precis samma problem med min dotter.Fast hon har haft det jätte ofta.Under ca 14 månader hade hon det 6 GÅNGER(ca 2-3 mån emellan).Sen gick det 8 månader tills hon fick det nu igen i december.Allt känns så hopplöst och jag är så rädd att hon ska ha problem med detta hela livet.Denna gången ger jag henne även ett homeopat medicin som hon äter morgon o kväll i 40 dagar.Tänkte även ge henne vanguin vid två tillfällen igen med 3 veckor emellan behandlingen.Hon har redan fått vermox 2ggr nu 2veckor mellan behandlingarna.Hoppas hoppas detta tar död på alla maskar.Av vad jag har läst så kan det finnas ägg kvar i kroppen som ligger latent och utvecklas lång tid efter alla behandlingar.
    Näää fy så jobbigt! Jag vet inte vad jag gör om vi inte blir av med masken ordentligt.

Jag bränner ner huset och bygger nytt, jag är så äcklad av masken så jag dör. Speciellt den gången jag hade det.
    Nu när jag läst vad "drabbad" skrivit så blir jag ju nervös.

Drabbad- hade du det när du var yngre också eller har du fått det nu som vuxen??
  • Anonym (bläääh)
    Anonym skrev 2008-01-06 20:40:34 följande:
    va tyg soffa.. åhh jag e livrädd ör maskar o löss.. jag som nyss köpt en ny tyg soffa på ikea...:(
    gaaaah, vi som också har tygsoffa

Det finns ju nån speciell dammsugare som rengör på djupet i soffor, madrasser o dyl. Kanske en sån kan få den ordentligt ren.

En tarmspolning, kan det få bort dom????
  • Anonym (bläääh)

Vi behandlad e hela familjen igår, men 1åringen fick ta det som var receptfritt (det receptbelagda fick inte barn under 2år ta).

Man kan ju börja må illa av vanquin och et gjorde hon nog. För när hon sovit i 3 tim så vaknade hon och kräktes upp allt vanquin.
    Den färgen på alla sängkläderna och snuttefilten. Snuttefilten har rosa fläckar nu för den kunde bara tvättas i 40 C men sängkläderna är inne nu på 60 C så vi får se om dom blir rena.

Snuttefilten sprayade jag ändå med vanisch och ändå blev rosa fläckar kvar Ledsen

• Anonym (bläääh)
    Lisa1980 skrev 2008-01-11 13:39:57 följande:
    Hej hej, jag hade springmask extremt ofta som barn. Jag hade det så ofta att jag blev immun mot medicinen. Det finns ju inte så mycket man kan göra mer än medicin, städa, vara noggrann med handhygien, byta underkläder ofta.Nåt som hjälpte mig var vitlökskapslar. Men fy fan vad det är äckligt.....lider verkligen med dig . Det är så jäkla jobbigt för barnen också.....hoppas ni lyckas denna gången med attuttrota dem.
    Jag hoppas också det, skulle vara fruktansvärt om vi skulle bli immuna mot medicinen. Städar gör jag som en galning, hela tiden.
    Blev du av med dom av att äta vitlökskapslar???
    Anonym (drabbad) skrev 2008-01-11 13:34:38 följande:
    Använder 1åringen blöja? I så fall behöver man inte behandla säger mitt Bvc för då kommer de inte åt att klia och återsmittar inte sig själv. min bebis som var 2 mån hade bara en liten mask och sen försvann det... och det har hållit sig borta sen dess. 3 år sen nu! Om alla smittkällor tas bort så kanske hon blir av med det ändå?
    Ok, nu har jag redan gett henne en ny dos ikväll men om den också kommer upp så kanske jag kan låta bli att ge henne då??
    Men man kan ju smittas av att ta i saker nån annan smittat eller andas in damm med ägg.
    Tycker jag städat mega noga överallt och hela tiden men ngt litet damm finns väl alltid kvar.
  • Anonym (bläääh)
    Lisa1980 skrev 2008-01-13 16:21:41 följande:
    Jag åt vitlökskapslar månadsvis i stöten och mamma köpte dem på natur apoteket. Kapslarna var iallafall genomskinliga och det fungerade väldigt bra på mig. Hoppas ni slipper det snart.....

Alla i familjen fick ju som sagt vermox utom minstingen som fick vanquin.

Funderar om jag ska börja ta vitlökskapslar också, det kan ju inte skada . Vitlök har ju många positiva effekter på kroppen i övrigt också.

Svar på tråden Hur fan blir man av med springmasken