• J E S S

Amningsnapp

Verkar vara en löjlig fråga kanske, men jag vet inte hur man använder amningsnappen.
    Har gjort som så att jag har blött den med vatten innan användning för då fäster den bättre, men ibland lossnar den innan min lille fått tag.

Nån som har tips på hur man fäster den bättre?

Amy 000120 + BF 071220
  • Svar på tråden Amningsnapp
  • AnLeNo

Jag fick hålla fast den med två fingrar liksom på kanterna medan han tog tag sen fastnade den.

• hannis pannis

samma här,höll me 2 fingrar,en på varje sida,fick jag göra alltid,den fäste aldrig

• NovJenny

Kan ju vara för stor kanske? Finns oftast 2 strl i dem. Jag kunde aldrug ha den ena strl, bara trillade av!

(¯`°?.¸ ღ♥Noah ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Pysseltjejen

Får jag vara lite dum och fråga varför man använder en sån?

• fanny20

Jag hade jättesvårt med den så jag blev jätteglad när sonen klara av att amma utan den.
    Fick också fast den men den lossna efter ett tag när han åt och ibland hann jag inte få honom till bröstet förrän den lossna.
    Så tyvärr har jag inga knep.

Får man fråga varför du har den?

Ja hade för sonen fick inte ordentligt tag i början sen glömnde jag den hemma när vi var till bvc så vi fick försöka utan som tur var funka det.

• AnLeNo
    Pysseltjejen skrev 2008-01-05 20:31:24 följande:
    För att det gör mindre ont då. Skyddar bröstvårtan.
  • jmmm

för att barnet har fel sugteknik eller för att man vill skona en redan skadad bröstvårta medan den läker.

• Pearl

Prova att vika upp kanten på nappen innan du sätter på den. Sätt nappen mot bröstvårtan och vik ner kanten så brukar den fästa bättre. Då kommer större delen av bröstvårtan in i nappen. Och blöt den vatten innan precis som du gör nu.

• J E S S

Jag har knappt någon bröstvårta så han får knappt något tag om bröstet.
    Därför har han nu fått ett favoritbröst vilket gör att han bara skriker om man inte får tag...

Pysseltjejen skrev 2008-01-05 20:31:24 följande:
    Tack så mycke för svaren, har inte tänkt på om de va mer än en storlek på dem, de måste jag kolla
    Amy 000120 + BF 071220
  • J E S S
    Pearl skrev 2008-01-05 20:33:23 följande:
    Prova att vika upp kanten på nappen innan du sätter på den. Sätt nappen mot bröstvårtan och vik ner kanten så brukar den fästa bättre. Då kommer större delen av bröstvårtan in i nappen. Och blöt den vatten innan precis som du gör nu.
    Vilken kant menar du att jag ska vika upp?
    De så kallade "vingarna"?
    Amy 000120 + BF 071220
  • Pysseltjejen

ok, anledningen till jag frågade var att när jag ammade min kille så kom mjölken väldigt kraftigt (släpte han bröstet så sprutade det typ 1 meter - jag skojar inte) och inga tips från BVC mer än att man ska pumpa ut lite innan amningen..men hur lätt är det med skrikande unge bredvid sig..

..när jag hade ammat färdigt så sa någon "använde du inte amningsnapp"?

Hjälper nappen till att minska flödet?

• fanny20
    Pysseltjejen skrev 2008-01-05 20:36:46 följande:
    ok, anledningen till jag frågade var att när jag ammade min kille så kom mjölken väldigt kraftigt (släpte han bröstet så sprutade det typ 1 meter - jag skojar inte) och inga tips från BVC mer än att man ska pumpa ut lite innan amningen..men hur lätt är det med skrikande unge bredvid sig....när jag hade ammat färdigt så sa någon "använde du inte amningsnapp"? Hjälper nappen till att minska flödet?

tror inte den hjälper till minska flödet men det kommer nog inte spruta så mycke för det stannar i nappen istället, funkar amningen utan napp tycker jag du ska fortsätta med det och ha en handduk med som kanske kan fånga upp mjölken.

Jag tyckte det var krångligt med nappen och blev jättglad då det funka utan.

• miniGrynet

Svårt att förklara, men jag gjorde så att jag höll ett finger över hålet i nappen så det inte kom in luft, sen satte den över bröstvårtan och höll i flärparna på varje sida och satte på den. Så det blev som lite vakum i nappen.

Och så fukta kanterna runtom hela innan då.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Pysseltjejen

fanny20: ok, nä detta var ju ett tag sen, men jag fundera redan hur det ska blir med nästa som är på väg

tack för alla svar.

• J E S S
    miniGrynet skrev 2008-01-05 20:54:28 följande:
    Svårt att förklara, men jag gjorde så att jag höll ett finger över hålet i nappen så det inte kom in luft, sen satte den över bröstvårtan och höll i flärparna på varje sida och satte på den. Så det blev som lite vakum i nappen. Och så fukta kanterna runtom hela innan då.
    Jaha, nu tror jag att jag fattar. TACK! Ska testa detta vid nästa matning.

Jag hade förresten bara en storlek på båda mina amningsnappar jag köpte...
    Amy 000120 + BF 071220
  • miniGrynet
    J E S S skrev 2008-01-05 21:25:12 följande:
    Jaha, nu tror jag att jag fattar. TACK! Ska testa detta vid nästa matning.Jag hade förresten bara en storlek på båda mina amningsnappar jag köpte...
    Hoppas det funkar, jag hade jätteproblem med den också.
    Dottern var prematur och hade liten mun och jag stora bröstvårtor, därav nappen, men jag fick ge upp efter ett tag. Det gick inte, och mina bröst gick ändå sönder helt o hållet.

Lycka till!!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • NovJenny
    J E S S skrev 2008-01-05 21:25:12 följande:
    Jaha, nu tror jag att jag fattar. TACK! Ska testa detta vid nästa matning.Jag hade förresten bara en storlek på båda mina amningsnappar jag köpte...
    Ja, de olika strl ligger i olika förpackningar!
    Jag hade Medelas minsta strl, om jag minns rätt. Fick de på BB.
    (¯`°?.¸ ღ♥Noah ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Amningsnapp