• mimmipigg

Mjölk- och glutenfri kost... tips?

Min lilla tjej har blivit ordinerad mjölk- och glutenfri kost. (Tills hon fyller 1 ... får se hur det blir med det dock)

Jaha - vad återstår då? Puréer och frukt... vad mer?
    Min tjej är bara 6½ månad och jag ammar henne mest fortfarande, men ändå, blir trist att alltid ge puré bara.

Gröt, välling, yoghurt och kex/bröd går ju bort

Har köpt mjölk- och glutefri gröt (Sinlac) men den gillar hon inte.

Några förslag?

• Svar på tråden Mjölk- och glutenfri kost... tips?
  • melles mamma

gör egen gröt och mat......

• mimmipigg

Tack för svaren!

Ska kolla allergimat.com.

Melles mamma: Men hur kan jag göra glutenfri gröt? Vet att t ex havre innehåller väldigt lite gluten men ändock kan den inte betraktas som glutenfri. Och visst, jag gör egen mat men bara olika puréer...

• Niquilota

Jag äter både gluten- och mjölkfritt och det finns mycket mer än puré och frukt att äta!

Några frågor:
    Du som ammar, vad äter du? Hur gammal är din dotter?
    Varför har hon blivit ordinerad denna kost, av vilken anledning? Du skriver "får se hur det blir med det", har du inte tänkt genomföra det?
    Om hon kan äta havre finns det ju massor du kan göra. Jag gör havregrynsgröt av snabbhavregryn och rör sedan ner frukt eller fruktpuré, vår son älskar det. Det finns också havremjölk som brukar fungera, Oatly har en som heter H+ som innehåller allt kalcium de behöver. Det finns massor av mjölk- och glutenfria produkter på marknaden, kanske bättre om du ställer specifika frågor om det, annars får man sitta här och skriva länge. Det beror ju på när din dotter ska äta, vid vilken ålder, för många av dem innehåller salt, så i början får man nog baka själv.

Vår son får mjölkfri ersättning, har du tänkt prova det?
    Har massor av tips och kan hjälpa dig om du behöver, skriv bara till mig i så fall.

Annika

• Basilikan

Trendybaby.se finns det mjölk och glutenfri fruktgröt. Man kan göra tex. blåbärsgröt av Dr Kousa Risdiet (finns på hälsohyllan i vanliga affärer).

Min dotter tål ej mjölk, ägg eller soja (hon är dcok ej glutenintollerant) och i början kändes det som att det inte fanns något som hon kunde äta men man vänjer sig.

Det finns en leverpastej som heter Allerto som är mjölk, ägg, soja, fisk och glutenfri. Den tillsammans med mjölkfritt margarin kan du väl bre på en skiva glutenfritt bröd.

Lycka till!

• Niquilota

Ser nu att du skrev samtidigt om havre. De flesta glutenintoleranta tål havre, jag klarar den dock inte ...

Jag gör gröt till mig själv på bl a hirsflingor (lite beskt), Polentagryn, bovete, mm.

De grötar som ska kokas med mjölk kokar jag på rismjölk. Det finns annat du kan använda till din dotter.

Måste också fråga, har ni inte fått tid hos dietist? De ska ju reda ut allt sånt här.

Vill också tipsa dig om Celiakiföreningen, de är en intresseförening för gluten, soja, mjölkintoleranta och där finns massor av kunskap. Det finns också lokala "filialer" så att man kan träffa andra i samma situation.

Annika

• mimmipigg

Åh, tack igen! *bockar och bugar* Vad snälla ni är

Basilikan: Coolt - ska kolla in trendbaby!!

Niquilota: Min tjej har haft otäcka kräkningar när vi erbjudit "Mild havregröt" efter att hon haft magsjuka (hon har alltså tidigare kunnat äta gröten). Pricktest och blodprov visar inget. Min dotter är 6½ månad.
    Anledningen till att jag kanske inte kommer följa ordination är att den känns så himla allmän... den ordinationen kunde jag gett själv utan hjälp av läkare. Känner nog att jag kommer nog testa lite gluten om ett par veckor, och om det funkar kanske jag testar mjölk och ytterligare någon månad.

Vi har ingen tid hos dietist och inte hos någon annan heller... läkaren tyckte inte att detta var något problem. Dock skulle jag ju gärna introducera gluten nu medan jag ammar om det går. Känns så onödigt att utesluta både gluten och mjölk bara ifall att...

Intressant det där med gröt på hirsflingor, polentagryn, bovete... kan man ge det till spädisar?

• Tabby

Ja du kan ge hirsflingor, polentagryn, bovete till din 6.5 månaders.
    Hirs är bra då det innehåller järn.
    Du kan även berika din egen gröt med torkade osvavlade aprikoser som du haft i blöt under natten och sen mixat till puré.
    Ha gärna i anna frukt oxå, det ger god smak

Niqulita om du sköljer fligorna under varmt vatten, sedan kallt och varmt igen så brukar det bli mindre beskt.

• mimmipigg

Tack Tabby!
    Ska kolla runt lite på ICA idag och se vad jsg hittar!

Ingen som vet om man kan göra något vällingliknande? Har för mig jag settt något gjort på rismjölk och rismjöl...?

• gbgumman

Gröt

Jag köte PARMA minut ris på ica som jag koka med vatten och smaksatte med vanijsocker och servera med proviva. Eskil älskar det.

Svar på tråden Mjölk- och glutenfri kost... tips?